• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9975
+
-

سفر به شهر بابا و پورسینا

170 برنامه برای مسافران در تعطیلات در استان همدان برگزار می‌شود

گردشگری همدان
سفر به شهر بابا و پورسینا



ریحانه حمیدی‌| همدان- خبرنگار:‌ 

هر سال با فرارسیدن نوروز حضور گردشگران بحث داغ رسانه‌ها می‌شود. در استان همدان هر سال برنامه‌های گوناگونی برای جذب گردشگران نوروزی از نصب نمادهای شهری تا برگزاری جشنواره‌های آیینی اجرا می‌شود. علی خاکسار معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با همشهری درباره برنامه‌های نوروزی سال پیش رو توضیح داده است. 


با توجه به اینکه همدان به‌ عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب شده و انتظار از برنامه‌های گردشگری بیشتر شده است، برای گردشگران نوروزی در سال 97 چه برنامه‌هایی دارید؟

سال گذشته برای نخستین بار در کشور نوروزگاه‌ها (رویدادهای فرهنگی برای احیای میراث ناملموس و تقویت وحدت و انسجام ملی)، برنامه‌های نوروزی و آیین‌های بومی و محلی اجرا و با استقبال بسیار خوب گردشگران روبه‌رو شد. امسال نیز با تأکید سازمان بر گردشگری نوروزی، نوروزگاه‌ها بهتر از سال پیش برگزار خواهند شد. در همدان نیز به دلیل رویداد 2018 و مرکزیت آن به‌ عنوان پایتخت گردشگری آسیا مفصل‌تر از سال پیش شاهد اجرای این برنامه‌ها خواهیم بود. با هماهنگی‌هایی که با همکارانمان در شهرستان‌های مختلف به عمل آورده‌ایم، بیش از 170 برنامه پیش‌بینی‌شده که در طول 15 روز تعطیلات نوروزی در سطح استان اجرا خواهند شد. 


درباره چند نمونه از این برنامه‌ها توضیح دهید. 

برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات در نقاط مختلف و اجرای جنگ شادی در چند نقطه از شهر همدان و شهرستان‌های استان، آیین‌هایی مانند کوسه و گلین و عمو نوروز، سیاه‌بازی، نمایش‌های خیابانی و موسیقی محلی از جمله برنامه‌هایی هستند که برای نوروزگاه‌ها تدارک دیده‌ایم. در زمینه گردشگری در شهر یا شهرگردی هم مانند سال گذشته اتوبوس‌هایی را با راهنما در اختیار مسافران قرار خواهیم داد که بتوانند جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر را بهتر ببینند. این کار سبب خواهد شد گردشگریِ هدفمند با اطلاعات تخصصی همراه شود و مسافران در زمان کوتاه اماکن بیشتری را با کیفیت بهتری ببینند. از سوی دیگر، برخی از همشهریان و هم‌استانی‌های ما که در زمان دیگری فرصت بازدید از اماکن تاریخی را ندارند، در این فرصت می‌توانند شهر همدان را بهتر بشناسند. کار ارزشمندی که برای هوشمندسازی اطلاعات اماکن تاریخی صورت گرفته، برای نخستین بار در موزه‌های استان انجام می‌شود. ما اطلاعات حداقل 10 مکان تاریخی و گردشگری شهر را در قالب طراحی کاتالوگ و اپلیکیشن به گردشگر ارائه می‌دهیم. گردشگر می‌تواند وقتی وارد مجموعه می‌شود با استفاده از این اپلیکیشن به اطلاعات تخصصی و علمی آن مکان دسترسی داشته باشد. این کار در واقع کار یک راهنما را به‌ صورت تخصصی انجام می‌دهد. 


پس امسال در موزه‌ها راهنما نخواهید داشت؟

راهنما داریم اما از آنجا که تعداد گردشگران بسیار زیاد است و شاید خیلی‌ها علاقه‌ای به حضور در کنار گروه نداشته باشند، این اپلیکیشن به بازدیدکنندگان از موزه‌ها ارائه می‌شود. نقشه گردشگری همدان به ‌صورت هوشمند با کمک بخش خصوصی تهیه خواهد شد. البته در این کار سازمان ما تنها نظارت دارد و کار را بخش خصوصی انجام خواهد داد. برای نخستین بار سایت باستان‌شناسی کودک در هگمتانه طراحی می‌شود تا کودکانی که همراه خانواده‌شان به سایت تاریخی می‌آیند، بتوانند اطلاعات باستان‌شناسی را از نزدیک لمس کنند. 


در سال‌های گذشته، چنان که از گفت‌وگو با گردشگران استنباط می‌شد، نمادهای نوروزی شهر مخاطب زیادی را جذب نکرده بودند. امسال برای این نمادها چه برنامه‌ای دارید؟

نصب نمادهای شهری کار سازمان زیباسازی شهرداری است و ما در آن دخالتی نداریم. در جلساتی که با این سازمان داشتیم، تأکید شد که نمادهای شهری جذاب با رویکردی جدید طراحی شود. این نمادها در عکس‌ها و خاطرات مردم ثبت می‌شود و برای همیشه یاد و خاطره همدان را با مسافر همراه می‌کند بنابراین زیبایی و مفهومی بودن آن می‌تواند نگاه مسافران را نسبت به همدان تغییر دهد. در سال‌های گذشته هم برخی از نمادها بسیار زیبا و جذاب بودند و مخاطبان بسیاری با آنها عکس می‌گرفتند، مثلا نماد گل و مرغی که در آرامگاه بوعلی نصب‌ شده بود بسیار جالب بود. 


برای آموزش تخصصی راهنماها چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ گاهی شاهد این هستیم که راهنماهای اماکن تاریخی در پاسخ دادن به سؤالات معمولی هم درمی‌مانند، پس چگونه می‌توانند پاسخگوی پرسش‌های تخصصی گردشگران باشند؟

راهنمایان ما در سال‌های گذشته تجربه داشته‌اند و امتحانشان را پس داده‌اند. برای آنها دوره آموزشی هم برگزار شده و ما برای سایت‌های تخصصی مانند هگمتانه از باستان‌شناسان کمک گرفته‌ایم تا بتوانند به تمام سؤالات تخصصی مخاطب جواب دهند. از آنجا که وجود راهنمایان مسلط کمک بسیاری به رضایتمندی گردشگر می‌کند، ما تلاش کرده‌ایم تمام راهنمایان نوروزی مجرب و توانا باشند. 


اقامت در همدان گران ارزیابی می‌شود. برای این مسأله چه باید کرد؟

قیمت دست ما نیست. یک مبنا و نرخ کلی وجود دارد که سالانه از طریق بخشنامه سازمان مرکزی با توجه به نرخ تورم به ما اعلام می‌شود و سالانه درصدی افزایش دارد. ما در سال جاری افزایش قیمت نداشته‌ایم و هتل‌ها با قیمت سال 95 فعالیت می‌کنند. اگر موردی از افزایش قیمت مشاهده شد، به سازمان میراث فرهنگی گزارش دهید تا با آن برخورد شود. ما باید واحدهای اقامتی برای همه سلیقه‌ها و توان‌های مالی مختلف داشته باشیم. هتل‌های متفاوت با درجات مختلف در همدان وجود دارد. مهمان‌پذیر، خانه مسافر، کمپ‌های اقامتی، مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی نیز در ایام نوروز آماده خدمات‌رسانی به مسافران هستند. خانه‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری در سال‌های اخیر توانسته‌اند جایگاه و پایگاه خود را در سفر ارزان‌قیمت بیابند. بخشی از مسافرانی که به تجربه زندگی بومی و محلی علاقه دارند با اقامت در این خانه‌ها، علاوه بر آشنایی با فرهنگ مردم روستا و شیوه زندگی آنان، می‌توانند از اقامت با قیمت کم هم بهره‌مند شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :