• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 14 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99729
+
-

وکیل مدافع محمدعلی نجفی از دلایل نقض حکم موکلش در دیوان‌عالی کشور می‌گوید

چرا نجفی دوباره محاکمه می‌شود؟

چرا نجفی دوباره محاکمه می‌شود؟


محمدعلی نجفی که پس از اعلام گذشت اولیای دم میترا استاد از قصاص نجات یافته و به حبس محکوم شده بود، مدعی است قتل همسرش عمدی نبوده است. هرچند ادعای او در دادگاه پذیرفته نشد، اما وقتی او و وکیل مدافعش دلایل‌شان را به دیوان‌عالی کشور ارائه کردند حکم اولیه نقض و پرونده بار دیگر به دادگاه فرستاده شد. به این ترتیب قرار است او صبح امروز در شعبه دیگری از دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شود. حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با همشهری از دلایل نقض شدن رأی در دیوان‌عالی کشور و برنامه‌اش برای دفاع از موکلش می‌گوید.

آقای نجفی یک مرتبه محاکمه و به قصاص محکوم شد. بار دیگر دادگاه او را به حبس محکوم کرد، اما دیوان‌عالی کشور این رأی را نقض کرد. در تازه‌ترین دور از محاکمه موکل‌تان دادگاه به‌طور دقیق قرار است به چه مسئله‌ای رسیدگی کند؟ 
به‌طور کلی در جلسه روز یکشنبه (امروز) به جنبه عمومی جرم رسیدگی می‌شود، چرا که جنبه ‌خصوصی آن با اعلام رضایت اولیای دم مقتول از بین رفته است. اما چون دیوان‌عالی کشور درباره عمدی بودن قتل تردید کرده قرار است بار دیگر دادگاه به‌طور ماهیتی به پرونده وارد شده و رسیدگی کند. دادگاه قبلی، موکلم را درخصوص قتل عمد به تحمل 6سال و نیم حبس و به اتهام حمل و نگهداری سلاح به یک سال و سه‌ماه حبس محکوم کرده بود که این رأی در دیوان‌عالی کشور نقض شد.
چطور شد که بعد از 2 مرتبه محاکمه رأی دادگاه در دیوان‌عالی کشور نقض شد؟
قضات دادگاه برای عمدی دانستن این قتل به بند ب ماده290 قانون مجازات اسلامی استناد کرده بودند که می‌گوید: «هرگاه مرتکب، عمدا کاری انجام دهد که نوعا موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، می‌گردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنایت و نظیر آن را نداشته باشد ولی آگاه و متوجه بوده که آن کار نوعا موجب آن جنایت یا نظیر آن می‌شود.» درحالی‌که قضات دیوان این موضوع را رد کرده و با استناد به مواردی مهم و کلیدی رأی را نقض کردند.
مهم‌ترین نکاتی که براساس آن قضات دیوان‌عالی کشور رأی دادگاه درخصوص عمدی بودن قتل را نقض کردند چه بود؟
قضات دیوان‌عالی کشور به 3جهت رأی دادگاه را نقض کرده‌اند. نخستین مورد این است که اعلام کرده‌اند وقوع مشاجره و کشمکش در صحنه درگیری محرز و مسلم بوده و تلاش برای گرفتن اسلحه از دست یکدیگر اتفاق افتاده است. در این شرایط شلیک‌ها در زاویه‌های مختلف و گاه متضاد اتفاق افتاده است و این موضوع نشان می‌دهد که شلیک‌ها در حالاتی نامتعادل اتفاق افتاده و قصد و اراده‌ای برای شلیک وجود نداشته است. دومین نکته کلیدی که دیوان به آن اشاره کرده به بحث اصابت گلوله به دیوار و دفورمه شدن و کمانه کردن آن می‌پردازد و سومین نکته درباره اصابت گلوله به کف دست مقتول، خروج از دست و اصابت به سینه مقتول است که در دادنامه دیوان آمده که این موضوع محرز نشده است. در این شرایط قضات دیوان معتقد هستند که در عمدی بودن قتل تردید وجود دارد. به همین دلیل رأی دادگاه درخصوص عمدی بودن قتل نقض و پرونده به شعبه هم‌عرض فرستاده شد تا دوباره در این‌باره تصمیم‌گیری شود.
در این دور از محاکمه چه برنامه‌ای برای دفاع از موکل‌تان دارید و پیش‌بینی شما از نتیجه دور تازه محاکمه آقای نجفی چیست؟
ما از اول هم معتقد بودیم که این حادثه، عمدی اتفاق نیفتاده است و برای اثبات حرف‌های‌مان مدارکی را هم ارائه کردیم و شما شاهد بودید که دیوان عالی کشور هم رأی اولیه دادگاه درباره عمدی بودن قتل را نقض کرد. در این جلسه هم با استناد به شواهد و مدارکی که وجود دارد و همگی دال بر غیرعمد بودن این حادثه است از موکلم دفاع خواهم کرد. آنطور که اطلاع دارم در جلسه روز یکشنبه (امروز) شاهدان و کارشناسان اسلحه دعوت نشده‌اند و پرونده با حضور موکلم، اولیای دم و وکلای مدافع‌شان رسیدگی خواهد شد. درباره پیش‌بینی هم باید بگویم که نمی‌شود پیش‌بینی خاصی انجام داد و باید منتظر رأی دادگاه بمانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید