• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 14 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99718
+
-

صنعت آدامس؛ تلاش برای افزایش فروش با ادعاهای پزشکی

صنعت آدامس؛ تلاش برای افزایش فروش با ادعاهای پزشکی

اگر دنبال راهی برای خواب راحت و کم‌کردن وزن هستید آدامس‌جویدن می‌تواند کمک‌تان کند. برخی تولیدکنندگان آدامس به تولیدات‌شان انواع ویتامین، کافئین، آمینواسید و افزودنی‌های گیاهی اضافه کرده‌اند و مدعی هستند همه اینها به سلامت بدن کمک می‌کند.
به گزارش همشهری و به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، یکی از برندهای معروف آدامس مدعی است که محصولات آنها به خلبانان برای جلوگیری از جت‌لگ (به‌هم‌ریختن ساعت بیولوژیک بدن بر اثر پروازهای متوالی) کمک می‌کند. این درحالی است که دیگر تولیدکننده مدعی است آدامسی تولید می‌کند که باعث تمرکز گلف‌بازان حین بازی می‌شود اما با همه اینها کارشناسان سلامت می‌گویند هیچ آزمایش بالینی‌ای از ادعای سازندگان این آدامس‌ها حمایت نمی‌کند و قسمت تأمل‌برانگیز این است که مصرف‌کنندگان ممکن است باور کنند که این آدامس‌ها مانند دارونما عمل می‌کنند.
اینکه آدامس‌جویدن باعث خوشبوشدن نفس می‌شود، یک باور همگانی و ثابت‌شده است اما مطالعات دیگر نشان می‌دهد که آدامس می‌تواند فواید دیگری هم داشته باشد.
مطالعه‌ای در سال2012 توسط دانشگاه کاونتری در انگلیس انجام شد که طی آن، آدامس به‌عنوان عاملی برای افزایش هوشیاری و کاهش خواب آلودگی روزانه معرفی شده بود. مطالعه دیگری از کالج کینگ در لندن نشان داد که آدامس می‌تواند میزان اسید ریه را کم کند. انجمن دندانپزشکان آمریکا حتی آدامس را به‌عنوان مکمل مسواک و نخ دندان معرفی کرد. و حالا دیگر مصرف‌کنندگان از آدامس، بیشتر از یک طعم‌دهنده دهان، انتظار دارند. نظرسنجی از شرکت تحقیقات بازار مینتل نشان داد بزرگسالان آمریکایی می‌خواهند در آدامس‌شان ویتامین بیشتری به‌کار برده شود و همچنین موادی که باعث تقویت روده و بالارفتن سطح ایمنی بدن می‌شود. از سوی دیگر، سازندگان آدامس نیز در تلاش هستند محصولات جدیدی تولید کنند که غنی از ویتامین باشد و فوایدی بیش از فواید دندانی داشته باشد. دریک ون‌ده‌پوت، مدیرعامل شرکت بین‌المللی مندلز و مالک شرکت تریدنت، استراید و دنتین می‌گوید: «آدامس‌ها از نظر اجتماعی در حال ازدست‌دادن جایگاه‌شان هستند. مصرف‌کنندگان این‌روزها نسبت به فواید عملکردی غذاها، بیشتر علاقه‌مند شده‌اند».
شرکت آدامس‌سازی‌ آپولو، آدامسی ساخته با نام «آدامس پرواز» که در آن از کافئین سبز لوبیا استفاده شده و فرد با جویدن آن در بدنش کافئین و ویتامین B ‌آزاد می‌شود. این کار به مسافران کمک می‌کند با جت‌لگ مقابله کنند و خلبان‌ها هوشیار بمانند. آدامس گلف نیز که آن هم توسط شرکت آپولو ساخته می‌شود، دارای نعناست که از سوی گلف‌بازان استفاده می‌شود و یک منبع انرژی است برای افزایش تمرکز حین بازی. آدامسی با نام اسنک‌لس نیز حاوی عصاره گیاهی هودیاست که با گرسنگی می‌جنگد. با این حال مشاهدات بالینی که بتواند این ادعاها را ثابت کند بسیار کم است. آدامس به‌صورت معمول برای خوشبوکردن دهان، سرگرمی یا عادت روزمره استفاده می‌شود اما تولید‌کنندگان این محصول بدشان نمی‌آید مزایای سلامتی را هم به این محصول در تبلیغات‌شان اضافه کنند. در گذشته آدامس‌های جویدنی از روییدنی‌های طبیعی ساخته می‌شدند و افراد فقط به‌دنبال چیزی برای جویدن بودند. در جویدنی‌های اولیه به فواید تغذیه‌ای یا تحریک اشتها، تمیزکردن دندان یا خوشبوکردن تنفس توجه نمی‌شد. اولین آدامس طعم‌دار توسط یک داروساز به نام جان کولگان در دهه۱۸۶۰ اختراع شد. کولگان، شکر پودرشده را با شیره انگم خوشبو (بالزام) به‌عنوان طعم‌دهنده مخلوط کرد و آدامس‌های باریکی ساخت و نام آن را تافی‌تلو گذاشت. تلاش برای استفاده درمانی از آدامس، کار جدیدی نیست. در سال۱۹۹۱ تشکیلات دارویی (فارماکوپه) اروپا، طرح استفاده از آدامسی را داد که به کمک آن بیماری‌های دهانی یا بیماری‌های سایر نقاط بدن به‌کمک موادی که از راه دهان یا دستگاه گوارشی جذب می‌شوند قابل درمان هستند. برخی از تولید‌کنندگان می‌گویند با جای‌دادن مواد دارویی در ترکیبات محلول در آب یا در ترکیبات محلول در چربی، می‌توان این داروها را خیلی سریع (در عرض ۱۰–۱۵ دقیقه) پس از آغاز جویدن آدامس یا به‌کندی (طی ساعت‌ها) به بدنِ فرد رساند. از این داروها می‌توان فلوراید (برای درمان و کاهش پوسیدگی‌های دندان)، کلرهگزیدین (که یک ضدعفونی‌کننده موضعی است)، نیکوتین (برای کاهش کشیدن سیگار یا ترک آن، با دریافت نیکوتین سیگار از طریق جویدن آدامس)، آسپیرین (ضد‌درد و التهاب)، دیمن هیدرینات (برای بیماری‌های روانی ـ هیجانی)، دیفن هیدرامین (داروی ضدحساسیت)، نیترات میکونازول (درمانگر بیماری قارچی کاندیدیاز یا همان برفک دهانی)، آنتی‌اسیدها (در تسکین و درمان ناراحتی معده) و کافئین (به‌عنوان کاهش‌دهنده خواب) را نام برد.
به‌علاوه، ملانی راجر، متخصص تغذیه گفته است: «آدامس‌جویدن می‌تواند نوعی اختلال خوردن باشد. فکر می‌کنم نخستین سؤالی که از خودتان در زمان مصرف می‌پرسید این است که انگیزه‌تان از جویدن آن همه آدامس چیست؟ آیا در واقع برای جلوگیری از خوردن نیست؟ و اگر اینطور باشد ممکن است نشانه‌ای از این باشد که تلاش شما برای کم‌خوردن و محدودکردن دریافت کالری تا حدی تبدیل به وسواس شده است».

اختراع آدامس طعم‌دار
اولین آدامس طعم‌دار توسط یک داروساز به نام جان کولگان در دهه۱۸۶۰ اختراع شد؛ او شکر پودرشده را با شیره انگم خوشبو (بالزام) به‌عنوان طعم‌دهنده مخلوط کرد و آدامس‌های باریکی ساخت و نام آن را تافی‌تلو گذاشت

این خبر را به اشتراک بگذارید