• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99692
+
-

کرونا، ‌آیینه اختلاف طبقاتی در فرانسه

کرونا، ‌آیینه اختلاف طبقاتی در فرانسه

جواد نصرتی _ خبرنگار

درحالی‌که ثروتمندان در فرانسه از بیم کرونا به ویلاهای لوکس خود در مدیترانه پناه برده‌اند، مرگ‌ومیر در میان ساکنان مناطق محروم و پرجمعیت فرانسه در حال بالا رفتن و خشونت‌های خیابانی در حال اوج گرفتن است.
به گزارش سی‌ان‌ان، خشونت‌ها در حومه شمالی پاریس بعد از آن بالا گرفت که پلیس متهم شد در جریان همه‌گیری کرونا، نژادپرستی و بی‌رحمی‌اش را بیشتر کرده است.
قرنطینه در فرانسه که در 17مارس (29اسفند) اعلام شد، پیامدهای متفاوتی برای قشرهای مختلف جامعه داشته است. ممنوعیت کسب و کارهای غیرضروری و همینطور دریافت مجوز برای تردد، بیشترین پیامد را برای مردمی داشته است که در مناطق فقیرنشین و پرجمعیت زندگی می‌کنند.
این افراد در حالی از پیامدهای وحشتناک قرنطینه رنج می‌برند که انتشار گزارشی درباره درمان‌های ویژه ازجمله تست آنتی‌بادی برای ثروتمندان در منطقه بسیار مرفه‌نشین فرنچ ریویه‌را، باعث خشم عمومی شده است.

پاریس، ‌مرکز آشوب
تنش‌ها در شمال پاریس، بعد از آن بالا گرفت که هفته گذشته، یک موتورسوار که در منطقه ویه‌نولاگارن زندگی می‌کرد با ماشین پلیس تصادف کرد. پلیس گفته است که افسر، نادانسته در ماشین را باز کرده و تصادف پیش آمده اما وکیل مرد آسیب‌دیده می‌گوید که افسر پلیس، عامدانه در خودرویش را باز کرده تا به این مرد آسیب وارد کند.
در محله‌ای که سابقه‌ای طولانی از قساوت پلیس و شورش‌های ضدپلیس دارد، تصور اینکه این اتفاق عمدی بوده باشد چندان دور از ذهن نیست.
ویدئوی لحظه تصادف در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست و باعث شد چند شب ناآرام در محله سکونت مرد موتورسوار و دیگر محله‌های شمال پاریس رقم بخورد و سه‌شنبه، پلیس تأیید کرد که یک مدرسه ابتدایی به آتش کشیده شده است.
طاها بوحفض روزنامه‌نگار فرانسوی که نخستین تصویر ناآرامی‌ها در ویه‌نولاگارن را منتشر کرده درباره این آشوب‌ها گفته است: «رویدادها در ویه‌نولاگارن کاملا نمادین است. مردم می‌توانند استانداردهای متفاوت را در دوران قرنطینه ببینند. در پاریس، مردم به راحتی راه می‌روند اما پلیس با آنها کار ندارد. اما در حومه، پلیس بیرون آمدن از خانه را با بی‌رحمی پاسخ می‌دهد.»
بوحفض معتقد است که قرنطینه در مقایسه با خانواده‌های طبقه متوسط، فشار بیشتری به اقشار پایین‌دست وارد کرده است؛ «قرنطینه برای همه یکسان نیست. ما تراس و همسایه‌ای که آکاردئون بنوازد نداریم. در مناطق حومه، خانواده‌های بزرگ هفت یا هشت نفره‌ای هستند که در خانه‌های اجاره‌ای کوچک زندگی می‌کنند. این مردم صندوقدار، پیک، پست‌چی و افراد دیگری هستند که شانس دورکاری ندارند.»
ویروس کرونا علاوه بر این، مرگ‌ومیر را هم در این مناطق بالا برده است. در منطقه سن‌سن‌دنی که در کنار ویه‌نولاگارن قرار دارد، در یک هفته (از 30مارس تا 5آوریل) میزان مرگ‌ومیر رشدی 295درصدی تجربه کرده است. در محله هودوسن هم آمار 224درصد رشد داشته است. در مقایسه، آمار مرگ‌ومیر در پاریس 174درصد و در کل فرانسه 61درصد بوده است.
وزارت کشور فرانسه گزارش داده است که در مناطق حساسی مانند حومه شمالی پاریس، نظارت‌ها را بیشتر و 38هزار نفر را جریمه کرده است. این در حالی است که این وزارتخانه، 3 هفته پیش گفته بود که قوانین قرنطینه در این مناطق مورد احترام است.
از مدت‌ها پیش گروه‌های مدنی هشدار داده بودند که بازرسی‌های پلیس در دوران قرنطینه، می‌تواند همراه با برخوردهای خشن و تحقیرکننده باشد.
درحالی‌که اقشار پایین‌دست فرانسه در حومه پاریس در پاسخ به خشونت پلیس آشوب به راه انداخته‌اند، در جای دیگری از فرانسه، در منطقه مرفه‌نشین فرنچ ریویه‌را در سن‌تروپه، انتشار یک خبر جامعه فرانسه را شوکه کرد.
روزنامه محلی وار مارتین هفته پیش فاش کرد که یک کلینیک خصوصی در این منطقه، برای مراجعان ثروتمند خود تست آنتی‌بادی کرونا می‌گیرد. شهردار سن‌تروپه به این گزارش واکنش نشان داد و آن را تأیید کرد.
این گزارش بعد از آن منتشر شد که فیلیپه ادواردو نخست‌وزیر فرانسه در دوم آوریل اعلام کرد دولت نگرانی‌هایی برای تامین برخی داروها و تست‌های تشخیصی دارد.
این تست‌ها در حالی در اختیار ساکنان ویلاهای چند ده میلیون دلاری سن‌تروپه قرار گرفته که بیمارستان‌های محلی با کمبود امکانات مواجه هستند و همین مردم محلی را به‌شدت خشمگین کرده است.
خشم مردم فرانسه، اما فراتر از سن‌تروپه‌هست و در شمال پاریس هم به وفور دیده می‌شود. این میزان نارضایتی نشان‌دهنده شکاف عمیق بین ثروتمندان و فقرا در فرانسه است.
عبدالعالی البدوعی، پرستار و بنیانگذار بالنو سانته -سازمانی مردمی که برای رفع شکاف طبقاتی تلاش می‌کند- معتقد است که کرونا، آیینه‌ای است که اختلاف طبقاتی در فرانسه را به خوبی نشان می‌دهد؛ «ویروس کرونا بحران اجتماعی را ایجاد نکرد اما خیلی ساده نشان داد که مردم در چه شرایط رقت‌باری زندگی می‌کنند. ویروس کرونا فرصتی برای همه است تا روش برخورد خود با افرادی که به‌صورتی روزانه نابرابری را تجربه می‌کنند تغییر دهند.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید