• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99674
+
-

سارقان نفت، پالایشگاه شخصی داشتند

سارقان نفت، پالایشگاه شخصی داشتند

سردسته باندی که با اجاره باغی در شهرستان ملارد و کندن تونل خود را به لوله اصلی انتقال نفت از تهران به تبریز رسانده و اقدام به سرقت نفت می‌کردند، دستگیر شد. اعضای این باند پس از سرقت نفت خام، آن را به محلی که از قبل تهیه کرده بودند و شبیه یک پالایشگاه کوچک شخصی بود منتقل کرده و سپس به فروش می‌رساندند.

به گزارش همشهری، اعضای این باند ابتدا باغی را در شهرستان ملارد در غرب استان تهران اجاره کرده و از داخل یکی از اتاق‌های ویلای باغ، شروع به کندن چاهی به عمق 8متر کردند. آنها سپس از انتهای چاه تونلی به طول 15متر حفر کردند که انتهای آن درست زیر لوله اصلی نفت بود که از تهران به تبریز می‌رفت. اعضای این باند با استفاده از تجهیزاتی که داشتند اقدام به شکستن لوله نفت کرده و پس از آن نفت را با استفاده از شلنگ‌های معمولی به باغچه‌ای که داخل باغ بود رسانده و از این طریق اقدام به پر کردن تانکرهایی می‌کردند که مخصوص انتقال نفت سرقتی بود.

اعضای این باند سپس نفت سرقتی را به محلی که از قبل در حوالی ملارد اجاره کرده بودند، انتقال می‌دادند. محلی که در آنجا نفت سرقتی را تخلیه و دپو کرده و بخشی از آن را بعد از بارگیری به‌صورت خام فروخته و بخش دیگر آن را در این محل که چیزی شبیه یک پلایشگاه شخصی کوچک بود، پالایش کرده و به فروش می‌رساندند.
 سرقت‌های این باند ادامه داشت تا اینکه یک روز، بخشی از نفت سرقتی که در داخل باغ روی زمین ریخته بود، آتش گرفت و همین آتش‌سوزی پای پلیس و آتش‌نشانی را به باغ باز کرد و باعث شد که راز دزدان فاش شود.
مأموران پلیس که به این باغ مشکوک شده بودند بعد از چند روز کار اطلاعاتی و زیرنظر گرفتن غیرمحسوس باغ مورد نظر دریافتند که این باغ محلی برای سرقت نفت است و به این ترتیب فروردین امسال راهی آنجا شدند و با دستگیری 2سارق، تونل و تجهیزاتی را که آنها برای سرقت نفت استفاده کرده بودند را کشف کردند. با دستگیری این 2 معلوم شد که سرکرده باند فردی است که بی‌شک در این حوزه به‌صورت رسمی و تخصصی تبحر داشته و براساس همین تبحرش نقشه سرقت نفت از لوله اصلی را طراحی کرده است. در این شرایط جست‌وجو برای شناسایی و دستگیری وی ادامه یافت تا اینکه کارآگاهان به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد او در خانه‌ای در کیانشهر تهران مخفی شده است. به این ترتیب تیمی از کارآگاهان راهی این خانه شده وتوانستند سرکرده اصلی باند را روز چهارشنبه گذشته دستگیر کنند.
سرهنگ مهدی سرپناه، معاون اجتماعی پلیس غرب استان تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: این مرد طراح اصلی نقشه سرقت از لوله اصلی نفت است. او در بازجویی‌های اولیه مدعی شده که فردی بازاری است و از مدتی قبل به فکر این کار افتاده و برای همین از برادر همسرش و فرد دیگری برای اجاره باغ مورد نظر و حفر تونل و سرقت نفت کمک گرفته است. او می‌گوید که پس از سرقت نفت، بخشی از آن را به آنهایی که در کار تولید قیر بودند می‌فروخت و مدعی شده که در طول فعالیتشان 300هزار لیتر نفت خام سرقت کرده و بیش از یک میلیارد و 500میلیون تومان نفت فروخته است. با این حال و با توجه به نحوه فعالیت وی و کشف محلی که او نفت سرقتی را در آنجا دپو می‌کرد، به‌نظر می‌رسد که وی پیش از این در این حرفه تخصص داشته که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. همچنین سردار محسن خانچرلی، رئیس پلیس غرب استان تهران نیز از صدور قرار قانونی برای متهم اصلی پرونده خبر داده و گفته است که پرونده اعضای این باند برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید