• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99659
+
-

کشور سهامداران

با آزادسازی سهام عدالت عملا 60 میلیون ایرانی، بیش از70درصد جمعیت ایران سهامدار شرکت‌های بزرگ صنعتی، مالی و خدماتی می‌شوند

با دستور وزیر اقتصاد نخستین گام برای تشکیل بزرگ‌ترین جامعه سهامداری جهان با آزاد‌سازی‌ سهام عدالت برداشته شد. قرار است برای همه مشمولان سهام عدالت که 48میلیون نفر هستند، کد سهامداری صادر شود. با این دستور تعداد کل سهامداران ایران به 60میلیون نفر؛ یعنی بیش از 70درصد از کل جمعیت ایران می‌رسد و ایران به بزرگ‌ترین کشور دنیا از نظر جمعیت سهامداری تبدیل می‌شود.
به‌گزارش همشهری، اواخر هفته قبل با ابلاغیه مقام معظم رهبری زمینه آزادسازی سهام عدالت فراهم شد. با این ابلاغیه به‌زودی سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کند. محاسبات همشهری نشان می‌دهد ارزش هر برگه سهام عدالت به 12میلیون تومان رسیده؛ یعنی هر خانواده 4نفره جمعا مالک 48میلیون تومان سهام عدالت خواهد بود.
علیرضا صالح، رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ به همشهری گفته است: کار آزاد‌سازی‌ سهام عدالت ظرف چند‌ماه آینده به پایان می‌رسد و سهامداران قطعا در نیمه نخست امسال قادر خواهند بود برای سهام خود تصمیم بگیرند. برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت 2روش درنظر گرفته شده است؛ در روش اول مشمولان انتخاب می‌کنند که به‌طور غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مالک سهامشان شوند و در روش دوم مشمولان سهام عدالت مالک مستقیم بخشی از سهام شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت می‌شوند.
 
نخستین گام برداشته شد
پنجشنبه گذشته نخستین نشست کمیته اجرایی ابلاغیه مقام معظم رهبری برگزار شد، در این نشست وزیر اقتصاد دستور صدور کد سهامداری برای همه مشمولان سهام عدالت را صادر کرد. این نخستین مرحله برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت است. در این نشست همچنین مقرر شد صدور کد‌های سهامداری در کمترین زمان ممکن و با بیشترین سرعت انجام شود. به‌نظر می‌رسد دولت در تلاش است از فرصت رشد شاخص‌های بورس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت استفاده کند.

ثبت‌نام مشمولان درسامانه سجام
اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد آن‌دسته از مشمولان سهام عدالت که تاکنون کد سهامداری دریافت نکرده‌اند باید به سامانه سجام مراجعه و ثبت‌نام کنند. بر همین اساس مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان خصوصی‌سازی گفت: آن‌دسته از دارندگان سهام عدالت که کد بورسی ندارند، در صورتی‌که «روش آزاد‌سازی‌ مستقیم» را انتخاب کرده باشند، می‌بایست به ثبت‌نام در «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)» با نشانی اینترنتی https://www.sejam.ir اقدام کنند. مهدی طریحی در پاسخ به این پرسش که چرا ثبت‌نام در سجام، پیش‌شرط آزاد‌سازی‌ سهام عدالت قرار نگرفت تا افرادی که مطلع نیستند نیز بالاجبار در آن ثبت‌نام کنند، گفت: به‌دلیل حجم بسیار بالای تعداد سهامداران سهام عدالت و جلوگیری از ازدحام برای انجام مراحل چندگانه دریافت کد سجام، پیش‌بینی شد که افراد به مرور و در فرصت مناسب در این خصوص اقدام کنند.

مراجعه به سامانه سهام عدالت
مطابق روشی که برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت درنظر گرفته شده مشمولان سهام عدالت باید برای انتخاب روش آزاد‌سازی‌ سهامشان به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و مشخص کنند می‌خواهند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم سهامدار شوند. بر همین اساس علی آقامحمدی، مدیرگروه مشاوران اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه با آزاد‌سازی‌ سهام عدالت 300هزار میلیارد تومان دارایی وارد بازار سرمایه می‌شود، گفت: سهامداران عدالت زمانی که در سامانه سهام عدالت عضویت خود را قطعی کردند کد بورسی دریافت می‌کنند البته در این سامانه ثبت‌نام کنند یا نکنند عضو شرکت استانی هستند، اما اگر می‌خواهند سهام شرکت‌های اصلی را دریافت کنند باید در سامانه سهام عدالت ثبت‌نام قطعی کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکیدکرد: کدهای سهامداران عدالت آماده است، زیرا صاحبان سهم هستند و می‌توانند معامله انجام دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید