• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99656
+
-

فرانسه فوتبال اروپا را به هم ریخت

اعلام قهرمانی پاریس بدون اتمام مسابقات لوشامپیونه، اعتراض چند باشگاه فرانسوی را درپی داشته، با این حال مکرون امیدوار است دیگر کشورهای اروپایی هم تصمیمی مشابه بگیرند

فرانسه فوتبال اروپا را به هم ریخت

هیوا یوسفی

تعطیلی لیگ فرانسه، یکی از 5لیگ‌برتر اروپا، پر سر و صداترین تصمیم در روزهایی است که فوتبال به‌خاطر کرونا تعطیل شده است. مسئولان لوشامپیونه در فاصله 10هفته به پایان بازی‌های این فصل، پاری‌سن‌ژرمن را به‌عنوان قهرمان معرفی کردند. پاریس از 27بازی 68امتیاز دارد درحالی‌که نزدیک‌ترین رقیبش، مارسی از 28بازی 56امتیاز گرفته است. لیگ فرانسه 20تیمی است و هر تیم در طول فصل 38بازی می‌کند.این نهمین قهرمانی پاریس در لیگ فرانسه است. گفتنی است سنت‌اتین 10بار این عنوان را کسب کرده و حالا پاری‌سن‌ژرمن در رده دوم پرافتخارترین تیم‌های فرانسه از نظر کسب قهرمانی لیگ قرار دارد. این سومین قهرمانی پیاپی آنها در لیگ فرانسه است.با نیمه‌‌تمام ماندن بازی‌های لیگ، پاریس و مارسی سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان گرفتند. رن به پلی‌آف لیگ قهرمانان رفت و تیم لیل هم چهارم شد. در پایین جدول هم تیم‌های آمیان و تولوز که نوزدهم و بیستم بودند، به دسته پایین‌تر سقوط کردند.

واکنش قدوس و اعتراض رئیس باشگاه آمیان
آمیان تیمی است که سامان قدوس، ملی‌پوش ایرانی در آن بازی می‌کند. قدوس به سایت Fotbollskanalen گفت: «این تصمیم عجیبی بود. واقعا سقوط آمیان ناعادلانه است. 10بازی پیش‌رو داریم. مسئولان می‌توانند با صبوری و پس از کنترل شرایط، اجازه دهند لیگ برگزار شود.» آمیان فقط 4امتیاز از تیم هجدهم جدول کمتر دارد.رئیس باشگاه آمیان هم در اطلاعیه‌ای به تصمیم عجیب مدیران فوتبال فرانسه اعتراض کرد. به گزارش تسنیم به نقل از وب‌سایت رسمی این باشگاه، برنارد یوانین گفت: «منتظر تحلیل دقیق اعضای هیأت ‌مدیره لوشامپیونه می‌مانم و سپس با مشورت گروهی تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنیم. از حق تیمم دفاع و از ابزارهای حقوقی استفاده خواهم کرد. فقط 4امتیاز از تیم «نیم» عقب بودیم و سقوط آمیان تصمیمی غیرمنطقی است. ما بودجه و شرکای خوبی داریم که اجازه می‌دهد سال آینده تیم خوبی داشته باشیم. ما می‌جنگیم و از منافع تیمی دفاع می‌کنیم. شرکا باید در کنارمان بمانند و به من در این مسیر اعتماد کنند.»

بیانیه باشگاه لیون
باشگاه لیون هم که با این تصمیم برای نخستین‌بار در 2دهه اخیر، فرصت حضور در رقابت‌های اروپایی را از دست می‌دهد، در بیانیه‌ای اعتراضش را نشان داد. در این بیانیه آمده است: «حق اعتراض و فرجام‌خواهی برای لیون محفوظ است‌ و البته ادعای خسارت، چون خسارتی که این تصمیم به باشگاه وارد کرده به چند ده میلیون یورو می‌رسد. در ضمن ما صمیمانه قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن در لیگ‌1 و لوریان در لیگ‌2 فرانسه را تبریک می‌گوییم. ما پیشنهاد کردیم از سیستم پلی‌آف استفاده شود. بازی‌ها در 3هفته برگزار شود و همه‌‌چیز طبق توصیه‌های بهداشتی باشد. در ضمن این راه‌حل برای شرکت‌های پخش تلویزیونی بازی‌های لیگ و سایر نهادهای اقتصادی وابسته به رقابت‌های لیگ‌1 فرانسه کاربردی و مناسب بود.» همزمان با تعطیلی لوشامپیونه، بحث بر سر احتمال تعطیلی دیگر لیگ‌های معتبر اروپایی هم بالا گرفته است. گفته می‌شود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از همتایانش در دیگر کشورها خواسته است، تصمیمی مشابه تصمیم این کشور بگیرند.تسنیم به نقل از لو پاریزین فرانسه نوشت: مکرون امیدوار است لیگ‌های فوتبال انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده‌اند، مثل لیگ فرانسه دوباره از سر گرفته نشوند. رئیس‌جمهور فرانسه انتظار دارد با همتایانش در دیگر کشورها برای لغو کامل لیگ‌های فوتبال به توافق دست یابد. در این راستا وزیر ورزش فرانسه با همتایان اروپایی‌اش با ابتکار عمل مکرون مذاکرات دوجانبه‌ای را آغاز کرده است.

سرنوشت دیگر لیگ‌های اروپایی
از آلمان خبر می‌رسد که شیوع کرونا دوباره سیر صعودی پیدا کرده است. همین اتفاق باعث شده ادامه بازی‌های بوندس‌لیگا هم در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.پیش از این گفته شده بود، مسابقات بوندس‌لیگا 20اردیبهشت از سر گرفته خواهد شد اما مدیران فوتبال آلمان اعلام کردند که دست‌کم تا 27اردیبهشت این اتفاق نخواهد افتاد. قرار است در روزهای آینده تصمیم تازه‌ای در این‌باره گرفته شود.پیش از این کشورهای هلند و بلژیک لیگ‌های داخلی‌شان را بدون تعیین قهرمان، پایان یافته اعلام کرده بودند.در ایتالیا، یکی از بزرگ‌ترین قربانیان کرونا، باشگاه‌های سری‌آ با ادامه بازی‌ها بدون تماشاگر موافقت کرده‌اند به شرط آنکه ورزشگاه‌ها ایمن‌سازی شود. گفته می‌شود رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا تأکید کرده تا زمانی که او روی صندلی ریاست باشد، زیر بار تعطیلی لیگ نخواهد رفت، چون معتقد است عدالت قربانی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید