• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99631
+
-

مترو مسافران بدون ماسک را نمی‌پذیرد

ماسک با قیمت مصوب در 25 ایستگاه منتخب مترو بین مسافران توزیع می‌شود

مجید جباری _ خبرنگار

سرانجام موعد اجرای تصمیم مهم کرونایی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران فرا رسید؛ تصمیمی که 2 هفته پیش، از سوی شورای شهر تهران به ستاد مقابله با کرونای استان تهران پیشنهاد شده بود، پس از بررسی جوانب آن و تصویب در ستاد مقابله با کرونا از امروز در مترو و اتوبوسرانی پایتخت به اجرا در می‌آید. «اجبار استفاده از ماسک در ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران با تمرکز بیشتر بر مترو» حالا دیگر قانونی است که همه شهروندانی که عزم سفر درون‌شهری را با مترو دارند، باید آن را رعایت کنند؛ در غیراین صورت نمی‌توانند از مترو و اتوبوس به‌عنوان ارزان‌ترین و سریع‌ترین ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. این دستورالعمل که در متروهای برلین، پاریس و لندن هم به اجرا درآمده، یکی از راهکارهای مهم قطع زنجیره ابتلا در ناوگانی است که سهمش از شیوع بیماری کووید-19 بیش از 30درصد برآورد شده است. دولت هم که پیش‌تر برای اجرای این تصمیم، مشکل کمبود ماسک را بهانه کرده بود، ناگزیر شد در برابر هشدارهای کارشناسی متخصصان کوتاه بیاید و با پذیرش پیشنهاد کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، برای تامین ماسک مورد نیاز مسافران مترو تسهیلاتی را درنظر بگیرد. بر این اساس از امروز صبح، بعد از گیت‌های ورودی مترو و اتوبوس‌های درون‌شهری ماسک‌های ارزان قیمت بین مسافران توزیع می‌شود.

قیمت ماسک‌‌ها بین 2 تا 5هزار تومان است
استاندار تهران در این‌باره گفت: «از شنبه (امروز) مقرر شده است که حفاظت فردی و استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی اجبار شود و طرح ترافیک نیز اجرایی نمی‌شود تا جلوی سرایت این بیماری را بگیریم؛ بنابراین استان تهران براساس دستورالعمل‌های ستاد مقابله با بیماری کرونا اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.» انوشیروان محسنی‌بندپی درباره اینکه قیمت ماسک‌ها در مبادی ورودی مترو و یا اتوبوس چقدر خواهد بود، تصریح کرد: «قطعا قیمت این ماسک‌ها 2 تا 5هزار تومان خواهد بود و کسانی که قصد استفاده از حمل‌ونقل عمومی را دارند می‌توانند با تهیه ماسک‌های خانگی بدون هیچ مشکلی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند؛ بنابراین نیازی به داشتن ماسک‌های سه‌لایه، یا فیلتردار و گران قیمت برای ورود به حمل‌ونقل عمومی نیست. هم‌اکنون ماسک‌های دست‌ساز در خانه‌ها وجود دارد و شهروندان می‌توانند از آن ماسک‌ها هم استفاده کنند.»

عرضه ماسک در 25 ایستگاه منتخب مترو
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه هم با تأکید بر اینکه از ورود افراد فاقد ماسک به مترو از شنبه (امروز) جلوگیری می‌شود، از عرضه ماسک با قیمت مصوب در  ۲۵ ایستگاه منتخب متروی تهران و حومه خبر داد. فرنوش نوبخت با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو افزود: «شرکت بهره‌برداری مترو در همین راستا در مرحله اول در ۲۵ایستگاه منتخب که جمعیت بیش از ۵۰۰هزار نفر در آن تردد می‌کند، اقدام به عرضه ماسک با قیمت مصوب می‌کند.»او اضافه کرد: «این کار با محوریت وزارت صمت، شهرداری تهران و معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و با همکاری اتاق اصناف تهران و اتحادیه پوشاک تهران اجرا می‌شود. در این طرح سعی شده تا ماسک با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گیرد تا این طرح با موفقیت اجرایی شود.» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه از ورود افراد فاقد ماسک جلوگیری به عمل خواهد آمد خاطرنشان کرد: «همه شهروندانی که قصد استفاده از مترو را دارند باید ماسک داشته باشند و این طرح به‌منظور حفظ سلامتی افرادی که قصد دارند از سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری استفاده کنند، تصویب شده است، ازاین‌رو، برای اجرای هرچه بهتر این طرح، نیازمند یاری شهروندان و مسافران هستیم.»

ایستگاه‌های منتخب توزیع ماسک:
 ایستگاه‌های تهران (صادقیه)، کرج، گلشهر، امام‌خمینی(ره)، شهر ری، پانزده خرداد، تئاتر شهر، میدان آزادی، بیمه، آزادگان، میدان محمدیه، شادمان، سعدی، فرهنگسرا، فردوسی، خیام، پایانه جنوب، جوانمرد قصاب، میدان انقلاب اسلامی، حسن‌آباد، شهدای هفتم تیر، شهید نواب صفوی، دروازه دولت، میدان شهدا و سبلان.

    نیاز روزانه یک میلیون ماسک

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران: 
یکی از راهکارهای اجرای این طرح که 8اردیبهشت‌ماه توسط وزارت کشور به تصویب رسید، توزیع رایگان یا فروش اقلام بهداشتی در گیشه‌های بلیت‌فروشی است. شهرداری و شورای شهر برای اجرای طرح «اجبار استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس» آماده همکاری است. پیش از گسترش کرونا در تهران، روزانه 5میلیون جابه‌جایی با حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گرفت که درحال حاضر، روزانه مجموع سفر با مترو و اتوبوس به بیش از یک میلیون رسیده است؛ بنابراین باید روزانه حدود یک میلیون ماسک برای ناوگان مترو و اتوبوسرانی تهیه شود. در عین حال شهروندان باید بدانند که اجبار استفاده از ماسک و دستکش سبب خطرناک نبودن تردد با حمل‌ونقل عمومی نخواهد شد. بنابراین همچنان توصیه ما این است که شهروندان تا حد ممکن از رفت‌وآمدهای غیرضروری پرهیز کنند و درصورت تردد ضروری از حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید