• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9956
+
-

ایده‌های نو برای خروج از گردشگری تک فصلی

گردشگری زمستانی در استان مغفول مانده است

گردشگری
ایده‌های نو برای خروج از گردشگری تک فصلی


  
 آنا مغانلو| اردبیل- خبرنگار: 

استان اردبیل از ظرفیت‌های زیادی برای توسعه برخوردار است، اما همچنان در ردیف استان‌های کمتر توسعه یافته کشور قرار دارد. یکی از محورهای توسعه اردبیل را استفاده از ظرفیت‌های گردشگری این استان معرفی کرده‌‌اند اما تاکنون گردشگری اثربخشی چندانی در این امر نداشته است. 


نیاز به برنامه‌ریزی

کامبیز نیکنام، مدرس دانشگاه‌های استان اردبیل، بر ضرورت برنامه‌ریزی در زمینه گردشگری برای افراد جامعه تاکید می‌کند و می‌گوید: صنعت گردشگری زمانی موفق خواهد بود که ایده‌های نو مطرح شوند. یک فکر و ایده به مطالعه، تمرکز و تفکر نیاز دارد تا از قالب سنتی خارج و به قالب فناورانه وارد شود. 
وی از صنعت گردشگری به عنوان صنعت مردمی نام می‌برد و می‌افزاید: گردشگری صنعتی است وابسته به نیروی انسانی و مردم هم مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده آن هستند. 
مدرس دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به اینکه صنعت گردشگری دارای 2 عامل تولید و مصرف است، بیان می‌کند: هدف هر صنعت سودآوری است و صنعت گردشگری، علاوه بر مردمی بودن، صنعت سفید است. این صنعت با ورود هر گردشگر به کشور به صورت مستقیم برای 5 نفر و غیرمستقیم برای 9 نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند. 


تاثیر گردشگری در اشتغالزایی

نیکنام با بیان اینکه امروز گردشگری صنعت بسیار مهمی در تمام جهان است و نقش پررنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کند، ادامه می‌دهد: هرچه گردشگران بیشتری به استان وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می‌شود و این موضوع برای استان اردبیل که جمعیت جوان و بیکار زیادی دارد، بسیار مهم است. 
وی گردشگری را دومین محور توسعه استان اردبیل عنوان می‌کند و می‌افزاید: ظرفیت‌ها و فضای لازم صنعت گردشگری از قبیل ورزش‌های زمستانی، تابستانی، صخره‌نوردی و آثار باستانی در استان فراهم است و همچون صنایع دیگر نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری‌های پایه‌ای ندارد. 
این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: گردشگری در اقتصاد مقاومتی زمینه افزایش صادرات پنهان و نامرئی را افزایش داده و ما را به سوی دوری از تک‌محصولی بودن سوق می‌دهد. 
نیکنام با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق صنعت گردشگری امکان‌پذیر است، بیان می‌کند: صنعت گردشگری دارای زمینه‌های مختلف از جمله ماجراجویانه، روستایی، ورزشی، باستان‌شناسی، کشاورزی، فرهنگی و درمانی است. 
وی با اشاره به اثرات توسعه گردشگری در اقتصاد مقاومتی خاطرنشان می‌کند: ارتقای سطح زندگی مردم، اشتغالزایی و رفع بیکاری، افزایش سرمایه‌گذاری، توسعه و بهبود زیربنایی، ارزآوری، فروش خدمات و رونق اقتصادی و... از نتایج توسعه گردشگری در کشور خواهد بود. 
این مدرس دانشگاه بر همدلی بخش‌های دولتی و خصوصی در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کند و می‌افزاید: در ایران، به عنوان کشوری اسلامی، اولویت با جذب گردشگران از کشورهای مذهبی و همجوار است. به جذب گردشگران فرهنگی اروپا و آسیا نیز باید توجه و برای آن برنامه ویژه‌ای داشته باشیم. باید امکان توسعه و تقویت زیرساخت‌ها، تربیت نیروی انسانی، ارائه آموزش‌های کاربردی و خدمات مناسب و ایجاد جاده‌های امن و پلیس گردشگری را فراهم کنیم. 
مدرس دانشگاه‌های اردبیل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را یکی از 21 اثر جهانی ثبت شده در کشور عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در استان 37 منطقه نمونه و 12 روستای هدف گردشگری وجود دارد. داشتن مرز مشترک با جمهوری آذربایجان یک مزیت ویژه در زمینه جذب گردشگران برای استان اردبیل است. 

راهکار خروج از تک‌فصلی بودن  

این مزیت‌ها در حالی است که اردبیل گرفتار گردشگری فصلی شده و گردشگری زمستانی این استان مغفول مانده است. راه خروج استان از گردشگری تک‌فصلی برنامه‌ریزی برای گردشگری در تمام فصول با اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه ورزش‌های زمستانی، برگزاری اردوهای ورزشی کوهنوردی و اسکی و راه‌اندازی تورهای گردشگری زمستانی با هدف اطلاع‌رسانی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان است. 
رئیس هیات‌مدیره جامعه گردشگری الکترونیک ایران بر لزوم مطالعه هرچه سریع‌تر طرح جامع گردشگری شهرستان سرعین و تدوین آن توسط مشاوران توانمند داخلی و خارجی تاکید می‌کند و می‌افزاید: حمایت از بخش خصوصی در راه‌اندازی پیست‌های اسکی جدید در مناطق مستعد می‌تواند سرعت بیشتری به رونق گردشگری در فصل زمستان بدهد. در همین باره توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در پیست اسکی آلوارس که دارای سابقه فعالیت در این حوزه است، در دستور کار قرار گرفته است. 
«حسن تقی‌زاده انصاری» اضافه می‌کند: گردشگری زمستانی یکی از اشکال فصلی گردشگری است که در گذشته طبقات بالای اجتماعی می‌توانستند از آن استفاده کنند. ولی امروزه به ‌علت رونق این صنعت و وجود تسهیلات ارزان‌‌قیمت و همچنین عمومی شدن جریان‌های گردشگری مورد توجه دیگر اقشار مردم نیز واقع شده است.  


توجه به گردشگری اردبیل در برنامه ششم توسعه

«صدیف بدری» نماینده اردبیل اظهار می‌کند: باید استفاده از ظرفیت‌های گردشگری منطقه در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.  وی عنوان می‌کند: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری نیازمند تامین زیرساخت‌های اساسی و امکانات رفاهی برای گردشگران است. گاه مشاهده می‌کنیم مناطق گردشگری استان از امکانات ابتدایی نیز محروم هستند.  بدری تاثیر گردشگری را در توسعه استان بسیار مهم توصیف می‌کند و می‌افزاید: در حالی که محورهای دیگر توسعه مانند صنعتی و کشاورزی نیازمند هزینه کلان هستند، گردشگری با اندکی آموزش و توجه می‌تواند باعث تحول اقتصاد استان شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید