• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9955
+
-

رکورد تولید زباله در اصفهان شکست

در روزهای آخر سال، تولید زباله در اصفهان به 2 برابر حد معمول رسید

گزارش
رکورد تولید زباله در اصفهان شکست



شیرین علویان| اصفهان- خبرنگار:

روزهای آخر سال، یک دوره فشرده نظافت و دور ریختن وسایل کهنه و زباله‌سازی در خانه‌ها جریان دارد. از لباس‌های قدیمی، کیف و کفش و وسایل کهنه گرفته تا وسایل بزرگی مثل کمد و مبلمان، در مراسم خانه‌تکانی سر از کیسه‌های زباله در می‌آورد و از خانه‌ها بیرون گذاشته می‌شود. به گفته مدیران شهری این تولید انبوه زباله در آستانه سال جدید، تا 2 برابر روزهای عادی افزایش یافته است. 
در روزهای عادی سال روزانه هزار تن پسماند‌ تر و بین ۷۰ تا ۹۰ تن پسماند خشک از شهر 2 میلیون نفری اصفهان جمع‌آوری می‌شود، اما از نیمه دوم اسفند این آمار ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. 


سرانه تولید پسماند هر شهروند 526 گرم

سرانه تولید پسماند برای هر شهروند اصفهانی 526 گرم است که به گفته رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان، این رقم از میانگین کشوری کمتر است، اما هنوز با استانداردها فاصله دارد. 
 «غلامرضا ساکتی» یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت پسماند را فرهنگ‌سازی و موضوع قانون می‌داند و می‌افزاید: سرانه تولید پسماند برای هر شهروند اصفهانی 526 گرم است درحالی‌که استاندارد برای کشورهای اروپایی حدود 300 گرم است و در ایران این عدد 700 گرم است. در اصفهان جلوتر از کشور هستیم، اما از استانداردهای جهانی فاصله داریم. 
او اصفهان را شهری پیشتاز در مدیریت پسماند می‌خواند و می‌گوید: یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه انجام شده، آنالیز فیزیکی پسماند شهر اصفهان بود که در گذشته به صورت مقطعی انجام می‌شد، اما اکنون آنالیز فیزیکی پسماند را به صورت مداوم در دستور کار داریم تا الگوی مصرف را به دست آوریم. 


بارگیری زباله‌های حجیم در محله‌ها

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان همچنین درباره چگونگی جمع‌آوری اقلام حجیمی که به واسطه خانه‌تکانی‌ها دورریز شده‌اند، می‌گوید: برخی اقلام بزرگ مثل کمد، مبلمان، ظروف مستهلک و دیگر وسایل منزل که آسیب‌دیده و در ایام خانه‌تکانی دورریز شده‌اند، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در آخرین جمعه سال (۲۵ اسفند) توسط ماشین‌آلات شهرداری در محلات شهر بارگیری شدند. 
ساکتی از هماهنگی‌های با مسئولان بازیافت در مناطق ۱۵گانه برای جمع‌آوری اقلام بزرگ شهروندان خبر و توضیح می‌دهد: مسئولان بازیافت مناطق گوناگون شهر، تلفن همراه خود را به سامانه ۱۳۷ اعلام کرده‌اند تا در صورتی که شهروندان اقلام حجیم برای بارگیری داشتند، با این سامانه تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم برای حمل آن‌ها انجام شود. 
وی که معتقد است امکان استفاده دوباره از برخی وسایل با کمی تعمیرات وجود دارد، می‌گوید: به همین دلیل با چند خیریه تفاهم‌نامه‌ای امضا شده تا این اقلام به خیریه‌ها ارسال شود تا تعمیرات لازم انجام و به محل‌های مورد نظرشان فرستاده شود. اما برخی دیگر از اقلام بازیافتی به مرکز پردازش پسماند خشک که در سال ۹۵ راه‌اندازی شده است، منتقل و فرایند بازیافت روی آن‌ها انجام می‌شود. 


افزایش 100 درصدی تولید زباله

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان درباره جمع‌آوری زباله‌ها یادآور می‌شود: پسماندهای تر یک شب در میان ساعت ۱۱ شب جمع‌آوری و به مرکز پردازش انتقال داده می‌شود. پسماندهای خشک نیز به وسیله ایستگاه‌های ثابت و سیار دریافت پسماند خشک جمع‌آوری می‌شود. 
وی از شهروندان می‌خواهد با تحویل پسماندهای خشک به یکی از ۷۶ ایستگاه ثابت بازیافت، اصفهان کارت خود را شارژ کنند. و ادامه می‌دهد: در روزهای عادی سال روزانه هزار تن پسماند ‌تر و بین ۷۰ تا ۹۰ تن پسماند خشک از شهر 2 میلیون نفری اصفهان جمع‌آوری می‌شود، اما از نیمه دوم اسفند این آمار صددرصد افزایش یافته است. 
ساکتی با انتقاد از این که با وجود فرهنگ‌سازی‌ها همچنان ۱۰ درصد پسماندهای تر شهر اصفهان مواد بازیافتی است، می‌افزاید: از این ۱۰ درصد ۵۰ درصد نایلون و کیسه‌های پلاستیکی است که به محیط زیست آسیب می‌زند. از این رو از شهروندان انتظار داریم کمتر از نایلون‌های پلاستیکی استفاده و نایلون‌ها را وارد پسماند خشک کنند. 


تبدیل 80 درصد پسماند خانگی به کمپوست

 «80 درصد پسماند خانگی شهر اصفهان با استفاده از روش کمپوست احیا می‌شود، اما برخی روش‌ها مانند کمپوست برخلاف انتظار چندان مفید نیستند.» مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان با اعلام این مطلب می‌گوید: مدیریت پسماند ویژه یک فعالیت جدید و اشتغال‌زاست ولی باوجود مطالعات اولیه مورد توجه قرار نگرفته است. 
 «سیدرحمان دانیالی» بر این باور است که اگر همه شهروندان در هر سن و مقطعی از محیط زیست مراقبت کنند به طور حتم اتفاقات خوبی برای شهر رقم می‌خورد. بنابراین بهترین راهکار این است که با حضور ورزشکاران، هنرمندان و... باید برای نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست سالم میان شهروندان گام برداشته شود. 


« اصفهان بدون زباله» شعار نیست

معاون سازمان حفاظت محیط زیست استان درباره تولید زباله در شهر می‌گوید: اگر افراد روزی یک زباله از روی زمین بردارند، دیگر به خود و دیگران اجازه نمی‌دهند حتی کوچک‌ترین زباله را در شهر بریزند، بنابراین باید تلاش کنیم اصفهان بی‌زباله شعار نباشد. همان گونه که برخی قوانین رانندگی مانند بستن کمربند خودرو میان افراد نهادینه شد به طور حتم پاکیزگی محیط زیست و اصفهان بدون زباله میان افراد نهادینه می‌شود. 
قاسمی با اشاره به ورود روزانه هزار تن پسماند ‌تر خانگی شهر اصفهان به کارخانه کمپوست می‌افزاید: این حجم زباله مورد پردازش قرار گرفته و پس از جداسازی مواد خشک قابل بازیافتی که با آن ترکیب شده، مواد آلی آن به کود کمپوست تبدیل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید