• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99526
+
-

کافه مجلس

  تعیین اولویت‌های روزهای پایانی مجلس دهم 
بهروز نعمتی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به روند برگزاری جلسات علنی مجلس تا پایان دوره دهم، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است جلسات علنی مجلس تا پایان دوره دهم، تا اوایل خرداد 3 روز در هفته برگزار شود. وی با بیان اینکه اولویت‌‌های جلسات علنی مجلس تا پایان دوره دهم از سوی کمیسیون‌های تخصصی و هیأت‌رئیسه پارلمان شناسایی شده است، در گفت‌وگو با تسنیم، ادامه داد: با توجه به اینکه در روزهای پایانی دوره دهم مجلس قرار داریم، بنابراین فرصت کافی جهت رسیدگی به همه طرح‌ها و لوایح وجود ندارد، از همین رو اولویت‌ها شناسایی شده است. او تصریح کرد: رسیدگی به طرح دوفوریتی اصلاح قانون انتخابات، لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نیز لایحه تجارت جزو اولویت‌های جلسات علنی مجلس تا پایان دوره دهم قرار گرفته است.

  آخرین وضعیت نماینده جاعل مدرک 
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه جعل مدرک جرم محسوب می‌شود، تأکید کرد: معمولا دستگاه و سازمان‌های ذینفع باید درباره جرم بودن جعل مدرک ادعای کیفری داشته باشند. همچنین درباره جعل مدارک تحصیلی، وزارت علوم و دانشگاه مربوطه می‌توانند اعلام جرم کنند. شورای نگهبان تا زمان تأیید اعتبار نامه‌ها وقت دارد تا در صورت محرز شدن جعل مدارک ابطال انتخابات انجام دهد. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران، سخنگوی شورای نگهبان، در واکنش به نقدهای صورت گرفته علیه شورای نگهبان درباره مدرک تحصیلی جعلی سینا کمال‌خانی، منتخب حوزه انتخابیه تفرش اظهار کرد: اسناد رسمی به جهت قانونی بودن خودبه‌خود دارای اعتبار هستند و وقتی فردی برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند احراز اسناد اولیه در آغاز برعهده هیأت‌های اجرایی فرمانداری‌ها و وزارت کشور است.کدخدایی بیان کرد: اگر گزارش خلافی نسبت به اسناد به‌وجود بیاید، شورای نگهبان از سازمان ثبت اسناد و وزارت علوم استعلام می‌گیرد، درباره مدرک تحصیلی هم نظر وزارت علوم برای ما حجت خواهد بود.

  مشارکت مردم کلید حل مشکلات است 
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، تأکید کرد: تجربه نشان داده است در بحران‌های بزرگ و فراگیر مانند جنگ، زلزله و سیل و شیوع گسترده امراض کشنده تکیه صرف به توان دولت‌ها بی‌تدبیری است. در چنین مواردی مشارکت فراگیر مردم کلید حل مشکلات و بحران‌هاست.
وی در یادداشتی که به مناسبت روز شوراها در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، نوشت: «به‌عنوان معاون اول دولت اصلاحات، مفتخرم که این دولت، در به‌منصه‌ ظهور رساندن و اجرای اصل مهم شوراها گامی مهم در تثبیت حق حاکمیت ملت و اجرای قانون اساسی برداشت. دولت اصلاحات در کنار موفقیت‌های بزرگ در سیاست خارجی، اقتصاد، توسعه سیاسی و... توانست در کاهش شکاف ملت و حاکمیت و اصلاح بوروکراسی کشور به نفع مردم و میدانداری منتخبان ملت در شوراهای اسلامی و مدیریت شهرها و روستاها گام بردارد. درس بزرگ برگزاری انتخابات شوراها برای حاکمیت، مردم و اصلاح‌طلبان آن است که با اجماع و اقناع‌سازی در مجموعه ملتزم به قانون اساسی می‌توان کارهای بزرگ را به سرانجام رساند. این الگو می‌تواند الگوی راهگشای ما برای عبور از مخاطرات کنونی و پیش‌رو باشد.»

  صدای اصلاح‌طلبی کدام صداست؟
محمدعلی وکیلی، نماینده تهران با بیان اینکه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس یازدهم مشروعیتش ‌را از دست داده است، گفت: ما نیازمند رونمایی نسخه‌ای از نئواصلاح‌طلبی هستیم در غیر این صورت نتیجه انتخابات۱۴۰۰ هم اصولگرایانه خواهد بود. او در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به استعفای موسوی‌لاری، نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره وضعیت این شورا، گفت: عناصر گفتمان اصلاح‌طلبی مخدوش شده به حدی که جامعه تکلیفش را نمی‌داند که صدای اصلاح‌طلبی کدام صداست. صداهای مختلفی به ‌نام اصلاح‌طلبی پژواک پیدا کردند و مشخص نبود کدام یک منطبق بر گفتمان اصلاح‌طلبی هستند. اثر این هرج و مرج و بلبشو در انتخابات مجلس یازدهم خود را نشان داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید