• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99514
+
-

علت خلط سینه چیست؟

پزشک همشهری
علت خلط سینه چیست؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

بدن شما روزانه به‌طور طبیعی در بخش‌های گوناگونش ترشحات مخاطی تولید می‌کند که خلط سینه هم یکی از آنهاست. خلط سینه در واقع ترشحات مخاطی است که سلول‌های پوشش درونی دستگاه تنفسی شما از بینی و دهان تا گلو و ریه‌ها تولید می‌کند و به حفاظت راه‌های هوایی شما در برابر عوامل بیماری‌زا یاری می‌رساند.
بدن شما حدود یک لیتر از این ترشحات را در روز تولید می‌کند، اما خلط بیش از حد به‌خصوص درون ریه‌ها ممکن است آزاردهنده و نشانه‌ای از بیماری باشد. ازجمله ‌بیماری‌هایی که باعث افزایش ترشحات مخاطی در دستگاه تنفس و ایجاد خلط سینه می‌شوند، می‌توان به ریفلاکس (بازگشت ترشحات اسیدی معده به داخل مری)، آلرژی‌ها، آسم، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی تنفسی، بیماری مزمن انسدادی ریه و بیماری ژنتیک فیبروز کیستیک (که ترشحات مخاطی ریه را غلیظ و چسبناک می‌کند) اشاره کرد. عفونت با ویروس جدید کرونا معمولا باعث سرفه خشک می‌شود و خلط چندانی تولید نمی‌کند، اما اگر این عفونت به ذات‌الریه (التهاب و عفونت‌ ریه‌ها) بینجامد، ممکن است سرفه خلط‌دار ایجاد کند. برای کنترل خلط سینه و رقیق کردن آن می‌توانید این کارها را در خانه انجام دهید:
- مقدار زیادی مایعات بنوشید و مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه را که باعث کم‌آبی بدن می‌شوند، کنار بگذارید.
- هوای خانه را با دستگاه رطوبت‌ساز (بخور سرد) مرطوب کنید یا زیر دوش آب پربخار بروید.
- سیگار کشیدن یا ویپ کردن را ترک کنید.
- عسل بخورید. عسل خلط سینه را برطرف نمی‌کند، اما به تسکین سرفه کمک می‌کند (به کودکان زیر یک سال به‌علت خطر بوتولیسم عسل ندهید).
- فیلترهای دستگاه‌های سردکننده و گرم‌کننده خانگی را وارسی و پاک و از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی استفاده کنید.
- داروهای رقیق‌کننده خلط مصرف کنید. برخی از داروهای ضد‌سرفه حاوی گایافنسین هستند که باعث رقیق شدن خلط می‌شود و خارج کردن آن را با سرفه راحت‌تر می‌کند.
خلط سینه به‌خودی‌خود علامت نگران‌کننده‌ای نیست، اما اگر به سرفه‌های خلط‌داری دچار شده‌اید که چند هفته ادامه پیدا کرده‌ است، یا خلط زرد مایل به سبز یا خلط خونی دارید یا تب و تنگی نفس هم همراه خلط سینه دارید، باید با پزشکتان تماس بگیرید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید