• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99470
+
-

شورایی بودن افتخار است

شورایی بودن افتخار است

الهام فخاری _ رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران

موجی از شادباش و گرامی باد و سپاس در راه است؟ روز ملی و مناسبتی در پیوند سرراست با ۱۲۰ هزار منتخب مردم فرا می‌رسد درحالی‌که هنوز درباره اختیارها و وظیفه‌های این نهاد همگان آگاه نیستند و برخی برایشان روشن نیست. نهادی که اهمیت آن در نام و نشان نظام سیاسی- اجتماعی کشور، جمهوری اسلامی، آشکار و برجسته است و به روشنی در 7 اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن پرداخته شده‌است. اصل ششم قانون اساسی با تأکید بر انتخابات و ضرورت تکیه به رأی مردم از انتخابات ریاست‌جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شوراها در یک جمله نام برده شده‌است.در اصل‌های قانون اساسی ازجمله اصل هفتم که شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شوراهای شهرستان، شهر، محل بخش و روستا را در یک جمله از ارکان نظام سیاسی اجتماعی کشور تعریف می‌کند و با نام‌بردن از سطح‌های گوناگون بر شوراها تأکید می‌شود، نشانه‌ای از اهمیت و ارزشمندی خاستگاه نهادی است که نزدیک‌ترین ارتباط با مردم را دارد و به‌انجام ‌رسیدن جمهوریت نظام سیاسی به آن وابسته است. در اصل صد و سه «مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند» را به رعایت تصمیم‌های شوراها در حدود اختیارات‌شان ملزم می‌کند. شاید بتوان گفت؛ کمتر نهادی است که مانند شوراها این تعداد از اصول قانون‌ اساسی برای تبیین جایگاه، وظایف و اختیارهای آن نوشته شده باشد.
نهادی که منتخبان مردم از روستا تا پایتخت در همان حوزه انتخابیه شهری یا روستایی خود باید بمانند، سکونت داشته باشند و در کنار رای‌دهندگان و با روزمره‌های مردم برای امور شهری یا روستایی کار کنند.

این شرط از شرایط عضویت در شوراها فروکاستنی نیست و عضو شورا باید در خاستگاه رأی خود نظارت بر امور شهری/روستایی، عدالت در دسترسی به فرصت‌ها و منابع، برخورداری از بهداشت و سلامت و تامین نیازهای مردم را انجام دهد. 120 هزار عضو شوراهای شهری و روستایی که تمام وقت و تمام قد برای امور محله تا کلانشهر از جان و توان مایه می‌گذارند، برخلاف دیگر منتخبان مصرح در اصل ششم، خدمت‌شان افتخاری است و شغل به‌شمار نمی‌رود. مردم در امور مرتبط با تولد تا مرگ از آنان انتظار پیگیری و رسیدگی دارند و هنگامی هم که نتوانند به دیگر منتخبان درج‌شده در اصل ششم قانون اساسی دسترسی پیدا کنند، این شوراست که مکان بلند گفتن خواسته‌هایشان و یا نهاد بیان دردهایشان است. شورایی بودن افتخاری است که ما را از روستا تا پایتخت بدون هیچ مصونیت یا امتیاز ویژه، در کنار مردم و برای مردم تعریف می‌کند. به‌عنوان یکی از اعضای این جامعه ۱۲۰ هزار نفری، زیباترین نمودهای موفقیت در بهبود و اصلاح را در خنده شادمانی و چهره آفتاب‌سوخته همکاران ارجمندم در شوراهای روستایی و هنگام راه‌اندازی خدمات برای مردم دیده‌ام و نزدیک‌ترین درددل‌ها و گفت‌وگوها را میان مردم و اعضای شوراها تجربه کرده‌ام. شورا هم رکن نظام سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است و هم افتخار همیشگی هر یک از خدمتگزاران در شوراهای شهری و روستایی. روز ملی شوراها را که روز باورمندی به مردم و ایفای « نقش عمل‌گرایانه در حل مشکلات عینی مردم» است به همه‌ خدمتگزاران مردم و کشور شادباش می‌گویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید