• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99392
+
-

سخنگوی دولت در تشریح شاخص‌های تقسیم بندی کشور براساس کرونا:

شهرهای زیارتی وضعیت سفید ندارند

شهرهای زیارتی وضعیت سفید ندارند

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در زمینه شاخص‌های تقسیم بندی کشور به سه وضعیت سفید، زرد و قرمز اظهار داشت: رنگ‌‌ها به معنی عادی‌شدن وضعیت نیست و این تقسیم‌بندی به معنی برنامه‌ریزی برای بازگشایی اماکن مذهبی، اجتماعات اجتماعی و بازگشایی بنگاه‌های اقتصادی است. این روش به ما کمک می‌کند که ما برای بازگشایی هوشمندسازی‌ کنیم. هر ۳روز یک‌بار وضعیت شهرها رصد می‌شود. شهرهایی که در ۱۴روز ۱۴بستری دارند و برخی نیز صفر هستند، شهرهای وضعیت سفید خواهند بود. این وضعیت دائماً رسیدگی می‌شود و شهرها اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنند از وضعیت سفید به دیگر وضعیت‌ها تغییر می‌کنند. باید این نکته را بیفزاییم که این وضعیت‌ها پویا بوده و ایستا نیستند و قابل تغییر هستند. در مرحله زرد بازگشایی نداریم. شهرستان‌ها هرچه به سفید نزدیک شوند، ما به شهرهای با وضعیت زرد می‌گوییم که با رعایت پروتکل‌ها شما هم می‌توانید به وضعیت سفید برسید.

به گفته ربیعی «خوشبختانه آمار تهران را که می‌دیدم، نسبت به اوایل فروردین تا‌کنون، با کاهش ۲۰ درصدی مواجه هستیم که علامت خوبی بوده؛ ولی نباید فراموش کنیم که این موضوع از چه چیزی ناشی شده است.»
به گزارش همشهری، ربیعی با بیان اینکه اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، امکان بازگشت وضعیت و خیزش بیماری وجود دارد، تصریح کرد: این وضعیت در سایه تلاش‌ها به نتیجه رسیده است. عدد گام به گام رو به کاهش است. اما ما کماکان وضعیت را غیرعادی اعلام می‌کنیم و هر چند جایی را وضعیت قرمز نمی‌دانیم، اما درصورت بی‌توجهی به اصول بهداشتی، این اتفاق می‌افتد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت برای بازگشایی مساجد در‌ماه رمضان تحت فشار است و روز گذشته آقای اعرافی مدیر حوزه علمیه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت نکرده است، گفت: خوشبختانه در کنار همه جلوه‌های خوبی که در دوران کرونا تجربه کردیم و در کنار هم ایستادیم و مکمل هم شدیم، یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این مدت رخ داد و روشنفکران کمتر به آن پرداختند این بود که دین و علم در کنار هم بودند و علمای دینی در کنار متخصصین پزشکی قرار گرفتند و حامی آنها بودند. این اتفاق در بسیاری از کشورهای منطقه نبود و حتی در برخی از کشورهای توسعه یافته نیز زمزمه‌هایی از این تقابل شنیده شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در کنار هم قرارگرفتن متخصصین دین و پزشکی نتیجه سنت و زحماتی است که بزرگانی همچون استاد مطهری و مرحوم یدالله سحابی در این زمینه کشیدند. مطالب نادرست نیز از سوی برخی جریانات گفته شد که نه دولت را قبول دارند و نه نظام را و نظام را با رودربایستی قبول دارند و خود را برتر می‌دانند که ما با آنها کاری نداریم و درباره جریان غالب صحبت می‌کنیم.
ربیعی افزود: دیدید برخی که ادعای طب اسلامی و سنتی داشتند هیچ ارتباطی با اسلام و بنیادهای حوزوی نداشتند و نخستین برخورد محکم را حوزه‌ها با افراد شبه‌شیاد داشتند و فردی که چند وقت پیش او را کنار شتری مشاهده کردید، دیدید نه دانشگاهی رفته بود و نه حوزه‌ای دیده بود. در کنار این مطالب یک مطالبه منطقی وجود داشت که اتفاقاً خود دولت بیش از همه در این زمینه دغدغه داشت و شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان یک فرد روحانی دغدغه بسیاری در این حوزه داشتند و این موضوع مربوط به این هفته نیست.
وی گفت: از آقای اعرافی نیز که ایشان به‌عنوان نماینده حوزه‌های علمیه در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت کردند تشکر می‌کنیم. آقای اعرافی و آقای نمکی وزیر بهداشت هفته‌هاست درخصوص چگونگی بازگشایی مساجد در حال صحبت هستند و تاکنون به هر تصمیمی رسیده‌ایم براساس اتفاق نظر بوده است. بنابراین فشار از سوی حوزه‌های علمیه و مراکز رسمی نبوده و این فشار از سوی افرادی بوده که هیچ ارتباطی با حوزه و افراد مسئول نداشته‌اند.
سخنگوی دولت درخصوص اینکه در تصمیم‌گیری برای بازگشایی مراکز مذهبی به سمت بازگشایی مراکز زیارتی نرفته‌اند، اظهار داشت: زیارتگاه‌های مهم ما در شهرهایی هستند که وضعیت سفیدی ندارند. بازکردن زیارتگاه تنها باز کردن یک محل نیست، بلکه به دنبال باز شدن این زیارتگاه‌ها مسافرین به سمت آن شهرها حرکت می‌کنند و حمل‌ونقل عمومی شکل می‌گیرد و به تبع آن بحث اسکان، بازگشایی هتل‌ها و تهیه غذای این افراد وجود دارد که این اتفاقات در بازگشایی مساجد نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید