• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99354
+
-

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

بیشتر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس کروناست

خبر
بیشتر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس کروناست


تقسیم‌بندی شهرها و مناطق آلوده به کرونا با استفاده از رنگ‌های سفید، زرد و قرمز، اطلاع‌رسانی درباره کرونا را برای مردم ساده و همه فهم‌تر کرده است. در زندگی روزمره، بحث رنگ‌ها بالا گرفته و نقشه کرونا دست به‌دست می‌شود. در تازه‌ترین خبرها وزارت بهداشت اعلام کرده؛ 60شهرستان در وضعیت قرمز و 116شهرستان هم در وضعیت سفید قرار دارند. به گفته آنها، خطر کرونا هنوز جدی است و بیشتر مناطق کشور درگیر این بیماری هستند.
علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که دیروز به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد، آخرین وضعیت 400شهرستان کشور از نظر درگیری با کرونا را اعلام کرد و گفت: شیوع کرونا در شهرهای مختلف، متفاوت است و الگوی واحدی برای کشور وجود ندارد، اما اینکه اعلام تعدادی از مناطق به‌عنوان منطقه سفید، به‌معنای این نیست که خطر کرونا کم شده و وضعیت خوب است بلکه همچنان باید مراقبت‌های شخصی و اجتماعی برای شکستن زنجیره کرونا ادامه داشته باشد.
به گفته او، مناطق قرمز که به‌عنوان مناطق پرخطر اعلام می‌شوند، هم‌اکنون ۶۰ شهرستان هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. ۳۱ مراکز استان شامل این رده‌بندی می‌شود. 
رئیسی از لرستان، خوزستان، تهران و اصفهان، شیراز به‌عنوان شهرهایی نام برد که آمار ابتلا به کرونا در آنها همچنان بالاست:«حدود ۱۱۶شهرستان هم منطقه سفید هستند. ۱۲۷ شهرستان هم هستند که در روزهای گذشته فوتی نداشته‌اند و تعدادی از آنها جزو مناطق سفید هستند. بقیه شهرستان‌ها منطقه زرد هستند که می‌تواند تبدیل به قرمز شود که حدود ۴۰۰شهرستان هستند.»
معاون وزیر بهداشت، در مورد مناطق سفید، زرد و قرمز گفت: «نمی‌توانیم برای کل کشور یا حتی یک استان نسخه واحدی داشته باشیم. وقتی به آمار نگاه می‌کنیم. می‌بینیم که در یک شهرستان آمار پایین است. آمار تجمع بیماری در یک استان یک میلیون نفری، ۵۰۰ نفر و دیگری ۳۰۰ نفر است. گاهی در استانی که آمار کمتری دارد، پراکندگی بیماری بیشتر است و در یک استان هر شهرستان هرکدام ۵۰بیمار دارد و پراکندگی تقریبا یکسان است.» آنطور که رئیسی می‌گوید، اگر شهرستانی در 2 هفته گذشته کمتر از یک بیمار بستری در روز داشته ، بیمار بستری شده هم زیاد بدحال نبوده است و آن شهرستان خیلی آلوده نیست. این شهرستان اکنون ممکن است سفید باشد، اما تضمینی نیست که سفید بماند و ممکن است شرایط یک بیمارستان هفته بعد تغییر کند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت خیلی روی رنگ تأکید نکنید: «سفید و زرد و قرمز مهم نیست. سطح پایین، متوسط و بالا تعریف کنیم. براساس آخرین آمار موجود ۱۱۶ شهرستان این شرایط را داشت و در 2 هفته گذشته کمتر از یک بیمار در روز داشتند، برخی جاها صفر، برخی جاها سه دهم بیمار در روز داشته‌اند؛ البته ممکن است در روزهای آینده این شرایط تغییر کند.»
طبق گزارشی که رئیسی ارائه کرده؛ ۶۰شهرستانی که در وضعیت قرمز هستند، همه مثل هم نیستند، از ۵بیمار به ازای صدهزار نفر تا ۳۵بیمار به ازای صد هزار نفر وضعیت آنها متغیر است. بیشتر مراکز استان‌ها در وضعیت قرمز هستند که تراکم جمعیت بالایی دارند. درحالی‌که برعکس مناطق سفید حدود ۱۱۶شهرستان وجود دارند که کل جمعیت آنها حدود ۱۵میلیون هستند؛ بنابراین بیشتر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس است. باید به‌طور جدی مبارزه کنیم و فکر نکنیم وضعیت خوب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید