• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99263
+
-

رئیس جمهور تصمیمات ویژه ستاد کرونا برای اماکن مذهبی، پاساژها و متروها را اعلام کرد

تقسیمات جدید کشوری برمبنای کرونا

براساس صحبت‌های روحانی اماکن مذهبی زودتر از مشاغل پرریسک باقیمانده در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی خواهند شد

تقسیمات جدید کشوری برمبنای کرونا

شیوع بیماری کرونا در کشور پس از قریب به 2ماه در آستانه اعلام وضعیت در برخی شهرستان‌های کشور قرار گرفته است. گام بعدی دولت پس از بازگشایی مشاغل کم‌ریسک و با ریسک متوسط، عادی ساختن وضعیت با رعایت برخی شرایط در شهرستان‌هاست. نظام آموزشی، باشگاه‌ها، رستوران‌ها و بخش گردشگری ظاهرا جزو آخرین حلقه بازمانده‌های مشاغل پرریسک برای بازگشت به کار هستند. تصمیم‌گیری درباره بازگشایی اماکن مذهبی شامل مساجد و زیارتگاه‌ها نیز منوط به قرار گرفتن شهرها در محدوده سفید، زرد یا قرمز است. با صحبت‌های روز یکشنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت باید انتظار داشت اماکن مذهبی زودتر از مشاغل پرریسک باقیمانده در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و همزمان با اعلام وضعیت سفید در شهرستان‌ها بازگشایی شوند. 

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی اعلام کرد که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، مناطق مختلف کشور بر مبنای میزان ابتلا و شیوع بیماری کرونا و همچنین مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به 3منطقه سفید، زرد و قرمز تقسیم خواهد شد و محدودیت‌ها و مقررات مرتبط با بیماری کرونا، در این چارچوب در آن مناطق سه‌گانه اعمال می‌شود. به گفته او «تا زمانی که منطقه‌ای سفید باقی بماند که بالای 100شهرستان است و اسامی آنها اعلام می شود، شرایط جدیدی بر آن حاکم خواهد بود که از جمله آنها که در این جلسه راجع به آن بحث شد، بازگشایی اماکن مذهبی و برپایی نمازهای جمعه و جماعت است.» او درباره بازگشایی اماکن مذهبی در چارچوب این دسته‌بندی توضیح داد: «واقعا بعضی از بقاع متبرکه اگر خودِ آن صحن مطرح بود شاید تصمیم‌گیری کمی آسان‌تر بود، اما وقتی می‌گوییم این صحن باز شود، آن وقت بحث مسافرت‌ها به آن شهرها، قطار و اتوبوس، هتل و محل اسکان و حضور در بازار هم مطرح می شود؛ یعنی یک مجموعه مسائلی است که همه باید کنار هم قرار داده شود و  به این مبنا آمدیم به  این نتیجه رسیدیم که هرکجا سفید شد، فرق نمی‌کند حالا چه دارای بقعه متبرکه هست یا نیست؛ هرجا اگر سفید باشد؛ فردا اگر به ما گفتند مشهدالرضا(ع) سفید شد؛ یعنی وزارت بهداشت و درمان به این نتیجه رسید، 2هفته دیگر سفید است همانجا می‌گوییم با آن پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت می‌گوید آن وقت صحن امام رضا(ع) هم باز می‌شود. به ما می‌گویند قم سفید است، بلافاصله چند روز بعد شروع به باز شدن می‌شود؛ پس معیار و تقسیم‌بندی جدیدی که امروز در این جلسه قرار دادیم بر مبنای تقسیم کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز است.» روحانی اضافه کرد: فعلا چون ماه رمضان بود و ما هم قول داده بودیم قبل از 15رمضان یک تصمیم‌گیری کنیم و یک بررسی جدید انجام دهیم، در این بررسی جدید به این نقطه رسیدیم؛ البته دل ما می‌خواست امروز مصوبه وسیع‌تری داشته باشیم چون این ماه، ماه مقدس و پربرکت است و هرچه هم می‌گذرد دل‌ها برای زیارت مضاجع شریف ما در سراسر کشور مخصوصا بقاع متبرکه مهم و معروف روز به روز بیشتر می‌شود و مردم می‌خواهند سهولتی باشد و راه واقعا باز شود و بروند.

معیارهای اعلام وضعیت سفید
او با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم کی کرونا تمام می‌شود تصریح کرد: اگر می‌شد خیلی خوب بود یعنی اگر مسئولان بهداشتی و درمانی کشورمان می‌توانستند به ما بگویند کرونا تا یکی- دو ماه دیگر قطعاً تمام می‌شود ما هم برای برنامه‌ریزی خودمان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سایر مسائل، خیلی راحت‌تر بودیم اما متأسفانه زمان روشن و مشخصی برای این امر وجود ندارد، به دلیل اینکه یک دارو و واکسن خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و تقریباً همه بار، به یک معنا  بر روی دوش خود مردم برمی‌گردد.
رئیس‌جمهور درباره معیارهای اعلام وضعیت سفید در ارتباط با کرونا توضیح داد «پیشنهاد جدید این است که کشور یک تقسیمات جدید کشوری پیدا کند که نه برمبنای استان و نه بر مبنای شمال و جنوب و شرق و غرب که یک تصمیماتی بر مبنای ابتلا به کرونا، شیوع کرونا و مقرراتی که وزارت بهداشت و درمان به عنوان معیار قرار می‌دهد. مثلاً اگر در یک شهرستانی دیدیم ورودی به این بیمارستان برای یک هفته حذف شده و کسی به بیمارستان مراجعه نکرده است. ویژگی‌هایش را خودشان برای مردم توضیح می‌دهند و اگر یک هفته کسی مراجعه نکرده و فوتی هم نداشتیم و نگاه می‌کنیم که در یک هفته همه فوتی‌ها صفر است. ورودی‌ها صفر است و بهبودیافتگان الحمدلله بهبود پیدا می‌کنند و اگر این یک هفته، 2 هفته شد و فوتی و ورودی جدید نبود در اینجا وزارت بهداشت و درمان طبق معیارهای خودش می‌گوید این منطقه، شهرستان و بخش سفید است و مناطق دیگر یا زرد یا قرمزند؛ بنابراین در نقشه‌ای که وزارت بهداشت و درمان پیش روی مردم قرار می‌دهد بر مبنای سفید، زرد و قرمز کشور را تقسیم‌بندی می‌کنیم و تبلیغ می‌کند و می‌گوید این شهرستان‌ها سفید هستند که اگر مردم مراعات کنند ان‌شاءالله تا آخر سفید هستند.»

ضوابط جدید حمل و نقل عمومی در کرونا
رئیس‌جمهور به دنبال گزارش‌های متعدد رسانه‌ای مبنی بر تجمع بالای افراد در مترو و اتوبوس و احتمال شیوع ویروس کرونا گفت: در جلسه امروز (یکشنبه) درباره مترو و اتوبوس هم بحث شد. معمولا فاصله‌هایی که مبنی بر رعایت بیش از یک متر گفته می‌شود، در موقع شلوغی مراعات و توجه نمی‌شود لذا بحث شد که روی استفاده از ماسک و دستکش تاکید کنیم و روز آن را هم وزارت کشور اعلام خواهد کرد که از چه روزی داشتن ماسک برای سوار شدن به مترو و اتوبوس ضروری است. مردم هم ان‌شاءالله مراعات کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تلاش کند که تولید ماسک را اضافه کرده و در اختیار مردم بگذارد.» او درباره تمدید زمان فعالیت مشاغل با ریسک متوسط که در مرحله قبلی بازگشایی شده بودند نیز توضیح داد: «نکته بعدی این بود که در مصوبه قبل گفته شد که پاساژها ساعت 18 بسته شوند اما در مناطق گرمسیر شرایط به گونه‌ای است که این پاساژها عمدتا از ساعت 4 بعدازظهر باز می کنند برای اینکه آنها در مضیقه قرار نگیرند بنا شد که استاندارها مجاز باشند در جاهایی که این چنین است ساعت 18 را تا ساعت 20 هم بتوانند افزایش دهند و تصمیم در این موضوع در اختیار آنهاست که ان‌شاءالله انجام دهند.»

پیگیری مراسم‌های خودسرانه مذهبی

دبیر کمیته امنیت اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در‌ ماه رمضان برگزاری هرگونه مراسم اعم از رسمی و غیررسمی ممنوع است، گفت: مراجع ذیربط در حال پیگیری مراسم‌های برگزار شده هستند. حسین قاسمی درباره دستورالعمل ستاد مدیریت بیماری کرونا برای ایام ‌ماه رمضان در حرم‌های مطهر، مساجد و تکیه‌ها به ایسنا گفت: تصمیمات قبلی ستاد ملی کماکان به قوت خود باقی است و تغییری اتفاق نیفتاده است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اخبار برگزاری مراسم‌های‌ ماه رمضان در برخی هیئت‌ها در تهران صحت دارد و موضع ستاد درباره برگزاری این مراسم چیست؟ تصریح کرد: در مورد برگزاری مراسم‌ها این امر بسیار به ندرت بوده که مراتب از طریق مراجع ذیربط در حال پیگیری است. مجدد تأکید می‌شود کماکان برگزاری هرگونه مراسم اعم از رسمی و غیررسمی ممنوع است و با توجه به اهمیت سلامت آحاد جامعه تخلفات این امر قابلیت پیگیری دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید