• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99250
+
-

کنترل مریخ‌نورد از خانه

کارکنان ناسا هم این روزها مثل خیلی از مردم دنیا مشغول دورکاری هستند اما شاید خیلی‌ها باور نکنند که می‌شود کارهای 195میلیون کیلومتر دورتر را هم در خانه انجام داد!

کنترل مریخ‌نورد از خانه

همه‌گیری ویروس کرونا، میلیون‌ها آمریکایی را وادار کرده است که طی یک‌ماه گذشته از خانه فعالیت‌های حرفه‌ای خود را دنبال کنند و احتمالا این وضعیت در آینده هم ادامه خواهد یافت. سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی نوشته است: قابل‌درک است که کار از راه دور برای برخی از کارمندان نسبت به سایران آسان‌تر است البته هماهنگی با همکارانی که در یک مکان مستقر نیستند و به‌صورت پراکنده در خانه‌های خود مشغول به‌کار هستند، می‌تواند یک آزمایش دشوار برای سنجش تجهیزات تکنولوژیک و صبر و تحمل همگان باشد. اما وقتی برجسته‌ترین عضو گروه حرفه‌ای شما در یک سیاره دوردست و میلیون‌ها مایل دورتر قرار دارد، چه می‌کنید؟
این چالشی است که گروه دانشمندان و مهندسان ناسا که مسئولیت مریخ‌نورد Curiosity یا همان کنجکاوی را به‌عهده دارند، با آن روبه‌رو هستند. اکنون این مریخ‌نورد با هدایت این گروه، تقریبا 195میلیون کیلومتر دورتر از زمین در حال اکتشاف ویژگی‌های سطح مریخ است.
گروه مریخ‌نورد کنجکاوی به‌طور معمول در آزمایشگاهJet Propulsion ناسا در کالیفرنیای جنوبی کار می‌کند، اما به گفته این آژانس فضایی، از آنجا که مقامات کالیفرنیا دستور «اقامت در خانه» را به‌منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در ‌ماه مارس برای همه کارکنانی که کارشان ممکن است غیرضروری به‌نظر برسد، صادر کرده‌اند، این آژانس ناچار شد که از بخشی از کارکنان خود بخواهد که در خانه فعالیت خود را ادامه دهند.

این بدان معناست که گروه مریخ‌نورد کنجکاوی مجبور شده است با موقعیت فوق‌العاده‌ای سازگار شود که براساس آن، آنها باید فعالیت صدها نفری که این مریخ‌نورد را از میلیون‌ها مایل دورتر پشتیبانی و کنترل می‌کنند، مدیریت کند.
این مدیریت شامل کدنویسی برای برنامه‌ریزی حرکات این مریخ‌نورد و همچنین انجام آزمایش‌های مختلف با موادی است که مریخ‌نورد کنجکاوی در سفرهای خود به سراسر سیاره سرخ، جمع‌آوری می‌کند. آلیشیا آلباو، سرپرست گروه مریخ‌نورد کنجکاوی می‌گوید: ما معمولا همگی در یک اتاق هستیم و صفحه نمایش، تصاویر و داده‌ها را با هم به اشتراک می‌گذاریم. کارکنان همچنین در گروه‌های کوچک‌تر در این اتاق با هم صحبت می‌کنند. اکنون این کارکنان اغلب باید در طول روز از طریق کنفرانس‌های ویدئویی با همدیگر در ارتباط باشند. ضمن اینکه با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اعضای گروه با یکدیگر در ارتباط هستند تا بتوانند همان وظایفی را که در فضای مشترک اداری خود انجام می‌دادند، دنبال کنند. گاهی اوقات، لازم است که بیش از 20نفر به‌طور همزمان کار کنند تا مجموعه‌ای از اقدامات پیوسته را قبل از ارسال دستورالعمل‌ها به مریخ‌نورد(فرایندی که ممکن است چند روز طول بکشد) برنامه‌ریزی کنند. این دستورالعمل‌ها باید پیش از آنکه مریخ‌نورد بخواهد وظیفه‌ای مانند حفاری در صخره‌ها را برای جمع‌آوری نمونه‌های مریخی(ماسه و سنگ) به‌منظور تجزیه و تحلیل انجام دهد، برای Curiosity ارسال شود.
ناسا باید کارکنان خود را به هدست، مانیتور و سایر تجهیزات رایانه‌ای مجهز می‌کرد تا اطمینان حاصل کند که کار آنها از خانه به درستی انجام می‌شود. ناسا می‌گوید: کارکنان ما همچنین مجبور شدند عینک‌های سه‌بعدی ساده‌ای را به خانه خود ببرند که امکان مشاهده تصاویر سه‌بعدی ارسالی مریخ‌نورد از مریخ را روی لپ‌تاپ‌های خانگی آنها فراهم می‌کرد. البته این عینک‌ها شبیه عینک مخصوصی نبود که آنها معمولا در آزمایشگاه استفاده می‌کردند. کری بریج که سرپرستی عملیات علمی گروه مریخ‌نورد کنجکاوی را برعهده دارد، می‌گوید: من هنوز هم می‌توانم بیشتر کارهای معمول خود را در خانه انجام دهم، هرچند که در شرایط فعلی برای انجام این کارها به تکنولوژی مجازی بیشتری احتیاج دارم.
او ادامه می‌دهد: من معمولا چیزی حدود 15گروه گفت‌وگو را در پیام‌رسان‌ها چک می‌کنم و بیشتر از آنچه قبلا وقت من را می‌گرفت مشغول به‌کار هستم.
بریج می‌گوید: اما این فقط نوعی سازگاری با شرایط جدیدی است که برای کار ما ایجاد شده است.
او تأکید می‌کند: این جزو اصول ناساست. اگرچه ما با مشکل روبه‌رو شده‌ایم اما می‌دانیم چگونه کارها را مدیریت و اجرا کنیم. کار روی مریخ هنوز برای ما متوقف نشده است و ما همچنان در حال کاوش هستیم.
با این حال، حتی در شرایطی که بسیاری از مشاغل به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا مجبور به سازگاری با شرایط جدید هستند و سیاست انعطاف‌پذیری را در پیش گرفته‌اند، اما همه افراد، به‌خاطر ویژگی‌های خاص شغل خود یا در برخی موارد به‌علت دسترسی نداشتن به اینترنت پرسرعت در خانه، قادر به‌کار از راه دور نیستند. در پژوهشی که مؤسسه گالوپ در سال2017 انجام داد مشخص شد که فقط حدود 43درصد از کارمندان در آمریکا به‌طور مرتب می‌توانند از راه دور کار کنند. اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که تعداد زیادی از مردم که در طول همه‌گیری کرونا از خانه‌هایشان مشغول به‌کار هستند، از این پس می‌توانند به‌طور دائمی در خانه فعالیت‌های حرفه‌ای خود را ادامه دهند.

بردن عینک سه‌بعدی به خانه
کارکنان ناسا مجبور شدند عینک‌های سه‌بعدی ساده‌ای را به خانه خود ببرند که امکان مشاهده تصاویر سه‌بعدی ارسالی مریخ‌نورد از مریخ را روی لپ‌تاپ‌های خانگی آنها فراهم می‌کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید