• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99216
+
-

مرهمی بر زخم‌های بازماندگان کرونایی

رئیس سازمان آرامستان شهرداری اراک: برای کاهش رنج بازماندگان و با حضور داوطلبان غسال، خاکسپاری درگذشتگان کرونایی مانند دیگر اموات انجام می‌شود

گفت و گو
مرهمی بر زخم‌های بازماندگان کرونایی

مهدیه صالحی- اراک – خبرنگار

 ویروس کرونا با وجود تمام چالش‌های جدی درمانی، ضرر و زیان‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی اما بیشترین درد و رنج را نصیب خانواده‌های جان‌باختگان کرده است که حتی با رفتنش هم قابل التیام نخواهد بود. آن هم در حالی که غسل، کفن و اجرای آداب و رسوم مذهبی برای درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا به دلایل تاکید شدید بر رعایت مسائل بهداشتی به مشکلی مضاعف برای جامعه ما تبدیل شده است. هرچند در این شرایط هم جهادگرانی هستند که با همکاری مسئولان آرامستان و رعایت بهداشت حاضر به غسل و کفن کردن فوت‌شدگان کرونایی شده‌اند. در این باره با ابوالفضل جلالوندی، رئیس سازمان آرامستان شهرداری اراک گفت‌وگویی کردیم که خواندن حرف‌هایش از سختی‌ها، زحمات غسال‌ها و پرسنل آرامستان در این شرایط کرونایی خالی از لطف نیست.

مراحل غسل و کفن فوت‌شدگان کرونایی در آرامستان اراک به چه صورت است؟
چند ماهی از شیوع ویروس کرونا و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری می‌گذرد و از همان ابتدا سازمان آرامستان با مشکلات جدی در غسل و کفن کردن فوتی‌های کرونایی روبه‌رو شد. چگونگی انجام این کارها و سختی برگزاری مراسم خاکسپاری نیز اعتراض صاحبان عزا و نگرانی‌های عمومی را در پی داشت. در روزهای ابتدایی و بر اساس دستورات پدافند زیستی در مورد فوت‌شدگان کرونایی هم تیمم بدل از غسل انجام می‌شد. در ادامه و با تمهیدات اندیشیده‌شده به منظور کاهش رنج و درد بازماندگان و با توجه به وجود داوطلبان غسال سازمان، تأمین لباس‌های مخصوص و تجهیزات لازم و رعایت کامل بهداشت، همچنین با حضور نماینده مرکز بهداشت فوت‌شدگان ناشی از ویروس کرونا را مانند دیگر اموات شست و شو و غسل می‌دهیم تا التیامی بر زخم‌های بازماندگان شود.

آیا سردخانه فوت‌شدگان کرونایی و معمولی یکی است؟
مسئولان اسبق آرامستان شهرداری اراک برای شرایط بحرانی یک سردخانه مجزا ساخته بودند که از آن استفاده نمی‌شد، با بروز کرونا به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس در آرامستان، این سردخانه را برای فوتی‌های ناشی از کرونا ویروس در نظر گرفتیم. زمان شست‌وشو و غسل فوت‌شدگان کرونایی هم با فوت‌شدگان معمولی تفاوت دارد، همچنین شست و شو و ضد‌عفونی کردن سردخانه‌های کرونایی و عادی هر روز صبح انجام می‌شود، اما جدا از یکدیگر و در 2 زمان متفاوت ضدعفونی صورت می‌گیرد.

فوت شدگان کرونایی چگونه دفن می‌شوند؟
اولین فوتی مربوط به ویروس کرونا در روز 2 اسفند ماه سال گذشته در آرامستان اراک دفن شد. دفن تمامی فوت‌شدگان ناشی از ویروس کرونا هم بر اساس پروتکل و دستور صادره مبنی بر اینکه باید فوت‌شدگان کرونایی در شهرها و در مکان خاصی دفن شوند انجام می‌گیرد.

به منظور جلوگیری از شیوع ویروس در آرامستان چه تمهیداتی را به کار گرفته‌اید؟
در روزهای پایانی سال و ابتدای سال جدید به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی درب‌های آرامستان را به روی خودروها بستیم، البته مسئولان و پرسنل سازمان آرامستان نمی‌توانند برخورد قهری با مردم داشته باشند، اما انتظار داریم به منظور شکست این ویروس مردم به آرامستان نیایند و با دستگاه‌هایی که در خط مقدم پیشگیری و مقابله با این ویروس هستند، همکاری داشته باشند. اگرچه سختی‌ها و زحمات کارمندان سازمان آرامستان در غسل و کفن و دفن فوت‌شدگان کرونایی و ضد عفونی کردن روزانه به چشم نمی‌آید، اما مسئولان و کارمندان آرامستان جهادگرانه خود را موظف‌ به خدمت‌رسانی در این شرایط سخت و دشوار می‌دانند و از هیچ کمک و مساعدتی دریغ نمی‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید