• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99213
+
-

درگذشت روحانی عالیقدری که به اعتدال و میانه‌روی شهره بود

مجاهد پارسا

مجاهد پارسا

محسن تولایی _ خبرنگار

مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر جمعه ۵اردیبهشت‌ماه ۹۹ چهره قدیمی و اعتدالی انقلاب را از دست دادند. مقامات نظام و چهره‌های سیاسی در پیام‌های تسلیت گسترده‌ای از خدمات و سوابق آیت‌الله ابراهیم امینی یاد کردند و درگذشت او را تسلیت گفته و صداقت و اعتدال آیت‌الله امینی را در حیات فردی و سیاسی او ستودند.  روحانی ۹۵ساله نجف‌آبادی با سابقه حضور در هسته نخستین شکل‌گیری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال۴۱ در سال‌های پس از انقلاب نیز ۴ دوره از ۵ دوره مجلس خبرگان رهبری، نماینده این نهاد حاکمیتی بود.درباره سوابق قبل از انقلابش می‌نویسد؛ «یکی از ۱۱نفری بودم که بعد از وفات آیت‌الله حکیم اعلامیه مرجعیت امام خمینی را امضا کردند. زمانی که امام از نجف اشرف به پاریس تشریف برد به پاریس رفتم و با امام درباره حوادث ایران ملاقات و گفت‌وگو داشتم.» پس از انقلاب نیز، ۲دهه امامت نمازهای جمعه شهر قم و خطبه‌هایش از او چهره‌ای اعتدالی و اخلاق‌مدار میان سیاستمداران و جامعه ترسیم کرده بود.او برای عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی در سال۶۸ حکم امام خمینی(ره) را داشت. آیت‌الله امینی در شرح زندگی خود در پایگاه‌اطلاع‌رسانی‌اش بر رویکرد سیاسی اعتدالی خود تأکید داشته و می‌نویسد؛ «در طول فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، چه در جامعه مدرسین یا غیر آن، همواره فردی آزاد و معتدل بوده‌ام و سعی کرده‌ام از مرز حق تجاوز نکنم، از افراط و تفریط‌ها و گروه‌گرایی‌ها و جناح‌بازی‌ها خودداری کرده‌ام. در تعریف و تمجید یا انتقاد از شخصیت‌های روحانی و سیاسی نیز سعی کرده‌ام از مرز حق تجاوز نکنم.»

آه از دروغ!
انتخابات ریاست‌جمهوری سال۸۸ و انتقادات آیت‌الله امینی نسبت به تخریب‌های سیاسی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت در مناظرات، جزئی از کارنامه سیاسی او در ماه‌های پرتنش سیاسی آن سال محسوب می‌شوند. او در خطبه ۳۰مردادماه۸۸ نمازجمعه قم در سخنرانی مهم و مفصلی از بداخلاقی‌های سیاسی رئیس‌جمهور وقت در مناظرات نسبت به رقبای سیاسی‌اش گفت: «برادر پاسخ اینها را باید بدهی. آقا اینها همه پاسخ دارد. خیال می‌کنی راحت شد و رفت گفتم و تمام شد؟ نوشتم و تمام شد؟ نه! تمام نشد خدا قیامت را گذاشته برای همین، برای اینکه ذره کلمات و اعمال انسان را حسابش را برسد. مگر می‌شود کسانی که غیبتشان شده تا راضی نشوند توبه هم بکنی قبول نمی‌شود، گریه هم بکنی قبول نمی‌شود، شب احیا هم پیراهنت را پاره کنی باز هم نمی‌شود. باید آن کسی که از او غیبت شده، گوش داده یا خودت کرده‌ای، باید راضی بشود.» آیت‌الله امینی در آن سخنرانی معروف که حسرت‌های عمیقی نیز بر سینه‌اش داشت، گفت: «آه که چقدر دروغ گفتیم در این مدت، آه که چقدر توهین کردیم، آه که چقدر افرادی را آبرویشان را بردیم. فکر نکردیم که چه چیزی است، تهمت زدیم، دروغ گفتیم.‌ای وای!... یک دروغ، یک تهمت از موسیقی خیلی بدتر است، اما هیچ جزع و فزعی نمی‌کند. اما حالا [برای] یک موسیقی که معلوم نیست حلال است یا حرام است، در تلویزیون، دادشان بلند می‌شود، اما صد تا دروغ و غیبت از تلویزیون و از جاهای دیگر هر جا که باشد...به خدا قسم همه این دروغ‌ها همه این تهمت‌ها همه این شایعه‌پراکنی‌ها می‌ماند در نامه ما.»

دیر نیست به شما ملحق شوم
دلنوشته بی‌مانند او در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به جای تسلیت‌های متداول خود آیت‌‌الله را خطاب قرار داده بود، حکایت از اعتدال عمیق او به مشی سیاسی اعتدالی در کشور داشت. در بخش‌هایی از این دلنوشته با اشاره به سابقه دیرین دوستی خود با آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی نوشته بود: «خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می‌داند آنچنان این مصیبت اندوهبار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت‌ها گریستم ؛ زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مدبر، همسنگری صمیمی و یار و رفیقی60ساله را از دست داده‌ام... به‌رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی‌مهری‌های فراوان شد، مظلوم‌تر از شهید بهشتی بودی و تحمل و صبر کرده و مکررا در ناملایمات روزگار می‌فرمودید: «اگر صبر نکنم چه کنم؟! اصل نظام به خطر می‌افتد»، اما از شما در مقابل عوام‌فریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند. خداحافظ رفیق بی‌بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران! سلام مرا به امام و رفقای شهیدمان برسان.دور نیست آن زمان که من نیز به شما ملحق شوم.»
آیت‌الله امینی پس از یک دوره اختیاری کناره‌گیری از رقابت‌های خبرگان چهارم، در انتخابات خبرگان پنجم با فهرست آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی وارد میدان رقابت‌ها شد. درگذشت او فوت پنجمین عضو خبرگان تهران از این فهرست را رقم زد و دهمین چهره خبرگان است که در دور پنجم از جمع ۸۸نفره خبرگانی‌ها جدا شد. وی در خاطرات خود می‌نویسد که در سال 1341 در جلسه‌ای سری به همراه آقایان حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی، شیخ علی مشکینی، شیخ علی قدوسی، شیخ حسینعلی منتظری، شیخ محمدتقی مصباح‌یزدی، شیخ مهدی حائری‌تهرانی، شیخ اکبر هاشمی‌رفسنجانی ، شیخ احمد آذری‌قمی ، سیدمحمد خامنه‌ای و سیدعلی خامنه‌ای هسته اولیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را بنا نهادند؛ تشکلی که هم در انقلاب و هم پس از انقلاب نقش پررنگی در تحولات سیاسی کشور داشت. 

مراسم تشییع

فرزند آیت‌الله ابراهیم امینی گفت: پیکر مطهر عضو فقید مجلس خبرگان رهبری صبح امروز یکشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده می‌شود. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید امینی روز شنبه با اشاره به گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در محل خاکسپاری پدرش اضافه کرد: تاکنون هیچ نقطه‌ قطعی و دقیقی درحرم مطهر برای دفن وی مشخص نشده‌است. وی ادامه داد: همچنین تاکنون اینکه کدام‌یک ازمراجع عظام تقلید یا علما بر پیکر وی اقامه نماز خواهند کرد نیز مشخص نشده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :