• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99157
+
-

آیا سیاستمداران زن در مهار کرونا موفق‌تر عمل کرده‌اند؟

بررسی اقدامات انجام شده از سوی رهبران زن در دنیا در میانه بحران کرونا

گزارش
آیا سیاستمداران زن در مهار کرونا موفق‌تر عمل کرده‌اند؟


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

ویروس کرونا طی چند ماه، اغلب کشورهای جهان را به کشورهای بحران‌زده تبدیل کرده است اما سیاستمداران زن از آلمان گرفته تا نیوزیلند و از دانمارک گرفته تا تایوان، در مهار این بحران بسیار موفق عمل کرده‌اند. همزمان هستند مردان سیاستمداری که اقدامات‌شان در مهار ویروس کارساز بوده است. سران کشورهایی چون ویتنام، جمهوری چک، یونان و استرالیا از این دسته‌اند. با این حال، زنان این بار در یک بحران جهانی، خوش درخشیده‌اند.
«ساده می‌گویم، در خانه بمانید و جم نخورید.» این جمله خانم «سیلوریا جاکوب» 4هفته پیش یعنی زمانی که نخستین موارد ابتلا به کرونا در کشورش شناسایی شد، باعث شد بسیاری از مردم در خانه بمانند تا دولت بهتر بتواند برای مهار بحران برنامه‌ریزی کند. شاید کمتر کسی نام سیلوریا جاکوب 51ساله را شنیده باشد. او نخست‌وزیر سن مارتن، یکی از کوچک‌ترین جزیره‌های جهان در آن سوی اقیانوس اطلس است که تنها 34کیلومترمربع وسعت و 41هزار نفر جمعیت دارد. جاکوب می‌دانست در تنها بیمارستان جزیره که 2تخت آی‌سی‌یو دارد، مهار ویروس کرونا کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل از نخستین روز، شفاف با مردم سخن گفت و همکاری آنها را خواست. سیلوریا جاکوب به اندازه آنگلا مرکل معروف نیست اما توانسته مردمش را تا به اینجا به سلامت از میانه یک بحران جهانی عبور دهد.
جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر 39ساله نیوزیلند را اما بسیاری می‌شناسند. او طی 2سال حضورش در قدرت، به چهره‌ای محبوب نزد مردم این کشور تبدیل شده است. او در تمام روزهایی که از مردم خواسته بود خود را در خانه قرنطینه کنند، با پیام‌های ویدئویی و پخش زنده از فیسبوک با آنها همراهی کرد. دعوت او از مردم برای حمایت و مراقبت از هم، جامعه نیوزیلند را به یک جامعه متحد در برابر کرونا تبدیل کرد. نشست‌های خبری آرام و به دور از حاشیه او در جریان مدیریت بحران کرونا در جهان زبانزد شد تا بسیاری ایمان بیاورند که آردرن یک مدیر و یک سیاستمدار به تمام معناست. نیوزیلند یکی از نخستین کشورهای جهان بود که قرنطینه 14روزه را اعمال کرد. کرونا در این کشور هزار و 463مبتلا و تنها 18قربانی داشته است.
در آلمان، آنگلا مرکل از همان ابتدا با مردم بدون تعارف سخن گفت و احتمال ابتلای 70درصدی را مطرح کرد. دولت آلمان با استفاده از حجم بالای کیت‌های آزمایش از نخستین روز، میزان مرگ‌ومیر را کنترل کرده است. این کشور با 5هزارو700قربانی، اکنون در میان کشورهای اروپایی، کمترین میزان تلفات را دارد. مرکل دکترای شیمی کوانتوم دارد و در بحران کرونا در قامت یک دانشمند عمل و سیاست‌های دولت را به زبان علمی در ویدئوهایی برای مردم تشریح کرد. بیش از 70درصد مردم آلمان، اعلام کرده‌اند به او در مدیریت این بحران اعتماد دارند.
در دانمارک نیز خانم مته فردریکسن از همان ابتدا قاطعانه وارد عمل شد. او مرزها را بست، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل و تجمع بیش از 10نفر را ممنوع اعلام کرد. سخنرانی‌های بی‌پرده او در مورد وضعیت بحران، مردم این کشور را به همراهی با دولت ترغیب کرد. دانمارک 8هزار مورد ابتلا و 370مورد مرگ داشته است. فردریکسن 42ساله، جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ دانمارک است و اکنون از محبوبیتی بیش از 80درصد برخوردار است. دانمارک با گذراندن نقطه اوج بحران، این روزها رفته رفته مقررات سختگیرانه خود را کاهش می‌دهد.
تسای اینگ-ون رئیس‌جمهور تایوان نیز خیلی زود برای مهار کرونا دست به‌کار شد. او از همان 3‌ماه قبل مرزها را بست و ضدعفونی منظم تمامی اماکن عمومی را آغاز کرد. تایوان 124دستورالعمل کنترلی و بهداشتی را اعلام کرد و به همین دلیل توانست مانع تعطیلی کامل اقتصاد خود شود. این کشور اکنون یکی از تامین‌کنندگان اصلی ماسک در دنیاست. حتی مخالفان سیاسی خانم تسای هم مدیریت او در بحران کرونا را ستایش کرده‌اند. کرونا در تایوان تنها 6قربانی گرفته است. نروژ با 7هزارو200مورد ابتلا و 182مورد مرگ، طی هفته جاری محدودیت‌های مربوط به قرنطینه را کاهش می‌دهد. در نخستین گام کودکستان‌ها بازگشایی شده‌اند. ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر فنلاند در گفت‌وگو با سی ان ان در مورد دلایل موفقیت دولتش در کنترل بحران گفته است: «تصمیم‌های مهم را برعهده دانشمندان گذاشتم.» او قرنطینه زودهنگام و استفاده گسترده از کیت‌های تست را دلایل دیگر موفقیت فنلاند اعلام کرده است. خانم سولبرگ نیز در ویدئوهای متعدد مردم کشورش را خطاب قرار داد تا بتواند به خوبی همراهی آنها را با تدابیر دولتی جلب کند.
در ایسلند دولت کاترین یاکوبسدوتیر از مردم به رایگان تست کرونا گرفته است. با شناسایی و کنترل تمامی افراد مبتلا، دولت موفق شد از تعطیلی‌های گسترده جلوگیری کند. در این کشور 1800مورد ابتلا و 10مورد مرگ گزارش شده است. جوان‌ترین رئیس دولت در جهان، نخست‌وزیر فنلاند است. سانا مارین 34ساله از ابتدا قرنطینه سفت و سختی را اعمال کرد و به همین دلیل توانست آمار مبتلایان را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. 4هزار مورد ابتلا و 140مورد مرگ در این کشور گزارش شده است.
همه زنانی که در بحران جهانی کرونا خوش درخشیده‌اند، رئیس دولت نیستند. در کره‌جنوبی که به الگویی برای تمامی کشورهای جهان در مهار این ویروس تبدیل شده، خانم جئونگ یون-کیونگ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اکنون قهرمان ملی است. استراتژی پیشنهادی او با عنوان «تست، شناسایی، مهار» توانست دولت کره را از بحران کرونا به سلامت عبور دهد. دولت با تولید و استفاده وسیع از کیت‌های تست توانست تمامی مبتلایان را شناسایی و زنجیره انتقال را قطع کند. خانم جئونگ طی هفته‌های اخیر دائما در بیمارستان مشغول کار بوده و به همین دلیل به‌شدت مورد احترام مردم قرار دارد. نشست‌های خبری منظم و موجز روزانه او اعتماد مردم به دولت و همراهی آنها را به‌دنبال داشته است. در این کشور تنها 240مورد مرگ گزارش شده است.
اقدامات ذکر شده برای این سیاستمداران تحسین جهانی را در پی داشته است. برخی تحلیلگران اما فارغ از توانایی‌های فردی این افراد معتقدند در جوامعی که اعتماد به دولت‌ها و همراهی با سیاست‌های آنها به‌عنوان بخشی از فرهنگ مردم نهادینه شده، احتمال رأی آوردن زنان به‌عنوان رئیس دولت بیشتر است. به‌عبارت دیگر، این جوامع خود یک گام جلوتر از دیگر جوامع هستند و مردم در میانه بحران‌ها رفتاری از خود نشان می‌دهند که مدیریت بحران را آسان‌تر خواهد کرد. بنابراین نمی‌توان گفت که تنها زن بودن رهبران این کشورها عامل موفقیت دولت‌هایشان در مهار کروناست.



از چپ: تسای اینگ ون رئیس جمهور تایوان،  جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، مته فردریکسن نخست‌وزیر دانمارک، سانا مارین نخست‌وزیر فنلاند، جئونگ یون کیونگ رئیس مرکز پیشگیری از بیماری‌های کره جنوبی،  ارنا سولبرگ نخست‌وزیر نروژ و کاترین یاکوبسدوتیر نخست‌وزیر فنلاند

این خبر را به اشتراک بگذارید