• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99060
+
-

اجرا نکردن قصاص به حرمت ماه رمضان

اجرا نکردن قصاص به حرمت ماه رمضان


وقتی طناب دار بر گردن قاتل افتاد تا قصاص شود، اولیای دم در واپسین لحظات به حرمت‌ماه رمضان حکم قصاص را اجرا نکردند و به قاتل مهلت زندگی دادند.
به گزارش همشهری، 28اسفند سال 90مأموران کلانتری تهرانسر در جریان آتش‌سوزی مرگبار در جاده قدیم کرج قرار گرفتند و راهی آنجا شدند. حادثه در یک پارچه‌فروشی رخ داده بود و مأموران در طبقه دوم مغازه جسد سوخته مردی را کشف کردند. تحقیقات نشان می‌داد که آتش‌سوزی عمدی بوده و جسد متعلق به صاحب 45ساله مغازه به نام مجید است. کارآگاهان در بررسی‌های تخصصی به زنی به نام فیروزه رسیدند که احتمال می‌رفت در این حادثه نقش داشته باشد. این زن به همراه همسرش دستگیر شد و هر چند فیروزه منکر جنایت بود اما شوهرش در بازجویی‌ها گفت: وقتی با فیروزه آشنا شدم متوجه شدم که 2سال است شیشه می‌کشد. شرط من برای ازدواج این بود که فیروزه مواد را ترک کند. او مدعی بود که دیگر شیشه نمی‌کشد و ازدواج کردیم اما یکی از روزها که در حال جست و جو در تلفن همراهش بودم به شماره‌ای برخوردم که به‌نظرم مشکوک بود. شماره متعلق به مردی به نام مجید(مقتول) بود. وقتی از فیروزه درباره این مرد پرسیدم، او مدعی شد که گاهی برای مصرف شیشه به مغازه این مرد می‌رود. پیش خودم گفتم که حتما مجید در اعتیاد همسرم نقش دارد. برای همین تصمیم گرفتم او را به قتل برسانم. وی ادامه داد: 2 روز پیش از حادثه 2 اسلحه، دستبند، بی‌سیم و شوکر خریدم و روز حادثه همراه فیروزه و 2 نفر از دوستانم به مغازه مقتول رفتیم. ابتدا با شوکر او را شکنجه دادم و سپس وی را خفه کردم. پس از قتل هم 2 کپسول گازی که در طبقه دوم مغازه بود را باز کرده و بعد آنجا را به آتش کشیدیم و متواری شدیم. بعد از اعترافات این مرد جنایتکار، مأموران 2 همدست وی را نیز دستگیر کردند و متهمان با قرار قانونی روانه زندان شدند. 

مهلت
با تکمیل تحقیقات در پرونده، متهمان در دادگاه محاکمه شدند و متهم اصلی (شوهر فیروزه) به قصاص و متهمان دیگر به زندان محکوم شدند. حکم به تأیید قضات دیوان عالی کشور رسید و برای انجام مقدمات اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. به این ترتیب چهارشنبه گذشته محکوم به قصاص 50ساله، 9سال پس از جنایت در محوطه زندان رجایی شهر پای چوبه دار رفت تا مجازات شود. همه شرایط مهیا بود برای اجرای حکم. با این حال تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران به تکاپو افتادند تا در واپسین لحظات اولیای دم را راضی کنند که حکم را اجرا نکنند. از سوی دیگر عامل جنایت با گریه و التماس از خانواده مقتول خواست تا او را ببخشند. اولیای دم اما اصرار داشتند قاتل قصاص شود اما درست زمانی که طناب دار به گردن قاتل افتاد، آنها در واپسین لحظات فریاد زدند که حکم را اجرا نکنید. آنها به حرمت ‌ماه مبارک رمضان به قاتل فرصت زندگی دادند اما هنوز اعلام نکرده‌اند که قاتل را می‌بخشند یا نه. به این ترتیب متهم به زندان بازگشت و یک ‌ماه فرصت زندگی یافت تا در این مدت بتواند رضایت اولیای دم را جلب کرده و از مرگ رهایی یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید