• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99003
+
-

2کودک هرمزگانی قربانی نیش عقرب و نبود امکانات

2کودک هرمزگانی قربانی نیش عقرب و نبود امکانات


مرگ 2کودک بر اثر عقرب‌گزیدگی به فاصله کوتاهی از یکدیگر در استان هرمزگان بار دیگر زنگ خطر را درخصوص کمبود امکانات بهداشتی در این مناطق به‌صدا درآورد.
به‌گزارش همشهری، تازه‌ترین قربانی عقرب‌گزیدگی در هرمزگان پسر 6ساله‌ای از اهالی یکی از روستاهای منطقه جاسک است که بعد از گزیده‌شدن به‌دلیل کمبود امکانات با تأخیر تحت مداوا قرار گرفت و بعد از چندین ساعت تلاش جانش را از دست داد. احمد چنگایی، رئیس بهداشت و درمان جاسک در این‌باره به خبرگزاری صداوسیما می‌گوید: «این کودک از اهالی روستای تنگدف، نوگین و گشیدان حوزه جانوری از دهستان سورک جاسک بود که ساعت۱۷ سه‌شنبه دچار عقرب‌گزیدگی شد.» 
وی درباره اقدامات انجام‌شده برای نجات جان این کودک می‌گوید: «به‌علت سختی راه، این کودک ابتدا با موتورسیکلت به روستای آگی ‌بند بست منتقل شد و سپس ساعت۱۱ شب با آمبولانس به مرکز بهداشتی و درمانی لیردف انتقال یافت و در آنجا همکارانم نخستین سرم ضد‌عقرب را به او تزریق کردند.» شرایط این کودک هر لحظه وخیم‌تر می‌شد و کمبود امکانات اجازه ادامه روند مداوا در این مرکز بهداشتی را نمی‌داد. به همین دلیل پسربچه به بیمارستان خاتم‌الانبیای جاسک منتقل شد. چنگایی می‌گوید: «ساعت2 بامداد کودک به بیمارستان خاتم‌الانبیای جاسک منتقل شد و در آنجا نیز دوسرم ضد‌عقرب دیگر به وی تزریق شد اما در نهایت او ساعت۱۱ صبح روز بعد دچار افت شدید هوشیاری شد و هنگام انتقال به مرکز استان جان خود را از دست داد.»
آنطور که رئیس شبکه بهداشت و درمان جاسک می‌گوید احتمالا این عقرب‌گزیدگی، از نوع گادیم بود. نیش این نوع عقرب موجب درد شکمی، تاری دید، تورم موضعی، حساسیت و سوزش، بی‌قراری، تنگی نفس و تغییر ناگهانی وضع بیمار شده و این نوع عقرب در این منطقه به وفور دیده می‌شود.
جان‌باختن این کودک در شرایطی است که 4روز قبل از آن نیز دختری 7ساله به‌نام رباب غلامی به‌دلیل عقرب‌گزیدگی در شهرستان بشاگرد استان هرمزگان جانش را از دست داد. رباب که اهل روستایی در منطقه گافر و پارامون بود بعد از عقرب‌گزیدگی به مرکز بهداشت سیت و ماسیتی منتقل شد و بعد از انجام اقدامات درمانی اولیه، به بیمارستان سردشت و سپس به بیمارستان میناب انتقال یافت اما در نهایت جانش را از دست داد.
آنطور که شواهد نشان می‌دهد به‌دلیل مسافت طولانی و همچنین خراب بودن مسیر، انتقال این دختر به مرکز درمانی طول کشید و همین تأخیر موجب جان‌باختن او شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید