• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99002
+
-

واریز یک میلیون تومان به‌حساب 17میلیون سرپرست خانوار

فهرست نخستین گروه از کسانی که برای دریافت وام یک‌میلیونی ثبت‌نام کرده‌اند برای واریز به بانک مرکزی ارسال شده و احتمال این تسهیلات امروز به‌حساب آنها واریز می‌شود


پس از تمدید مهلت ثبت‌نام وام یک‌میلیون تومانی یارانه‌بگیران تا 7اردیبهشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فهرست نخستین گروه از کسانی را که ثبت‌نام کرده ‌بودند، برای سازمان برنامه ‌و بودجه فرستاد و دیروز این سازمان فهرست مذکور را برای واریز وام یک‌میلیون تومانی به بانک مرکزی ارسال کرد.
به گزارش همشهری، موج اول متقاضیان دریافت وام عبور از کرونا مشتمل بر 17میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۱۰ خانوار است که احتمالاً تسهیلات آنها امروز به‌حساب یارانه نقدی واریز می‌شود. البته تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ منبع معتبری زمان دقیق واریز یارانه‌ها را اعلام نکرده است؛ اما با توجه به اینکه منابع مورد نیاز این طرح توسط بانک مرکزی تأمین شده و سازمان برنامه‌ و بودجه نیز فهرست متقاضیان وام را مطابق فرمت درخواستی بانک‌ها تنظیم کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد مشکلی برای واریز سریع این تسهیلات وجود نداشته باشد و این پول پیش از آغاز‌ ماه رمضان به‌ دست سرپرستان خانوارهای یارانه‌بگیر برسد.

پرداخت وام در خان آخر
پس‌ از اینکه ستاد مقابله با کرونا برای کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا دست‌به‌کار شد، بانک مرکزی با آزادسازی 25هزار میلیارد تومان از ذخایر شبکه بانکی، موافقت بانک‌ها را جلب کرد تا 50هزار میلیارد تومان از منابع خود را وارد این طرح کند و مصوبات ستاد مقابله با کرونا از محل این اعتبارات و با نرخ سود 12درصد اعطا شود. 
در این میان یکی از مصوبات ستاد مقابله با کرونا به اعطای تسهیلات یک‌میلیون تومانی به 23میلیون خانوار یارانه‌بگیر بود که مقرر شد با نرخ سود 12درصد و با دوره بازپرداخت 30ماهه به‌حساب متقاضیان واریز شود. در ادامه با تقبل سود 8درصدی این تسهیلات از سوی دولت، این وام با کارمزد 4درصد و با اقتصاد ماهانه 35هزار تومان در دستور پرداخت به متقاضیانی قرار گرفت که از طریق پیامک، متقاضی دریافت وام شده بودند. البته به‌واسطه الزام ثبت‌نام پیامکی از سیم‌کارت به نام سرپرست خانوار، حاشیه‌هایی برای این ثبت‌نام ایجاد شده بود که با ورود اپراتورها در حوزه ارسال پستی سیم‌کارت و تمدید فرصت ثبت‌نام از 31فروردین به 7اردیبهشت رفع شد؛ اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد به‌خاطر تسریع در پرداخت این وام، فهرست کسانی را که تا 2اردیبهشت ثبت‌نام می‌کنند زودتر برای بانک‌ها ارسال می‌کند و موج دوم ثبت‌نام‌کنندگان باید قدری منتظر بمانند. حالا سخنگوی سازمان برنامه ‌و بودجه می‌گوید: سازمان هدفمندی یارانه‌ها پس از دریافت فهرست متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به تنظیم این فهرست مطابق فرمت درخواستی بانک‌ها اقدام می‌کرد که این کار در اسرع وقت انجام و فهرست مذکور ساعت ۱۰صبح دیروز برای کارسازی تحویل بانک مرکزی شده است.

احتمال واریز وام تا امشب
با اعلام سازمان برنامه ‌و بودجه مبنی بر ارسال فهرست ثبت‌نام‌شدگان دریافت وام یک‌میلیونی به بانک مرکزی در صبح دیروز، احتمالاً وام یک‌میلیون تومانی، امروز به‌حساب یارانه این افراد واریز می‌شود.
 آنطور که سخنگوی سازمان برنامه ‌و بودجه به رسانه‌ها اعلام کرده، این فهرست حاوی اطلاعات ۱۷ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۱۰ خانوار است که تا 2اردیبهشت با ارسال پیامک به وزارت رفاه، برای دریافت وام یک‌میلیون تومانی ثبت‌نام کرده‌اند و این تسهیلات برای آنها واریز خواهد شد. 
پیش‌ از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که بعد از دریافت فهرست متقاضیان دریافت وام یک‌میلیونی تا ۲۴ ساعت بعد به حسابشان واریز می‌شود، از این رو احتمالاً این تسهیلات تا امشب به‌حساب 17.1میلیون خانوار متقاضی در دور اول واریز خواهد شد.

هنوز برای ثبت‌نام فرصت هست
با مصوبه ستاد مقابله با کرونا، ۲۳میلیون خانوار یارانه‌بگیر مشمول دریافت وام یک‌میلیونی می‌شوند که طبق فرایند تعریف شده از سوی دولت، از ۲۷ فروردین تاکنون پیامکی از طریق وزارت ارتباطات با سر شماره v.refah به سرپرستان این خانوارها ارسال و از متقاضیان خواسته شده تا 31اردیبهشت با پاسخ به آن پیامک، تقاضای خود را برای دریافت وام ثبت کنند. 
در ادامه به‌واسطه مشکلاتی که در مورد سیم‌کارت سرپرستان خانوار وجود داشت، فرصت ثبت‌نام این وام تا 7اردیبهشت تمدید شد؛ اما پرداخت وام افرادی که تا 2اردیبهشت ثبت‌نام کرده بودند در اولویت قرار گرفت. بر این اساس در فهرستی که دیروز برای واریز وام به بانک مرکزی ارائه شده، حدود 5میلیون خانوار غایب هستند که پس از تکمیل ثبت‌نام‌ها، زمان واریز وام‌ آنها از سوی وزارت رفاه و سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام خواهد شد.
 به گزارش همشهری، خانوارهای یارانه‌بگیر که تاکنون به هر دلیلی موفق به ثبت‌نام این وام نشده‌اند، درصورت تمایل می‌توانند تا 7اردیبهشت با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سر شماره 6369نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. البته سیم‌کارتی که برای ارسال این پیامک استفاده می‌شود باید به نام شخص سرپرست خانوار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :