• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98997
+
-

معماری خوب و ساختمان برتر سال معرفی می‌شود

گلپایگانی: خانه‌های کوچک اندازه، منطبق با فرهنگ ایرانی ساخته خواهند شد

معماری خوب و ساختمان برتر سال معرفی می‌شود


مجید جباری ـ خبرنگار

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران دیروز، نخستین نشست خبری خود را در سال99 همزمان با نخستین بزرگداشت روز معماری برگزار کرد. در این نشست مجازی دوساعته، عبدالرضا گلپایگانی خبرهای خوبی برای حوزه معماری و شهرسازی داشت. از انتخاب ساختمان برتر سال و معرفی معماری خوب به شهروندان، کاهش 20درصدی زمان صدور پروانه و نظارت بر تخلفات حوزه ساخت‌وساز گرفته تا توافق با راه‌آهن درباره فضای فوقانی راه‌آهن تهران- تبریز و تشریح آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو و پادگان06 از محورهای مهم نشست خبری معاون شهردار تهران بود که دیروز به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.عبدالرضا گلپایگانی ابتدا از برگزاری جشنواره‌ای با هدف ارتقای شاخص‌های معماری خبرداد و در این‌باره گفت: «معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای نخستین بار قصد دارد ساختمان برتر سال و معمار و معماری خوب را انتخاب و به شهروندان معرفی کند.» گلپایگانی به جشنواره‌ای که قرار است در اداره کل معماری و ساختمان برگزار شود، اشاره کرد و افزود: «بحث برگزاری جشنواره از پارسال آغاز شد و هدفش ترویج معماری خوب است. در واقع قرار است ساختمان برتر سال را انتخاب کنیم که به همه جنبه‌های معماری توجه کرده باشد. همچنین این جشنواره می‌خواهد معمار و معماری خوب را به مردم معرفی کند.آن هم در شرایطی که سرمایه سالاری، فضای خوب زندگی شهروندان را کاهش داده و ارتباط ضعیفی بین آن چیزی که مردم دوست دارند در آن زندگی کنند با جایی که در آن زندگی می‌کنند، به‌وجود آمده است؛ به هر حال اما امیدوارم نتیجه برخی اقدامات، به جاری شدن مفهوم معماری در شهر منجر شود.» او اضافه کرد: «نمای خوب، انطباق با ضوابط و مقررات و پروانه‌ای که صادر شده و توجه به ساختمان‌های ارزشمند معاصر که بازسازی یا مقاوم‌سازی‌ شده باشند، از محورهای این جشنواره خواهد بود.» 

کاهش زمان صدور پروانه 
گلپایگانی در پاسخ به سؤالی درباره درآمدهای حوزه شهرسازی شهرداری تهران هم اظهار کرد: «طبق روال در پایان سال در اسفند هر سال هجومی به شهرداری برای گرفتن پروانه یا تثبیت واحدهایی که دارند رخ می‌داد. از اوایل اسفند 1398 و با شیوع کرونا که در شهر محدودیت‌هایی بابت حضور فیزیکی ایجاد شد، اصلاح جزئی در فرایند صدور پروانه انجام شد. درواقع یک‌ پروانه شهرسازی و یک پروانه ساخت وجود داشت و کارکرد اصلی پروانه ارائه نقشه معماری نبود، اما مالک مجبور به ارائه این نقشه بود.  »

افزایش نظارت بر تخلفات در ساخت‌وسازها 
معاون شهردار درباره تخلفات حوزه ساخت‌وساز هم اظهار کرد: «  با روش سیستمی که در پیش گرفته شده است به‌گونه‌ای عمل شده که دیگر صدور پروانه برخلاف ضوابط وجود ندارد و اقدام درخشانی برای بهبود کیفیت فضای شهری است. اما این سبب نمی‌شود تا از تخلفات حین ساخت چشم پوشی شود؛ به این موضوع از چند جنبه توجه شد، نخست نظارت دائمی با کمک نواحی بر ساخت‌وساز بود و دوم شبکه نظارت کارگاهی را به شبکه به هم مرتبط تبدیل کردیم. درواقع  ‌اکنون به‌صورت آنلاین بر ۱۰هزار کارگاه ساختمانی که در تهران وجود دارد، نظارت می‌شود.» 

خانه‌های کوچک در انتظار نظر وزارت کشور  
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره خانه‌های کم‌مقیاس، گفت: «پیشنهاد این طرح به وزارت کشور ارسال شده و منتظریم که نظر بدهند. کسانی که نگرانند که مساحت 35متری با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد، باید به محله کن که خانه‌ها کوچک است سر بزنند؛ ‎جایی که دقیقا براساس معماری ایرانی و سبک فرهنگ ایرانی ساخته شده است.» 

تهیه طرح اولیه ترافیکی تبدیل پادگان 06 به بوستان 
معاون شهردار تهران با اشاره به آخرین وضعیت پادگان06 گفت: «مسئله این است در هر طرحی میان آن چیزی که از شهر می‌گیرد یا به شهر می‌دهد آیا موازانه منطقی وجود دارد یا نه؟ درباره این پادگان هم سعی شد موازنه برقرار شود. در گذشته ۱۴درصد فضاهای تهران متعلق به ارتش بوده، الان شاید ۱۰درصد باشد اما برنامه‌شان این است که از شهر خارج شوند. درباره بار ترافیکی خیابان پاسداران باید مدلی را پیشنهاد دهیم که تداوم داشته باشد. در پاسداران فضای بوستان همگانی مناسبی وجود ندارد و تبدیل پادگان به بوستان می‌تواند به این کیفیت کمک کند. طرح اولیه ترافیکی آماده شده و باید به تصویب شورای‌عالی معماری شهرسازی برسد. ظرفیت‌هایی در پاسداران مانند بزرگراه شهید صیاد شیرازی، دو ایستگاه مترو و در مرحله بعدی خیابانی در شمال و خیابانی که در جنوب است و با توجه به این ظرفیت‌ها پیشنهادها داده شده که باید به تأیید معاونت حمل‌ونقل برسد.» 


زندگی در فضای آرام، حق همه اقشار است 

برندسازی و نشان‌دار کردن ساختمان‌های خوب به شناختن بهتر مفاهیم معمارانه کمک می‌کند. نتیجه این کار، همچنین ترویج کارهای خوب است و  در نهایت منتج به فضای شهری خوب هم می‌شود. از طرفی در سازمان نوسازی هم به‌دنبال شکل دادن به معماری‌هایی هستیم که از الگوی حیاط‌های کوچک و آپارتمانی تبعیت می‌کند. امیدواریم بتوانیم این طرح را به ویژه برای مناطق محروم‌تر شهر به مردم ارائه کنیم. اما جفای سال‌های گذشته به معمار و معماری ایرانی باعث شده تا معماری مختص به طبقه پولدار باشد‎. درصورتی‌که معماری متعلق به همه مردم است و زندگی در فضای آرام، حق همه اقشار جامعه است. درباره شیوع بیماری کووید-19 هم باید بگویم که ارتباطی بین فضاهای شهری و شیوع بیماری‌های مسری به‌خصوص در فضاهای در هم تنیده وجود دارد که امکان گسترش بیماری‌های همه گیر را بیشتر می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید