• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98993
+
-

رایزنی تصویری 3وزیر درباره سوریه


نشست مشترک وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه در اتفاقی نادر تحت‌تأثیر بحران کرونا به‌صورت اینترنتی و از راه دور برگزار شد. موضوع نشست، بحران سوریه بود تا 3کشور به‌عنوان ضامن آتش‌بس در این کشور مشورت و تبادل نظر داشته باشند. به گزارش همشهری، خبراساس آنچه وزارت خارجه ایران منتشر کرده است، در این جلسه آخرین تحولات بحران کهنه و 10ساله سوریه ازجمله آخرین وضعیت ادلب، کمیته قانون اساسی، لزوم لغو تحریم‌های یکجانبه به‌ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا، وضعیت بشردوستانه و بازگشت آوارگان بررسی شده است.
نشست سران ایران، روسیه و ترکیه به‌صورت دوره‌ای به میزبانی 3کشور برگزار شده و قرار بود سال گذشته تهران میزبان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه باشد اما پس از لشکرکشی ترکیه به سوریه و بالاگرفتن تنش در شمال سوریه نشست تهران برگزار نشد.
براساس بیانیه وزارت خارجه ایران در نشست تله‌کنفرانسی محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف، طرف‌ها بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز حل و فصل سیاسی بحران سوریه و جداسازی‌ تروریست‌ها از معارضین بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که روز دوشنبه در نخستین سفر خارجی خود در سال99 به‌منظور بررسی آخرین تحولات و رایزنی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه سوریه به دمشق سفر کرده بود، در این گفت‌وگوی سه‌جانبه با اشاره به تحولات اخیر در ادلب، بر لزوم گسترش حاکمیت دولت بر تمامیت ارضی این کشور و تداوم مبارزه با تروریسم تأکید کرد. ظریف همچنین با اشاره به رایزنی‌های اخیر خود با پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه از تلاش‌های او در تسهیل گفت‌وگوهای سوری-سوری در چارچوب کمیته قانون اساسی اعلام حمایت کرد و حفظ استقلال این کمیته و عدم‌دخالت خارجی در روند فعالیت‌های آن را ضروری خواند.
وی در بخشی از این نشست که در دوران شیوع بیماری کرونا در جهان برگزار شده بود، با اشاره به فراگیری این بیماری، تحریم‌های یکجانبه را مانعی جدی برای مقابله با این ویروس دانست.
وزرای خارجه 3کشور در این مذاکرات تصویری بر لزوم استمرار مشورت‌های سه‌جانبه در تمامی سطوح و ازجمله برگزاری ششمین اجلاس سران روند آستانه در ایران پس از عادی‌شدن شرایط مربوط به ویروس کرونا تأکید کردند.
ایران، ترکیه و روسیه از سال95 پایه‌گذار مذاکراتی شدند با عنوان روند آستانه که طی این مذاکرات مناطقی از سوریه به‌عنوان کاهش تنش، مشمول آتش‌بس و امدادرسانی و ارسال غذا و دارو شد و علاوه بر این دولت سوریه به‌تدریج حاکمیت خود بر بخش‌های وسیعی از خاک سوریه را تثبیت کرد اما در سال98 زمانی که ارتش سوریه قصد داشت تروریست‌های مستقر در شمال سوریه را از آخرین تجمع‌گاه آنان یعنی ادلب عقب براند با لشکرکشی ارتش ترکیه مواجه شد و به این ترتیب در جریان حملات متقابل ارتش سوریه و ترکیه تعدادی از نیروهای دوطرف کشته شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید