• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98990
+
-

گلایه‌های روحانی از اقلیت کوچکی که مردم را به اضطراب و عدم‌اعتماد دعوت می‌کنند

دستپاچگی کاسبان کرونا

هیچ دارویی بالاتر از اعتماد مردم نیست

دولت
دستپاچگی کاسبان کرونا

ـ  بعضی‌ها از موفقیت دولت در مبارزه با کرونا دستپاچه شدند
ـ  همه‌‌چیز در سایه وحدت و یکپارچگی به‌دست می‌آید، کشور چندپارچه و چندپاره به هیچ‌جا نمی‌رسد


صحبت‌های روز چهارشنبه رئیس‌جمهور در هیأت دولت بیم و امید درباره شایعات و واقعیت‌های مبارزه با شیوع ویروس کرونا در کشور بود. حسن روحانی از یک‌سو تأکید داشت زندگی در شرایط کرونا همچنان ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر انتقادات تیزوتندی روانه «وسواس خناس» شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های داخلی در کنار شبکه‌های ماهواره‌ای داشت. او معتقد بود وضعیت کرونا در کشور نه آنچنان نگران‌کننده است که برخی می‌گویند و نه چنان شرایطی دارد که همه‌‌چیز به وضعیت عادی خود در کشور بازگردد. اظهارات او درباره کاسبان امروز کرونا و دیروز تحریم‌‌ها به فاصله کوتاهی پس از آن مطرح شد که با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور غالب کسب‌وکارها به مشاغل خود بازگشته‌اند و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. به گمان روحانی خواسته‌های کاسبان تحریم در نقطه مقابل فعالیت این کسب‌وکارها قرار دارد.

کاسبان کرونا
روحانی با انتقاد از شایعه‌سازی‌ها درباره شیوع کرونا در کشور تأکید کرد: بگذریم از یک گروه کوچکی که کاسبند و روز تحریم، کاسب تحریم‌ و روز کرونا، کاسب کرونا هستند. یک افکار کودکانه و بچگانه‌ای در ذهن اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خیلی متأسفیم این اقلیت کوچک خط را از بیرون می‌گیرد و متأسفانه هرچه آنها می‌گویند، اینها دومرتبه تکرار می‌کنند و بلندگویی هستند که حرف بیگانگان را تکرار کنند. راجع به آمار تردید می‌کنند، راجع به درمان تردید می‌کنند، راجع به پیشرفت کشور تردید می‌کنند و راجع به کارآمدی نظام تردید می‌کنند و صبح تا شب، «الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس»، دنبال وسوسه هستند. به گفته رئیس‌جمهور؛ «در فضای مجازی و غیرمجازی، گوشه روزنامه، کنار آن رسانه و همه‌جا دنبال این هستند که مردم را به اضطراب و عدم‌اعتماد دعوت کنند. شما می‌دانید هیچ دارویی برای کرونا بالاتر از اعتماد مردم و روحیه مردم نیست و اگر روحیه، اعتماد به هم و نشاط روحی ما بالا باشد، این ویروس کمتر در ما اثر می‌گذارد.»

موفقیت نسبی به‌دست آورده‌ایم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا اینجا موفقیت‌های نسبی در مقابله با ویروس کرونا به‌دست آورده‌ایم، گفت: اگر فکر کنیم کار را تمام کردیم و این قدم‌های پایانی است حتما ضرر می‌کنیم و ممکن است تمام زحمات گذشته یک آن از دست برود. یعنی یک کاری نکنیم حبط عمل شود. کسی ممکن است چند سال خیلی کار خوب انجام دهد بعد یک عملی انجام دهد که تمام اعمال گذشته‌اش نابود شود و حبط عمل شود. حبط عمل نکنیم. همچنان خروج از خانه در غیرضرورت مخالف پروتکل‌های بهداشتی است، باز تردد در خانه‌های همدیگر مخالف ضرورت‌های بهداشتی است، هرگونه تجمع به خلاف است. دستگاه‌ها هم باید مواظب باشند چیزی را اعلام نکنند که در یک پیشخوانی اجتماع مردمی درست کنند. هرکه امروز می‌خواهد تصمیم بگیرد چون هنوز افکار ما افکار قبل از کروناست، گاهی در شرایط کرونا تصمیم نمی‌گیریم و یک دستورالعملی صادر می‌کنیم، یک کاری را انجام می‌دهیم و یک اجتماع درست می‌کنیم؛ این اجتماع مضر است.

معروف و منکر کرونا
روحانی با اشاره به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های نهاد دولتی در مبارزه با کرونا، امور به معروف و نهی از منکر را چنین مواردی دانست و تصریح کرد: الان امر به معروف و نهی از منکر ما اینها است. یکی از موارد مهم امر به معروف این است که مردم را به فاصله‌گذاری هوشمند و به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مداوم دعوت و ترغیب کنیم و حتی گاهی امر کنیم آنجایی که لازم است و مرتب نهی از منکر کنیم، نهی از منکر همین اجتماعات است، نهی از منکر این است که پروتکل‌های بهداشتی زیر پا گذاشته نشود. منکر الان این است که فکر کنیم شرایط، کاملا شرایط قبل از کروناست؛ نه، ما هنوز در شرایط کرونا هستیم و من خدمت مردم عزیز و بزرگوار عرض می‌کنم تا امروز هنوز هیچ دانشمند، هیچ مرکز درمانی، بهداشتی و هیچ سازمان بین‌المللی، نتوانسته پیش‌بینی کند که بشر کی از کرونا خلاص می‌شود. 
رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: اگر می‌شد پیش‌بینی کرد، خیلی خوب بود اما این ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ویروس ناشناخته است، بشر با آن آشنا نیست. امروز یک تصمیم می‌گیرند، فردا دومرتبه تغییر می‌دهند، یک دستورالعمل امروز در سطح جهان صادر می‌کنند و فردا یکی دیگر و این روند بدان دلیل است که هنوز در حال سعی و خطا در بعضی از امور و هنوز در حال تحقیق و دستیابی به دستورالعمل‌های روشن و مسلم هستند.
روحانی با بیان اینکه این بیماری ممکن است یک‌ماه روبه‌روی ما باشد یا ۲‌ماه یا ۱۰‌ماه یا شاید هم آخر سال، تأکید کرد: برای ما روشن نیست. تا زمانی که بشر به یک درمان قطعی برای این بیماری نرسد و یا به یک واکسن مطمئن نرسد، این شرایط وجود دارد. پس تا ماه‌های آینده و تا روشن و قطعی‌شدن مسئله، زندگی ما باید زندگی در فضای کرونا باشد. باید بگوییم کروناست و آن وقت همه احتیاط‌های لازم را انجام دهیم.

کشور چندپاره به جایی نمی‌رسد
روحانی با بیان اینکه کشور چندپارچه و چندپاره به هیچ‌جا نمی‌رسد، گفت: شما امروز می‌بینید که در آمریکا رئیس‌جمهورش مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند. یک چنین چیزی در تاریخ کم سراغ داشتیم که رئیس‌جمهور کشوری گروهی از مردم را به اغتشاش در خیابان دعوت و علیه عده‌ای از فرمانداران قانونی، مواضع بسیار سخیفی را اتخاذ کند. اصلا معلوم است که این کشور کاملا به هم ریخته و نمی‌دانند باید در درمان و در بیکاری چه کار کنند. در مسئله شیل اویل گرفتاری‌های زیادی پیدا کرده‌اند.

رقابت را از سال بعد شروع کنیم
او در ادامه صحبت‌هایش که احتمالا اشاره به گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال۹۷ مبنی بر گم‌شدن ۴.۸میلیارد دلار ارز دولتی داشت، گفت: اگر کشور ما چندپاره شود یعنی هر کسی هر گوشه‌ای بخواهد کاری انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، یک بهانه جزئی پیدا کنیم، حالا بنده‌‌خدایی آمده گزارشی بدهد یک اشتباهی کرده حالا اشتباه او را بگیریم و تکرار کنیم و به این دستگاه بگوییم تو دنبال کن، به آن دستگاه بگوییم تو دنبال کن، خود مولف فهمیده اشتباه کرده و آمده عذرخواهی کرده باز دنبال آن اشتباه افتادید. منظور روحانی از عذرخواهی احتمالا بیانیه اصلاحی دیوان محاسبات درباره گزارش تفریغ بود که در آن آمده بود: «در گزارش تفریغ بودجه که خلاصه آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، هیچ‌گونه اشاره تصریحی یا تلویحی به گم‌شدن مبلغ 4.8میلیارد دلار نشده، بلکه به روشنی بیان گردیده که هویت دریافت‌کنندگان وجوه ارزی مذکور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، معلوم و مشخص بوده و می‌توان حساب ارزهای دریافتی یا کالاهای وارداتی را از آنان خواست و به طرق مقتضی، پیگیری و تعیین تکلیف نمود.» رئیس‌جمهور در ادامه گلایه کرد: «ما باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی سال96 سه‌سال است که تمام شده، 96 رقابت انتخاباتی بود الان 99 هستیم، سال بعد انتخابات است. مجلس هم که انتخابات آن تمام شد، دیگر رقابت انتخاباتی نداریم. همه باید برای کشورمان و ملتمان کار کنیم، حالا انتخاباتی سال آینده هست باز سال آینده شروع کنیم. اشکالی ندارد؛ سال آینده که شروع شد باز هم هیچ‌وقت دعوا خوب نیست، هیچ‌وقت رقابت ناسالم خوب نیست، رقابت غیراخلاقی خوب نیست ولی اگر کسانی لازم می‌دانند، اینها را برای سال آینده بگذارند. امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم.» او اضافه کرد: «ملت ما به آینده خود امیدوار باشد. چرا همدیگر را تشویق نکنیم؟ چرا همدیگر را کمک نکنیم؟ چرا دنبال این باشیم که جایی و گوشه‌ای چیزی را پیدا کنیم و دائم آن را بزرگ کنیم؟ رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی هستند برای اینکه دروغ بگویند و نقایص را بزرگ کنند، دیگر نیاز به این داخلی‌ها نیست. فعلا ما در این شرایط به یاری هم بشتابیم و ان‌شاءالله بتوانیم از این روزها عبور کنیم و در ‌ماه مبارک رمضان که ‌ماه خیر و برکت و رحمت است از این‌ ماه حداکثر استفاده را ببریم.»


رایزنی‌های دیپلماتیک روحانی در فصل کرونا

شیوع بیماری کرونا در جهان رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک را به حداقل رسانده اما دیپلماسی را متوقف نکرده است. تماس تلفنی مهم‌ترین ابزار دیپلماسی دوجانبه در ایام کرونا بوده که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم در یکی، دو هفته اخیر در دستور کار قرار داده است. رئیس‌جمهور در تازه‌ترین تماس تلفنی با پادشاه جدید عمان تبادل‌نظر کرد؛ تحولات امنیتی منطقه ازجمله خلیج‌فارس و یمن مهم‌ترین محورهای رایزنی روحانی و سلطان هیثم بن طارق بود. رئیس‌جمهور در این تماس با قدردانی از دولت عمان به‌خاطر همکاری، اقدامات و تلاش‌های این کشور در رابطه با ابتکار طرح صلح هرمز از سوی ایران، خاطرنشان کرد: کاملا آماده‌ایم در راستای این ابتکار و هر ابتکار دیگری که مدیریت بحران منطقه را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد، اقدام کنیم. پادشاه عمان هم با قدردانی از مواضع و سیاست‌های ایران درخصوص برقراری صلح و ثبات در منطقه و برقراری امنیت و آرامش در تنگه هرمز، افزود: همه باید تلاش کنیم که منطقه از هر نوع جنگ و حوادث نگران‌کننده‌ای به دور باشد.
حسن روحانی عصر دیروز همچنین با رحب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌و‌گو  کرد. روحانی روز سه‌شنبه هم با امیر قطر تلفنی صحبت کرد و مثل تماس با سلطان هیثم موضوع منطقه و یمن از محورهای رایزنی با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی بود.
امیر قطر با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفته بود: امروز جهان در شرایط خاصی قرار دارد و معتقدیم در این شرایط آمریکا باید تحریم‌های خود را برداشته و همه کشورها نیز باید در راستای شرایط جدید حرکت کنند.
تحریم‌های آمریکا در رایزنی‌های روحانی با «یووری موسوینی» رئیس‌جمهور اوگاندا، نخست‌وزیر ایتالیا، امیر کویت و رئیس‌جمهور آذربایجان «موضوع مذاکراتی» بود. روحانی در جریان مذاکرات با طرفین اروپایی همچنین مذاکرات برجامی داشت و خواستار عملیاتی شدن سازوکار اینستکس برای تجارت با ایران شد که نخست‌وزیر اسپانیا به روحانی اعلام کرد کشورش در حال آماده کردن مقدمات برای پیوستن به اینستکس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید