• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 4 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98987
+
-

11 هزار کیلومتر گردشگری ایران از خانه

هوشمند
11 هزار کیلومتر گردشگری ایران از خانه


شیوع ویروس جدید کرونا و کم‌شدن حجم سفر در کشور باعث شد تا تجربه عید نوروز برای توسعه گردشگری الکترونیک ادامه پیدا کند. در مرحله‌ای جدید قرار است از روز دوشنبه هفته آینده در پروژه‌ای با همکاری وزراتخانه‌های ارتباطات و میراث فرهنگی به‌صورت روزانه توری ۱۱هزار کیلومتری به‌صورت مجازی شروع شود.
به گزارش همشهری، در این پروژه کاربران می‌توانند روزانه ۱.۵ساعت تا پایان‌ماه مبارک رمضان در پخش و استریم زنده روی پلتفرم‌های VOD یکی از جاذبه‌های گردشگری و آثار ثبت جهانی کشور را از نزدیک ببینند و سوالات خود را هم از راهنماهای محلی و کارشناسان گردشگری بپرسند.
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نشستی مشترک با محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این رابطه گفت: شیوع ویروس کرونا به‌عنوان یک چالش جهانی ما را بر این داشت تا یک کار جدید ارائه دهیم و این قدم در نوروز ۹۹ با بازدید مجازی از موزه‌ها برداشته شد و بیش از انتظار ما مورد استقبال قرار گرفت که در همین رابطه تصمیم گرفتیم این موضوع نیز در ادامه اجرایی شود.
طالبیان هم در این نشست گفت:‌ درست است که شیوع کرونا مشکلاتی را ایجاد کرده و ناراحت‌کننده است اما انسان‌ها باید تهدیدها و مشکلاتی که برای آنها به‌وجود می‌آید را به یک فرصت تبدیل کند. خوشبختانه همکاری بسیار خوبی بین این 2وزارتخانه ایجاد شد و در جدیدترین گام همکاری بین این 2دستگاه، مقررشده است تا یک برنامه مشخصی برای بازدید مجازی از موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها، اماکن فرهنگی تاریخی اجرا شود و در گام جدید نیز بازدید مجازی از پایگاه‌های میراث جهانی را در دستور کارداریم.
قرار است در این طرح که از چغازنبیل شروع می‌شود ۲۴ اثر تاریخی ایران که ثبت جهانی شده است از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ معرفی شوند. در شب‌های قدر هم به معماری و فضای معنوی حرم مطهر امام رضا(ع) در پلتفرم‌های پخش آنلاین پرداخته می‌شود و بعد از شب‌های قدر، سایر اماکن تاریخی ثبت جهانی به‌صورت مجازی بازدید خواهند شد.
در این طرح امکانات پخش زنده اینترنتی را یکی از اپراتورهای موبایل کشور فراهم کرده و چند پلتفرم با قابلیت پخش آنلاین امکان تماشای این تور را آماده می‌کنند.
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به همشهری درباره استفاده از فناوری‌های دیگر علاوه بر امکان پخش آنلاین برای کمک به گردشگری ازجمله شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی(VR) در کشور هم گفت: ما برنامه مشخصی برای شبیه‌سازی موزه‌ها و استفاده از ابزارهای VR و AR (واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) داریم. برنامه‌ای که متأسفانه کرونا در آن خلل ایجاد کرد آن بود که استارتاپ ویکند و نمایشگاه فناوری در حوزه گردشگری با حضور استارتاپ‌های فعال این بخش برگزار شود. فراخوان آن هم داده شده بود و تعدادی هم ثبت‌نام کرده بودند اما به‌خاطر وضعیت پیش‌آمده به بعد موکول شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید