• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98910
+
-

سرقت در کمتر از یک دقیقه


4سارق فضای مجازی در زمان کمتر از زمان اعتبار رمز یک‌بار مصرف، حساب طعمه هایشان را خالی می‌کردند.
به‌گزارش همشهری، 27بهمن‌ماه پارسال زنی جوان به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای تهران (ناحیه31 تهران) رفت و گفت به حسابش دستبرد زده‌اند. وی در توضیح ماجرا گفت: برای خرید شارژ سیم‌کارت تلفن همراه ایرانسلم وارد سایتی شدم که با قیمت ارزان‌تر شارژ می‌فروخت. به همین دلیل وسوسه شدم تا شارژ بخرم اما نمی‌دانستم با سایت جعلی روبه‌رو هستم. وی ادامه داد: پس از انجام مراحل کاری و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی‌ام، پیغامی دریافت کردم با این عنوان که عملیات بانکی ناموفق است، اما در کمتر از یک دقیقه متوجه شدم که از حساب بانکی‌ام 500هزارتومان به سرقت رفته است. با این شکایت، گروهی از مهندسان پلیس فتای پایتخت، تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کردند و دریافتند که متهمی با ساخت درگاه جعلی بانک در مدت کمتر از مهلت اعتباررمز یک‌بار مصرف از حساب قربانیان سرقت می‌کند.
ماموران در ادامه با چند شکایت مشابه دیگر در این زمینه روبه‌رو شدند و مشخص شد مبالغ سرقتی به‌حساب فردی به نام امین واریز شده است. این فرد بازداشت شد و اعتراف کرد یکی از دوستانش تعدادی دستگاه کارتخوان به نام وی گرفته و در ازای آن ماهانه مبلغی به‌عنوان کارمزد به حسابش واریز کرده است. به این ترتیب، متهم دوم این پرونده شناسایی و دستگیر شد. او اقرار کرد که با همدستی 2 نفر دیگر باندی تشکیل داده‌است و از کاربران فضای مجازی سرقت می‌کند. مأموران در ادامه 2متهم دیگر این پرونده را دستگیر کردند. اعضای این گروه اقرار کردند که با پول‌های سرقتی طلا می‌خریدند و بعد پول فروش طلاها را بین خودشان تقسیم می‌کردند.
در همین حال سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا پایتخت در این خصوص گفت: تاکنون 16نفر از اعضای این گروه شکایت  و کارشناسان میزان پول‌های سرقتی را 100 میلیون تومان برآورد کرده‌اند. با وجود این تحقیقات برای شناسایی شاکیان احتمالی دیگر ادامه دارد.
وی با بیان اینکه مجرمان فضای مجازی با تکنیک‌ و ترفند‌هایی اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی طعمه‌هایشان می‌کنند، اظهار داشت: طراحی صفحات جعلی یکی از مهم‌ترین نمونه‌های شگردهای کلاهبردارانه در فضای مجازی به‌حساب می‌آید؛ بنابراین ضروری است کاربران فضای مجازی خریدهای اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر انجام دهند. وی ادامه داد: شهروندان موقع انجام عملیات اینترنتی بانکی باید رایانه‌شان را به سیستم عامل و آنتی ویروس به‌روز مجهز کنند و مطمئن شوند که از درگاه اصلی بانک https استفاده می‌کنند. همچنین مردم در خریدهای آن‌لاین باید دقت داشته باشند در دام فیشرها (درگاه‌های جعلی بانک) گرفتار نشوند. چرا که این افراد صفحات جعلی شبیه به صفحه اصلی ایجاد می‌کنند و به‌طور عمده به‌دنبال سرقت اطلاعات مهم بانکی کاربران هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید