• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98887
+
-

رونالدو، مسی و دیگران در آخر خط

حسرتی که ویروس چینی بر دل هواداران ستاره‌ها باقی می‌گذارد

رونالدو، مسی و دیگران در آخر خط

فعلا تصمیمی بر تعطیلی لیگ‌های اروپایی وجود ندارد. حتی لالیگا هم قرار است از اواسط سپتامبر بدون حضور تماشاگر آغاز شود. یک تاریخ دیگر هم مورد بحث است؛ اینکه از 5تا 12ژوئن از سر گرفته شود. اتحادیه بازیکنان پیش‌بینی کرده که این تاریخ 6ژوئن باشد. ادامه فصل قطعا بدون تماشاگر خواهد بود. باشگاهی مثل رئال‌مادرید در این‌صورت ممکن است بازی‌های خانگی را در ورزشگاه تیم دومش -کاستیا- یعنی ورزشگاه دی‌استفانو برگزار کند چون سانتیاگو برنابئو در حال بازسازی است. برای برگزاری مسابقات با حضور تماشاگران دو شرط وجود دارد؛ اول، مصونیت نسبی عموم مردم نسبت به ویروس که بین 6ماه تا یک سال طول می‌کشد و دوم؛ کشف واکسن یا دارو که انگار تا ابد، 18ماه تا این اتفاق فاصله وجود دارد. بوندس‌لیگا هم با آزادسازی تدریجی کسب‌وکارها در آلمان و سایر کشورهای اروپایی (غیر از انگلیس و فرانسه) احتمالا از کمتر از 3هفته دیگر آغاز می‌شود. چیزی که مشخص است این است که احتمالا لیگ‌ها ادامه می‌یابند. با این‌حال و با وجود فروکش کردن تدریجی تب کرونا در اروپا هنوز گزینه تعطیلی لیگ‌ها روی میز است و به‌نظر نمی‌رسد هیچ کشوری حاضر باشد روی سلامتی مردم یا بازیکنان خطر کند. فرض را بگیریم موج دوم کرونا در اروپا از چند هفته دیگر آغاز شود و 2ماه دیگر هم مردم به کووید-19دچار شوند، در این حالت تعطیلی فوتبال محتمل‌ترین گزینه فیفا و یوفا و فدراسیون‌های فوتبال کشورها و وزارت‌های بهداشت و دولت‌ها خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد و وعده ساخت واکسن ویروس چینی که 2‌ماه است به 18ماه آینده حواله می‌شود زودتر عملی نشود، احتمالا یک نیم فصل دیگر هم فوتبال به تعویق خواهد افتاد. حتی عده‌ای در ژاپن تشکیک کرده‌اند که سال بعد هم بشود المپیک یک سال به تعویق افتاده را برگزار کرد. اگر فوتبال و ورزش به فرض، یک سال دیگر هم به محاق تعطیلی برود، چه چیزهایی از دست می‌دهیم؟

  مسی
مالکوم، هم‌تیمی پارسال مسی و همبازی فعلی سردار آزمون در زنیت معتقد است که مسی می‌تواند تا 40سالگی بازی کند. اما هوگو گاتی- دروازه‌بان سابق تیم ملی آرژانتین- درباره او گفته بود: «مسی دیگر یک پدیده نیست؛ دائما مسی را بزرگ می‌کنند و او بیشتر در زمین راه می‌رود. او مثل بازنشسته‌ها بازی می‌کند.» در اینکه مسی کمترین میزان دوندگی را بین همه بازیکنان مهم جهان دارد شکی نیست. اما از همین سبک بازی‌اش هم همه داریم لذت می‌بریم. به این فکر کنید که مسی 33ساله (تیرماه 33سالش تمام می‌شود) خسته و تنبل، 2فصل آخر عمر فوتبالی‌اش را سپری می‌کند و یک‌چهارم تا نصف آن هم به‌دلیل پاندمی کووید-19از دست خواهد رفت. شما باشید، افسوس نمی‌خورید؟

  رونالدو
کریستیانو نزدیک 2سال از مسی بزرگ‌تر است. او در 35سالگی به قول متخصصان بدن جوانی 21ساله را دارد اما چه‌کسی است نداند او نسبت به سال‌های حضور در رئال‌مادرید افت کرده است. حتی با همین بدن جوان هم نمی‌شود انتظار داشت کریستیانوی 2سال دیگر مثل الان باشد. در سال‌های آخر فوتبالش مجبوریم به‌خاطر کرونا چند‌ماه از حضور یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال محروم باشیم. البته ویروس چینی برای فوتبال ایران هم خوب شد چون کریستیانو رونالدو داشت رکورد تعداد گل‌های ملی را که با 109گل در اختیار علی دایی است می‌زد که بازی‌های ملی و فیفادی‌های دوستانه و حتی یورو2020که قرار بود در تابستان برگزار شود و یک سال به تعویق افتاد، لغو شدند و رونالدو نتوانست تعداد گل‌های ملی خود را به عدد100برساند.

   فدرر
اسطوره تنیس جهان سن و سال نمی‌شناسد و در آستانه 39سالگی باز هم نامزد کسب جایزه‌ها و جام‌های بین‌المللی است. او که مجبور است سال‌ها یا ماه‌های آخر دوران حرفه‌ای خود را در تورنمنت‌های مجازی تنیس بگذراند، هنوز مرد شماره4تنیس جهان است و بین سه چهار رتبه اول جابه‌جا می‌شود. اما تنیس مثل اتومبیلرانی یا گلف نیست که تا دهه پنجاه یا شصت زندگی هم بشود آن را در این سطح ادامه داد. علاقه‌مندان به این ورزش ممکن است بعدها حسرت این روزها را بخورند که در حال از دست دادن تماشای بازی تنیسور سوئیسی که در آخر دوران حرفه‌ای‌اش به‌سر می‌برد، هستند.

   بمب
با افت چشمگیر درآمدهای باشگاه‌ها به‌نظر می‌رسد در فصل آینده از خرید کهکشانی کمتر خبری باشد. هم‌اکنون به‌طور مثال باشگاهی مثل بارسلونا که بیش از 80درصد کل درآمد خود را صرف پرداخت دستمزد به بازیکنان می‌کند، در حال مانور روی خرید لائوتارو مارتینس و بازگرداندن نیمار است که هر دوی اینها از عهده و توان مالی باشگاه خارج است. نیمار پیشنهاد تمدید قرارداد از پاری‌سن‌ژرمن را در ازای دریافت سالی 50میلیون یورو به‌علاوه درصدی از سود بانک ملی قطر دارد و با توجه به اینکه خودش و پدرش که یکی از دو مدیر برنامه‌هایش هم هست خیلی پولکی‌اند، بعید به‌نظر می‌رسد این برزیلی از پاریس تکان بخورد. بارسلونا همین حالا با تعطیلی نوکمپ و فروشگاه‌های مربوطه حدود 25درصد از بودجه‌اش را از دست داده است و در بخش مارکتینگ و تبلیغات هم نزدیک 400میلیون یورو زیان خواهد دید. رئال مادرید تمام انرژی خود را صرف خرید امباپه در سال2021خواهد کرد و همین الان کلی بازیکن اضافه دارد که برای خالی شدن لیست تیم باید از شر برخی از آنها خلاص شود. کرونا باعث می‌شود از هیجان فصل‌های نقل‌وانتقالات کاسته شود یا ستاره‌ها با رقمی بسیار پایین‌تر از ارقام نجومی مربوط به جابه‌جایی‌های سال‌های اخیر و زیر صد میلیون یورو باشگاه خود را عوض کنند. چه‌کسی فکر می‌کرد بهای نفت خام تا این حد پایین بیاید و برخی برندهای آن به زیر صفر دلار برسد؟ شاید امباپه یا نیمار یا سانچو با 50میلیون تیم عوض کنند؛ شاید هم خرید فوق‌ستاره‌ها از عهده هیچ باشگاهی برنیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید