• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98861
+
-

برگزاری ونیز 2020 با کرونا یا بی‌کرونا

چشم‌اندازی برای برگزاری مشترک جشنواره‌های فیلم کن و ونیز در سال 2020وجود ندارد

برگزاری ونیز 2020 با کرونا یا بی‌کرونا

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

براساس آمارها، تعداد افرادی که در ایتالیا جان خود را از دست داده‌اند تا به امروز 24هزار نفر بوده اما این مسئله سبب نشده که مسئولان جشنواره ونیز در تصمیم خود در برگزاری این جشنواره در اوایل پاییز 2020تجدیدنظر کنند. اگرچه تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در روزهای اخیر در ایتالیا کاهش یافته اما اخبار و گزارش‌های بهداشتی حکایت از آن دارد که به‌احتمال زیاد از اوایل فصل پاییز موج جدیدی از شیوع کرونا دوباره کشورهای زیادی در دنیا را در بر خواهد گرفت.
رئیس جشنواره فیلم ونیز اعلام کرد: برگزاری هفتادوهفتمین فستیوال فیلم ونیز ربطی به برگزارشدن یا برگزارنشدن جشنواره فیلم کن 2020در فصل تابستان ندارد و این ایده که مسئولان این دو جشنواره برای برگزار‌شدن فستیوال‌های کن و ونیز در دوران شیوع کرونا با یکدیگر همکاری کنند، هنوز یک ایده ابتدایی است. او همچنین فرضیه برگزاری مشترک این دو جشنواره سینمایی را با توجه به مواضع فعلی مسئولان جشنواره کن رد کرد.
شیوع ویروس کرونا باعث لغو یا به تعویق افتادن بسیاری از جشنواره‌های سینمایی تابستانی سال 2020شده است. به گزارش پلی لیست، این مسئله بسیاری از جشنواره‌های سینمایی که در فصل پاییز برگزار می‌شوند را تحت‌تأثیر قرار داده و هنوز مشخص نیست که تاریخ برگزاری جشنواره‌های تابستانی به فصل پاییز موکول خواهد شد یاخیر. درصورت موکول‌شدن زمان برگزاری جشنواره‌ها به فصل پاییز، احتمال تغییرات گسترده‌ای در برنامه زمانبندی برگزاری فستیوال‌های سینمایی نیمه‌دوم سال وجود خواهد داشت. البته این احتمال نیز وجود دارد که درصورت ادامه شیوع ویروس کووید – 19در 6‌ماهه دوم سال 2020، برگزاری جشنواره‌های سینمایی در فصل پاییز عملا ناممکن شود.
تنها فستیوال تابستانی که همچنان مسئولان آن مصر به برگزاری آن در تاریخ مقرر و با حضور تماشاگران البته با رعایت محدودیت‌های تردد ازجمله رعایت فاصله اجتماعی و با ایجاد تغییراتی در جشنواره هستند، جشنواره سینمایی کن است.
در این میان مسئولان جشنواره فیلم ونیز اعلام کرده‌اند که حتی درصورت ادامه شیوع کرونا در نیمه‌دوم 2020نیز در تلاش هستند این جشنواره سینمایی را برگزار کنند. طبق برنامه قبلی جشنواره سینمایی ونیز قرار است از تاریخ 2تا 12سپتامیر2020 (12تا 22شهریور99) برگزار شود. درصورت برگزارشدن جشنواره فیلم ونیز، کیت بلانشت بازیگر سینما و کارگردان تئاتر استرالیایی ریاست هیأت داوران این دوره از جشنواره ونیز را عهده‌دار خواهد بود.
روبرتو چیکوتو، رئیس جشنواره فیلم ونیز ضمن بیان اینکه معتقد است می‌توان این جشنواره را در‌ماه سپتامبر 2020افتتاح کرد در مصاحبه با خبرگزاری آنسای ایتالیا درباره احتمال همکاری با مسئولان جشنواره کن به‌منظور اتخاذ تدابیری برای برگزاری این دو جشنواره معتبر در دوران شیوع کرونا گفت: احتمال هرگونه همکاری با مسئولان جشنواره کن در این رابطه را رد نمی‌کنم و  ممکن است در این راستا هر اتفاقی رخ دهد. اما مسئولان جشنواره کن هنوز درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در سال‌جاری تردید دارند. تا جایی که تیری فرمو، رئیس جشنواره کن بر این مسئله اصرار دارد که همچنان در حال بررسی وضعیت و امکان برگزاری جشنواره کن است. او حتی به این مسئله کوچک‌ترین اشاره‌ای نمی‌کند که چه کاری قرار است در این زمینه انجام دهد. بنابراین ما همچنان طبق برنامه پیش خواهیم رفت. خلاصه اینکه، در زمانی که مسئولان کن هنوز تردید دارند و اعلام می‌کنند که همچنان در حال فکرکردن درباره برگزارکردن یا برگزار‌نکردن جشنواره هستند، هیچ گفت‌وگویی میان ما و آنها رخ نخواهد داد.
چیکوتو در ادامه بر این نکته تأکید کرد که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، نمی‌توان برگزاری مشترک فستیوال‌های کن و ونیز را حتی در حد یک فرضیه مطرح کرد.
با وجود آنکه روبرتو چیکوتو، رئیس جشنواره فیلم ونیز  بر برگزاری این جشنواره طبق برنامه پای می‌فشرد، اما همچنان به این نکته اذعان دارد که بسته‌بودن سالن‌های سینما در ایتالیا در راستای محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت این کشور به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا و همچنین محدودیت‌ برای سفر خبرنگاران خارجی به ایتالیا، برگزاری جشنواره فیلم ونیز را با چالش‌های عمده‌ای مواجه کرده است.
اما چیکوتو مخالف بسته‌بودن سالن‌های سینما و همچنان مخالف این مسئله است که فیلم‌های حاضر در
هفتادو هفتمین جشنواره ونیز تنها به‌صورت آنلاین نمایش داده شوند. او ‌بر این باور است که می‌توان امکان نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما در جشنواره ونیز را طبق روال دوره‌های گذشته این جشنواره ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، مهیا کرد.
از همین رو رئیس جشنواره فیلم ونیز از دولت ایتالیا خواسته که شرایط را برای نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما در این کشور ضمن اعمال ضوابط بهداشتی جهت پیشگیری از شیوع کرونا، هر چه سریع‌تر فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید