• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9886
+
-

هشدار به فروشندگان گونه‌های آبزی در آستانه عید

رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران گفت: فروش حیواناتی مانند سوسمار، سمندر و لاک‌پشت غیرقانونی است. از این‌رو گشت و پایش اداره محیط‌زیست شهر تهران در ایام پیش‌ از نوروز برای پیشگیری از تخلفات، تشدید شده است.
محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گونه‌ای که از زیستگاه خود جدا می‌شود، سرانجام تلخی دارد و محکوم به فناست، تأکید کرد: مردم از خرید گونه‌های جانوری برای سفره هفت‌سین و نوروز خودداری کنند. به گفته وی، هر ساله در روزهای پایانی سال عده‌ای سودجو که به داشته‌های طبیعی این سرزمین احترام نمی‌گذارند با صید و زنده‌گیری غیرمجاز برخی گونه‌های آبزی، آنها را در کنار ماهی قرمز به فروش می‌رسانند.
بازگیر گفت: یکی از وظایف اداره محیط‌زیست پیشگیری، نظارت و درصورت لزوم برخورد با تخلفات مربوط به قاچاق، فروش و عرضه غیرمجاز حیات‌وحش است. ما پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و از کسانی که در میادین میوه‌و‌تره‌بار به فروش گونه‌های جانوری اقدام می‌کنند تقاضا می‌کنیم از این اقدام غیرقانونی که نوعی جرم است و مجازات برای آن تعیین شده است خودداری کنند.
رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران ضمن درخواست همکاری نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم از خرید گونه‌های آبزی و جانوری در ایام پیش از نوروز خودداری کنند و به این بازار رونق ندهند و درصورت مشاهده فروش آبزیان با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند و به مسئولان محیط‌زیست اطلاع دهند.
به استناد بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران‌وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست جرم است و مجازات آن جزای نقدی از یکصدهزار تا یک‌میلیون ریال یا حبس از یک‌ماه تا 6ماه تعیین شده است. ضرر و زیان بابت هر سمندر لرستانی، مار آبی و لاک‌پشت براساس مصوبه سال ۹۴ شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست ۳ میلیون ریال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید