• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98823
+
-

ماه رمضان انفرادی

صحبت‌های اخیر مسئولان و نگرانی‌ها پیرامون شیوع کرونا نشان از لغو تجمعات ‌ماه‌رمضان دارد

ماه رمضان انفرادی

لیلا شریف_روزنامه نگار

این‌روزها رفتن به سینما و رستوران، نشستن در کنار یکدیگر و هزار شکل دیگر از تجمع انسانی، به یک آرزو بدل شده است. نگرانی از تجمع همانطور که توانست برنامه‌های عید و سفر همه ایرانی‌ها را به هم بریزد، قرار است برای حفظ سلامت مردم، مانع برگزاری تجمع‌ها و مراسم‌ در‌ ماه مبارک رمضان شود.
نحوه به‌جاآوردن آداب‌ماه مبارک رمضان و روزه‌داری با توجه به شیوع کرونا به یک چالش در کشورهای مختلف تبدیل شده است و از آنجا که ایران نیز از زنجیره کرونای جهانی مستثنا نیست، بدون شک برای بهره‌بردن از فضایل‌ ماه رمضان در کنار توجه به اصل سلامتی، تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.
حسن روحانی رئیس جمهور که این روزها مسئولیت ستاد ملی مبارزه با کرونا را برعهده دارد، در آخرین روز فروردین ماه در رابطه وضعیت برگزاری تجمعات در ماه رمضان صحبت کرد و گفت « یکی از شرایطی که برای ما سخت‌تر کرده و شاید برای همه مسلمانان چنین باشد، ماه مبارک رمضان است که پیش رو داریم. خیلی روی این فکر شده که چه باید بکنیم. مسجد چون جزو مکان‌هایی است که در آن تجمع می‌شود و همیشه برای ما جاذبه دارد و در ماه رمضان جاذبه‌اش بیشتر می‌شود و اماکن مقدس هم همینطور. ناچاریم به مردم بگوییم شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه می‌دهیم نیمه اردیبهشت باز جلساتی برگزار می‌کنیم و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم، اطلاع داده می‌شود.از آنجا که در ماه رمضان مراسم تجمع و افطاری نداریم، همه به یاری مردم نیازمند بشتابند و مال و کالاها و اجناس مورد نیاز را به آنان هدیه دهند تا مشکلات اقشار آسیب پذیر کمتر شود. »
هر چند رئیس جمهور تصمیم نهایی در این رابطه را به اواسط به ماه رمضان موکول کرد تا پس از بررسی روند شیوع کرونا دست به تصمیم گیری بزند  اما با تکیه بر آمار و ارقام کرونا این واقعیت نمایان می‌شود که نباید امیدی به برگزاری تجمعات‌ماه رمضان داشت؛‌ به‌عبارت دیگر هرچند اخبار رسمی در برخی استان‌ها نشان از کنترل بیماری کرونا دارد اما براساس گزارشی که  در روزهای اخیر از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد، باید بگوییم که «تغییرات الزاما پایدار نیست و می‌تواند در هفته‌های آتی متناسب با سیاست‌های اتخاذشده تغییر کند. آنچه مشخص است هنوز با کنترل موج اپیدمی کرونا در کشور فاصله داریم».
ناگفته نماند که پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره تصمیم‌گیری درباره تجمعات مذهبی‌ماه رمضان، رهبر انقلاب نیز در سخنرانی خود به مناسبت نیمه‌ شعبان به این موضوع اشاره کرده بودند؛ «در غیاب جلسات عمومی ‌ماه رمضان که- این جلسات عمومی جلسات دعا، جلسات سخنرانی، جلسات توسل، بسیار مغتنم بود که امسال علی‌القاعده محرومیم از این جلسات- در غیاب این جلسات، از عبادت و تضرّع و خشوع در تنهایی غفلت نشود. ما می‌توانیم در اتاق خودمان، در خلوت خودمان، در خانواده‌ خودمان، در میان خانواده و فرزندان خودمان، همین معنا را، همین توجه را، همین خشوع و خضوع را به‌ وجود بیاوریم و البته خب در برنامه‌های تلویزیون مواردی هم پخش می‌شود که از آن هم می‌شود استفاده کرد و بایستی این کار را انجام بدهیم.» در این میان هر چه به ‌ماه رمضان نزدیک‌تر می‌شویم، خبر احتمال لغو تجمعات مذهبی در اظهارنظر بسیاری از مسئولان پررنگ‌تر می‌شود؛ از یک سو استاندار قم اعلام کرد که با توجه به شرایطی که فعلا داریم امکان اجتماعات حضوری نیست و از سوی دیگر استاندار گیلان هم به‌طور قطع از حذف تجمعات خبر داد؛ «با توجه به شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از گسترش این بیماری مقرر شد تا در‌ ماه مبارک رمضان نیز اجتماعات نداشته باشیم.» با تکیه بر صحبت‌های اخیر پیرامون تعطیلی تجمعات در‌ ماه مبارک رمضان، می‌توان گفت که بررسی توصیه‌های مسئولان کشور این واقعیت را نشان می‌دهد که باید منتظر برگزاری‌ ماه رمضانی متفاوت از سال‌های پیش باشیم؛ ‌ماه رمضانی که قرار است برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، بدون اجتماعات مذهبی برگزار شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید