• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98725
+
-

روزی که در میلان از آسمان کلاه می‌بارید

ویترین
روزی که در میلان از آسمان کلاه می‌بارید


«روزی که در میلان از آسمان کلاه می‌بارید و چند داستان دیگر» نوشته جانی رداری است که آنا لائورا کانتونه تصویرگری کتاب را انجام داده و چنگیز داورپناه آن را به فارسی برگردانده است. در داستان اصلی کتاب، آدم‌هایی هستند که هر کدام با 3 یا 4کلاه به‌طرف خانه‌هایشان می‌دوند و برای هریک از اعضای خانواده کلاهی به‌دست آورده‌اند. یک خواهر روحانی هم از راه می‌رسد و کلاه‌های کوچکی برای بچه‌های یتیم جمع می‌کند. هرچه مردم بیشتر کلاه‌ها را جمع می‌کنند، از آسمان بیشتر کلاه می‌بارد. کلاه خیابان‌ها و بالکن‌ها را پر می‌کند ؛ کلاه‌های بچه‌ها، برِه‌ها، شاپوها، کلاه‌های بوقی، کلاه‌های کابویی، کلاه‌های نوکدار، کلاه‌های نواردار، کلاه‌های بی‌نوار و...
این کتاب بیست داستان بسیار جذاب از یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ایتالیا دارد و هر داستان 3پایان متفاوت دارد. هریک از پایان‌ها را که پسندیدید، انتخاب کنید و اگر هیچ‌کدام را نپسندیدید، خودتان پایان داستان را خلق کنید.
جانّی رُداری، نویسنده کتاب در سال ۱۹۲۰ در اُمِنیا، روستایی در نزدیکی شهر نُوارا متولد شد. بعد از یک دوره تجربه تدریس در مقطع ابتدایی، به‌عنوان روزنامه‌نگار شروع به‌کار کرد و تقریباً تصادفی، نوشتن برای کودکان و نوجوانان را آغاز کرد. رُداری در ابتدای جوانی، پس از شناخت آثار داستایفسکی و نویسندگان و فیلسوفان آلمانی‌زبان، کتابی به نام دفتر فانتزی‌ها در زمینه هنر داستان‌نویسی نوشت. او داستان‌های زیادی نوشته که به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده‌اند. رُداری همچنین جوایز بسیاری، ازجمله جایزه معتبر هانس کریستین اندرسن (۱۹۷۰) را از آن خود کرده است. او سال۱۹۸۰ در شهر رُم درگذشت. آنا لائورا کانتونه، تصویرگر کتاب هم سال ۱۹۷۷ در شهر آلساندریا در شمال ایتالیا به دنیا آمد.  در سال۱۹۹۹ از انستیتوی اروپایی طراحی و ترسیم میلان در رشته تصویرگری برای کودکان با درجه فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله شروع به همکاری با نشریات بخش کودکان کرد. او جوایز و تقدیرنامه‌های متعدد ایتالیایی و بین‌المللی دریافت کرده است. چنگیز داورپناه، مترجم کتاب نیز ۱۴تیر ۱۳۲۵ در تهران ‌زاده شد. بعد از اتمام دوره دبیرستان، سال ۱۳۴۴، برای تحصیلات دانشگاهی ابتدا به استانبول و سپس به آلمان و ایتالیا سفر کرد. در ایتالیا در رشته‌های مختلفی تحصیل کرد؛ در دانشگاه اوربینو تا مقطع دکترای جامعه‌شناسی و کارشناسی ارشد در رشته ‌روزنامه‌نگاری و در دانشگاه رم (لا ساپیه نزا) تا مقطع دکترای زبان و ادبیات مدرن خارجی.او از سال ۱۳۶۵ و به‌مدت 30سال در دانشکده ادبیات و فلسفه دانشگاه رم در کرسی زبان و ادبیات فارسی تدریس کرد. داورپناه از 50سال پیش تاکنون در ایتالیا زندگی می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید