• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98721
+
-

سیر بالینی و بهبودی در بیماران کووید- 19

پزشک همشهری
سیر بالینی و بهبودی در بیماران کووید- 19


علی ملائکه ـ  روزنامه نگار و پزشک

علائم ابتدایی بیماری کووید-19 ناشی از ویروس جدید کرونا بسیار شبیه سایر ویروس‌های تنفسی است، بنابراین تشخیص بالینی آن از بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا مشکل است. بیماری معمولا با تب و سرفه شروع می‌شود. سرفه خشک شایع‌تر از سرفه خلط‌دار است. بیماران ممکن است همچنین علائم دیگری ازجمله خستگی، درد عضلات، اسهال و سردرد و از دست رفتن حس بویایی داشته باشند.
حدود 5روز پس از شروع این علائم، برخی از بیماران دچار تنگی‌ نفس و اشکال در تنفس می‌شوند که آنان را وادار می‌کند به پزشک مراجعه کنند.
در ۱۰درصد بیمارانی که دچار تنگی ‌نفس شده‌اند، التهاب شدید ریه‌ها و «نشانگان زجر تنفسی حاد» (ARDS) بروز می‌کند و این افراد نیاز به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا می‌کنند.
در بیمارانی که بستری شده‌اند در سی‌تی‌اسکن اغلب علائم ذات‌الریه با کدورت دوطرفه ریه‌ها به‌صورت «شیشه مات یا مشجر» دیده می‌شود. در آزمایش خون این بیماران به‌طور شایعی افت تعداد لنفوسیت‌ها (یکی از انواع سلول سفید خون) مشاهده می‌شود.
داده‌های محدود فعلی نشان می‌‌دهند که مدت زمان میان شروع علائم تا بهبودی بالینی در افراد دارای بیماری ملایم حدود ۲هفته و در افراد دچار بیماری شدید یا بحرانی ۳ تا ۶ هفته طول می‌کشد.
افرادی که آزمایش کووید-۱۹ آنها مثبت شده است، هنگامی که 2آزمایش منفی با فاصله ۲۴ ساعته داشته باشند، دیگر واگیردار شمرده نمی‌شوند.
اما حتی در چنین افرادی مصونیت در برابر عفونت مجدد قطعی نیست. گزارش‌هایی از عفونت مجدد افراد بهبودیافته از کشورهای گوناگون داده شده است.
بالاخره به‌طور روزافزونی دارد معلوم می‌شود شمار زیادی از افراد دچار عفونت ویروس کرونا ممکن است اصلا علائمی بروز ندهند و به‌نظر می‌رسد این ناقلان بی‌علامت نقش مهمی در انتشار سریع ویروس کرونا داشته باشند.
یک گزارش اخیر از چین نشان داد از میان ۶۷۶۴ نفری که بدون داشتن علائم آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، فقط یک‌پنجم افراد یعنی ۱۲۹۷ نفر علامت‌دار شده‌اند. ۱۰۲۳ نفر هنوز در قرنطینه تحت نظر هستند و بقیه افراد یعنی ۴۴۴۴ نفر پس از منفی شدن آزمایششان مرخص شده‌اند. قبلا تصور می‌شد که اغلب افراد بی‌علامت در نهایت علامت‌دار می‌شوند، اما این گزارش از چین و گزارش‌ها از دیگر کشورها نشان می‌دهد ممکن است بخش بزرگی از افراد در تمام دوره عفونت بی‌علامت بمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید