• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98674
+
-

در انتظار «سفر بی‌خطر»

استارتاپ‌های حوزه گردشگری، برنامه‌های ویژه خود را در دوران همه‌گیری ویروس کرونا در پیش گرفته‌اند

در انتظار «سفر بی‌خطر»

همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون پیامدهای مخربی در انجام مسافرت‌ها و صنعت گردشگری داشته است. شرکت‌های هواپیمایی، هواپیماهای خالی را به پرواز درمی‌آوردند تا بتوانند با وجود افت قیمت‌های بلیت در سطح غیرقابل تصور، فقط پروازهای معمول خود را حفظ کنند. به‌عنوان مثال، بلیت‌های نیویورک به میامی چند هفته پیش 51دلار ارائه شده بود. به گزارش همشهری، شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را با حملات 11 سپتامبر که صنعت سفر را به زانو درآورده، مقایسه کرد. سازمان تجارت بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) تخمین می‌زند که درآمد جهانی ممکن است در سال‌جاری میلادی بین 63تا 113میلیارد دلار یا به‌عبارت دیگر، 20درصد کاهش یابد. این درحالی است که پس از 11سپتامبر، درآمد شرکت‌هایی هواپیمایی، 7درصد یا 23میلیارد دلار کاهش یافت. با توجه به اثر غیرقابل انکار ویروس کرونا بر سفرهای بین‌المللی هوایی می‌توان حدس زد که هتل‌ها و مراکز خدمات مسافری نیز دچار بحران شده‌اند. شرایط به‌گونه‌ای است که این امکان وجود دارد، این مؤسسات حتی با وام‌های دولتی هم نتوانند سرپا بمانند. برای درک بهتر این موضوع و وضعیت آینده استارتاپ‌های سفر، 2شرکت را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

Skyscanner
  سال تاسیس: 2002
  دفتر مرکزی: ادینبورگ، اسکاتلند

به گزارش همشهری، در این استارتاپ، کاربران می‌توانند بلیت هواپیما و هتل رزرو کنند و همچنین برای خود در مقصدشان خودرو کرایه سفارش دهند. جوانا لرد، رئیس بخش فروش شرکت اسکای‌اسکنر می‌گوید: «دوران چالش‌برانگیز و بی‌سابقه‌ای برای مسافران و صنعت سفر شکل گرفته است.» این استارتاپ که دفتر مرکزی‌اش در اسکاتلند قرار دارد، در سال2016به شرکت چینی Ctrip که یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های مسافرتی در چین محسوب می‌شود، فروخته شد. پیش از آن، شرکت در ژانویه2016توانسته بود خود را به‌عنوان یک تک‌شاخ معرفی کند؛ اما شرایط اکنون به‌گونه‌ای دیگر پیش می‌رود و فعلا از مسافرت خبری نیست. لرد در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «ما در میانه یک لحظه تعیین‌کننده در این کره و زندگی خود هستیم که بدون تردید دنیای سفر را تغییر خواهد داد، اما هنوز خیلی زود است که دقیقاً بگوییم چگونه چنین خواهد شد.» هنوز کسی نمی‌داند که چه مدت وضعیت قرنطینه ادامه خواهد داشت و چه مدت افراد قادر به سفر نخواهند بود. به‌عنوان مثال، در شهر ووهان یعنی جایی که ابتدا ویروس در آنجا مشاهده شد، هفته گذشته به مردم اجازه داده شد که برای نخستین‌بار پس از 23ژانویه برخی امور خود را پیگیری کنند. لرد درباره دوران پساکرونا می‌گوید: «برخی از سؤالاتی که ما الان از خود می‌پرسیم این است که چه زمانی انجام سفر بی‌خطر خواهد بود و چگونه می‌توانیم مردم را ترغیب کنیم که دوباره سفر کنند؟ آیا مقصدهای جایگزین یا کمتر شناخته‌شده با توجه به ممنوعیت سفر به مقصدهای سنتی تابستانی یا زمستانی اضافه خواهد شد؟ آیا شاهد افزایش چشمگیر سفر پایدار یا آگاهانه‌تر خواهیم بود؟» برای تلاش و کار در این زمینه، اسکای‌اسکنر سیستم‌هایی را درنظر گرفته است تا در هنگام فراهم‌آمدن رزرو، توضیحات بیشتری را در اختیار مشتریان قرار دهد. ضمن اینکه برنامه‌های سفرها و تورهای آینده را در اختیار شما قرار می‌دهد تا درصورت رسیدن زمان، تصمیم‌گیری آگاهانه‌ای را انجام دهید. آنها فعلا آگهی‌های مربوط به بیماری COVID-19 را در مراکز و جاهایی که تبلیغات می‌کرده‌اند، قرار داده‌اند.

BeRightBack
  سال تاسیس: 2018
  دفتر مرکزی: لندن

این استارتاپ یک سرویس اشتراک سفر است که به مشتریان این امکان را می‌دهد که هزینه سفر خود را به اقساط مختلف تقسیم کنند. گریگوری گنی مدیرعامل و از مؤسسان این شرکت می‌گوید: «همه‌گیری ویروس کرونا 3چیز را به‌وجود آورده است. کاهش قصد خرید سفر، عدم‌اطمینان مشتری و لغو سفر به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده. خبر مثبت این است که مردم هنوز در تماس هستند و به ما می‌گویند که پس از پایان بحران آماده‌اند تا برای خرید سفر اقدام کنند. از طرف دیگر تعداد کسانی که عضویت خود را در این استارتاپ به حالت تعویق درآورده‌اند، رو به افزایش است». به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونای جدید، BeRightBack مجبور شد روش کاری خود را کاملا تغییر دهد. مثل بسیاری از شرکت‌های دیگر در سراسر جهان، این استارتاپ نیز از کارمندان خود خواست که در‌ماه مارس در خانه کار کنند. این استارتاپ همچنین یک واحد پاسخگویی به سؤالات مشتریانش درخصوص بیماری COVID-19 ایجاد کرده است تا در این زمینه خدمات‌رسانی انجام دهد. کار استارتاپ این روزها این شده که محدودیت‌های مسافرتی را که توسط دولت‌ها اعمال می‌شود، رصد کرده و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را بررسی ‌کند. گنی می‌افزاید: «همه سفرهای مارس و آوریل لغو شده‌اند. ما هم هزینه‌های غیرضروری را کاهش داده‌ایم. بازاریابی و تبلیغات را در جایی که به‌نظر می‌رسید منطقی نیست، متوقف کرده‌ایم و هم‌اکنون روی سفرهای آینده متمرکز شده‌ایم».

برنامه جدید
کار استارتاپ‌های حوزه گردشگری این روزها این شده که محدودیت‌های مسافرتی را که توسط دولت‌ها اعمال می‌شود، رصد کرده و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را بررسی ‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید