• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98665
+
-

بازده 28 بورس در یک ماه

ارزش بازار سهام ایران به مرز 190میلیارد دلار رسید

آمار‌ها نشان می‌دهد با تداوم روند صعودی بورس از اول سال میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 28 درصد رسیده و ارزش کل بازار سهام هم برای نخستین بار در نیم قرن گذشته به مرز 190 میلیارد دلار رسیده است.
به‌گزارش همشهری، پارسال سهامداران توانستند به‌طور میانگین 180درصد بازده در بورس به‌دست بیاورند. به‌نظر می‌رسد این روند امسال هم در حال تکرار است. از ابتدای سال تاکنون میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از 25درصد فراتر رفته و شاخص بورس به محدوده 650هزار واحد رسیده است.
تحت‌تأثیر این رشد پر قدرت ارزش کل بورس تهران و فرابورس از 3000 هزار میلیارد تومان فراتر رفته، به این ترتیب، با احتساب هر دلار 16هزار تومان، ارزش کل بازار سهام ایران به مرز 190میلیارد دلار رسیده است. این برای نخستین‌بار در نیم‌قرن گذشته است که ارزش کل بازار سهام چنین ارقامی را تجربه می‌کند. به باور تحلیل‌گران بازار سرمایه چشم‌انداز تورمی در سال‌جاری و همینطور زمزمه‌های کاهش نرخ بهره بانک‌ها چشم‌اندازهای بیشتری را برای تداوم رشد بازار سهام ایجاد کرده و گمان می‌رود که شاخص بورس با چنین رشد شتابانی حتی در سال‌جاری از مرز یک میلیون واحد هم عبور کند.

تداوم روند رو به رشد
سینا سلیمانی تحلیل‌گر بازار‌های مالی درباره تداوم روند رو به رشد بورس در کانال تلگرامی‌اش نوشت: اکثر تحلیل‌گران با درصد احتمال بالا به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ ارز روند رو به رشدی خواهد داشت. اتفاقا این موضوع از نظر بنیادی هم قابل توجیه هست به ویژه آنکه درآمدهای ارزی دولت هم تحت‌تأثیر شیوع کرونا زیر فشار قرار گرفته و رشد حجم نقدینگی و فضای تورمی، باعث شده احتمال افزایش قیمت ارز به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.
او تأکید کرد: درصورتی که قیمت هر دلار تا تابستان از محدوده فعلی، افزایش جدی‌تری را تجربه کند می‌توان روند رشد شاخص را تا محدوده یک میلیون واحد از نظر بنیادی توجیه کرد ضمن اینکه با رشد قیمت مواد پایه در سطح جهان قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور دوباره می‌تواند افزایش یابد.
او با بیان اینکه بازار فعلا نگرانی خاصی ندارد، تأکید کرد: قیمت مواد پایه (کامودیتی‌ها) در سطح جهان در پایین‌ترین حد است و قیمت ارز هم در حال افزایش است، ضمن اینکه ممکن است نرخ سود سپرده تا تابستان دستخوش تغییراتی شود. به همه این موارد باید کاهش نرخ بازده بازار بدهی و افزایش سرمایه شرکت‌ها را از محل تجدید ارزیابی دارا‌یی‌های شرکت‌های بزرگ دولتی هم اضافه کرد. سلیمانی تأکید کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که دولت به‌صورت جدی قصد دارد دارایی‌هایش را واگذار کند، اما ترازنامه این شرکت‌ها به‌روز نیست و مجبور است این شرکت‌ها را تجدید ارزیابی و ترازنامه آنها را به‌روز کند، بنابر این عرضه سهام شرکت‌های دولتی تأثیر قابل‌توجهی بر روند بازار سهام خواهد داشت.

فروش سهام دولتی
مهدی میرزایی از کارشناسان بازار سرمایه هم با بیان اینکه بازار سهام در سال‌جاری تحت‌تأثیر عرضه سهام شرکت‌های دولتی به رشدش ادامه خواهد داد، گفت: سال99، سال واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است. دولت به‌دلیل کسری بودجه و مشکلات صادرات نفت و اکنون نفت زیر ۳۰دلار، ۳راه برای تامین کسری بودجه و مشکلات اقتصادی دارد: ۱- افزایش مالیات ۲- استقراض خارجی ۳- فروش دارایی یا سهام تحت تملک. او ادامه داد: در مورد گزینه سوم به‌نظر می‌رسد اراده‌ای جدی وجود دارد، چون ۲روش دیگر به‌نظر  شدنی نیست. بنابراین امسال دولت می‌تواند با ابزار تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های دولتی، دارایی‌های آنها را به روز و سپس واگذار کند. او با بیان اینکه هر شرکت دولتی که از تجدید ارزیابی استفاده نکرده، در فهرست واگذاری‌هاست؛ تأکید کرد: هرچه ارزش دارایی‌های دولت افزایش یابد، درآمد دولت هم افزایش می‌یابد در نتیجه دولت سعی خواهد کرد همانند واگذاری‌های اصل44 در سال86 قیمت این دسته از سهام را هم بالا ببرد.

کاهش نرخ سود
احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده هم درباره شرایط پیش روی بازار سهام گفت: موضوع احتمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی (کاهش ۲درصدی سود) که زمزمه‌هایش به گوش می‌رسد، عامل مثبتی برای خروج منابع از سیستم بانکی به سمت بازار سرمایه است. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: وجود عواملی، چون نقدینگی، نرخ دلار نیمایی (که روند افزایشی به‌خود گرفته)، مهار کرونا، افزایش قیمت مواد خام (کامودیتی‌) و تورم انتظاری برای سال‌جاری و قیمت‌های جایگزین نشان می‌دهد، شاخص بورس با توجه به عوامل بنیادی رشد خواهد کرد. او ادامه داد: اگر ورود نقدینگی به بورس استمرار یابد و از سوی دولت هم بار اضافی با انتشار اخبار به بازار تحمیل نشود، ورود شرکت‌های دولتی می‌تواند فاز افزایشی بازار سهام را ادامه دار کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید