• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98487
+
-

نوش‌داروهای تقلبی

چرا مردم به داروهای تقلبی درمان کرونا پناه می‌برند؟

نوش‌داروهای تقلبی

لیلا شریف_خبرنگار

همه دنبال راه نجات هستند، تفاوت نمی‌کند که در کدام نقطه از دنیا با کرونا گلاویز شده باشند، هرکسی در تلاش است تا به طریقی راه فراری برای خود پیدا کند؛ راه فراری مانند یک نوش‌دارو برای رویین تن شدن در برابر کرونا. احساس نیاز به زنده ماندن و واهمه بیماری کرونا موجب شد تا بازار داروهای تقلبی گرم شود. این فضا منجر به صدور هشدارهای پی در پی از سوی سازمان بهداشت جهانی شد تا شاید از این طریق، مردم را از سقوط در دام نوش‌داروهای تقلبی برحذر نگه‌دارد.
وقتی که سازمان بهداشت جهانی (WHO) نسبت به افزایش داروهای تقلبی مرتبط با کروناویروس در کشورهای در حال توسعه هشدار داد، این واقعیت نمایان شد که دل‌نگرانی‌ها در مورد داروهای تقلبی، تنها محدود به ایران نمی‌شود و همانطور که کرونا به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است، داروهای تقلبی ضد‌ کرونا نیز به یک دغدغه جهانی بدل شده‌اند.
در واقع کرونا چنان شرایط را برای مردم جهان غیرقابل تحمل کرده است که بسیاری حاضر هستند برای خروج از شرایط بحرانی به هر ریسمانی چنگ بزنند و از امتحان هیچ دارویی شانه خالی نکنند.

داروهای تقلبی تولید داخل
از همان نخستین روزهایی که کرونا وارد مرزهای ایران شد، هر کسی به ظن خود، دست به پیچیدن نسخه درمان کرونا یا حداقل پیشگیری از کرونا زد. برخی خوردن گیاهانی مانند سیر، زنجبیل و... را راهی برای پیشگیری از کرونا اعلام کردند، برخی هم پا را فراتر گذاشتند و از کشف داروی ضد‌کرونا خبر دادند.
استقبال مردم از این نسخه گیاهی برای پیشگیری از کرونا موجب شد تا قیمت برخی از این گیاهان سر به فلک بکشد و با جهش چندین برابری در بازار به فروش برسند، حتی محمد اکرمی، رئیس مجتمع دارویی سازمان هلال احمر در یک برنامه تلویزیونی گفت که افرادی سودجو در شهر تهران با وانت معجون بنفشه و زنجبیل به‌عنوان دوای کرونا می‌فروشند و مردم هم به امید اینکه این داروهای گیاهی شفابخش باشند، آنها را خریداری می‌کنند. در کنار این نسخه‌های گیاهی، شواهد امر نشان از این واقعیت دارد که برخی با تکیه بر احساس نیاز و هراس مردم، دست به تولید و فروش داروهای ضد‌کرونا با قیمت کلان می‌زنند.
خرید و فروش داروهای ضد‌کرونا چنان رونق گرفت که پای پلیس فتا به ماجرا باز شد و در سیزدهمین روز فروردین ماه، سرهنگ رامین پاشایی رئیس اداره اجتماعی پلیس فتا از دستگیری زنی که مدعی فروش داروی کرونا بود، خبر داد.
براساس گفته سرهنگ پاشایی «خانمی با سوءاستفاده از موقعیت پیش‌آمده در کشور با تبلیغات گسترده در فضای مجازی مدعی فروش داروی ضد‌کرونا با نام لاتین «NBH» بود و از این طریق با ثبت سفارش از متقاضیان و با معرفی شماره کارت بانکی مبالغی از 500هزار تا 3میلیون تومان بابت هر بسته دریافت کرده بود. با بررسی‌های فنی مشخص شد تاکنون تعدادی ثبت سفارش انجام شده و مبالغی به‌حساب وی به ارزش یک میلیارد و 200میلیون تومان واریز شده و کلاهبرداری صورت گرفته است.»

مشکل جهانی با متقلبان کرونا
بعد از گذشت مدت کوتاهی از شیوع ویروس کرونا، مشخص شد که متقلبان دارویی، فضای مناسبی برای سوءاستفاده از استیصال جهانی به‌دست آورده‌اند. براساس گزارش‌های موجود، پس از آنکه ویروس کرونا از جانب سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یک ویروس همه‌گیر معرفی شد، اینترپل از دستگیری ۱۲۱مورد مرتبط با داروی تقلبی کرونا در ۹۰کشور جهان خبر داد. جیم باکر یک چهره تلویزیونی در آمریکا جز افرادی بود که وارد میدان داروهای تقلبی شد و از شهرتش برای جلب نظر مردم استفاده کرد. باکر در یک برنامه تلویزیونی، شربتی با نام «سیلور سولوشن» را به‌عنوان راه علاج کرونا معرفی کرد. این اقدام موجب شد تا دادستانی ایالت میزوری از باکر شکایت کند.
در واقع این روزها هر نقطه جهان را بنگریم، پر از اخبار دروغین در مورد راه نجات بشریت از کرونا است و افرادی که با قبول حرف‌های‌ چهره‌های مشهور و معتمد یا حتی تنها به امید یافتن کورسویی برای خلاصی از کرونا، تن به نوش‌داروهای تقلبی می‌دهند.

سرهنگ پاشایی:
خانمی با سوءاستفاده از موقعیت پیش‌آمده در کشور با تبلیغات گسترده در فضای مجازی مدعی فروش داروی ضد‌کرونا بود و از این طریق با ثبت سفارش از متقاضیان و با معرفی شماره کارت بانکی مبالغی از 500هزار تا 3میلیون تومان بابت هر بسته دریافت کرده بود

این خبر را به اشتراک بگذارید