• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98426
+
-

راه پیشرفت در جامعه آگاه‌سازی‌ است

راه پیشرفت در جامعه آگاه‌سازی‌ است

پروانه سلحشوری _ نماینده مجلس

فیلم کوتاهی را که در شبکه‌های مجازی پخش شده را نمی‌توان به سطح جامعه تعمیم داد، با وجود این 2حالت را می‌توان برای 2فردی که دراین فیلم مشاهده می‌شوند، تصور کرد، نخست اینکه به شوخی و مزاح عنوان می‌کنند که قسمت بانوان را نباید ضدعفونی کنند تا زودتر تعداد بانوان کمتر شود، و دوم اینکه این موضوع را به‌صورت جدی بیان کرده‌اند، در هر 2 صورت یک حالت جنسیت زده در این فیلم مشاهده می‌شود. جنسیت عاملی برای شوخی و دست انداختن توسط این 2فرد تلقی شده و یا اینکه به‌طور جدی از یک جنس بیزاری وجود دارد که در هر 2صورت این نگاه – شوخی یا جدی - مذموم است.

اما باید ببینیم چه اتفاقی در جامعه ما روی داده که جامعه را به این سمت سوق داده است؟ این مسئله به آداب فرهنگی ما و نقش تربیتی فرزندان در خانواده برمی‌گردد که بعد آن این مسئله به کل جامعه تسری پیدا می‌کند. قبلا نیز مشابه این موارد را در مسئله رانندگی بانوان در جامعه شاهد بودیم که با برخوردها و فرهنگسازی‌‌هایی که با این مسئله صورت گرفت، الان کمتر شده است و در برخی موارد حتی رانندگی زنان مورد تشویق هم قرار می‌گیرد. با وجود این در این نگاه در سطح کلان جامعه یک رویکرد خاصی وجود دارد که می‌خواهد عامدانه سطح شعور زنان را کمتر از مردان نشان دهد و متأسفانه این نگاه بعضا در مجامع علمی و دانشگاهی ما هم به حالت شوخی و مزاح وجود دارد که حتی این نگاه را در بین نسل جوان نیز می‌توان مشاهده کرد.
به‌نظر  می‌رسد این نگاهی که در بین برخی مردان وجود دارد را خیلی راحت می‌توان با آگاهی‌سازی‌ اجتماعی برطرف کرد و بر این مسال فائق آمد. درخصوص فیلمی که 2 نفر مشغول ضد‌عفونی کردن اتوبوس هستند باید ببینیم این 2 نفر همین طرز تفکر را در مورد مادر و خواهر و یا همسر و دختران خودشان هم دارند، به‌نظرم هیچ مردی – حتی اگر از مادرش گله‌مند هم باشد- راضی به مرگ مادرش نیست.
با وجود این، تمام این اتفاقات و مسائل جنسیت زده ناشی از عدم‌پرسشگری، عدم ‌نقد و آگاهی ماست و ناشی از عدم‌آگاهی نسبت به لطماتی است که یک رویکرد و یا صحبت حتی در قالب شوخی در جامعه به بار می‌آورد. در این خصوص می‌شود به راحتی و در یک فضای غیرچالشی با زبان ساده و نرم این مسئله را مطرح کرده و با فضای جنسیت زده در جامعه مقابله کنیم. باید جو ادراک متقابل در جامعه ایجاد شود و بدون تقابل، درگیری و نادیده انگاشتن درصدد این باشیم که با همراه کردن چنین افرادی بتوانیم این فضای جنسیت‌زده را تغییر دهیم تا فرهنگسازی‌ صورت گیرد.

درخصوص انتشار این فیلم در فضای مجازی 2 نکته را باید مدنظر داشت، اگر انتشار این فیلم برای لوث کردن ماجرا و خندیدن است انتشار آن کار درستی نیست، اما اگر برای آگاهی بخشی به جامعه و نشان دادن دید جنسیت زده است و اینکه چرا 2 جوانی که در حال ضدعفونی کردن وسایل حمل‌ونقل شهری هستند این نگاه جنسیت‌زده را دارند؛ پخش این فیلم تلنگری است نسبت به افرادی که این تفکر را دارند.
اگر بتوانیم به جای بازتولید واژه‌های جنسیت زده و زن را جنس دوم نشان دادن به جامعه آگاهی دهیم می‌توانیم مانع انتشار این مسائل با هدف لوث کردن مفاهیم و لودگی شویم. با روحیه پرسشگری و نقد و مخالفت با لودگی می‌توانیم فرهنگ تعامل و همدلی انسانی را جایگزین این نوع رفتارها کنیم. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم پشت این نوع شوخی‌ها، بعضا جامعه پذیری فرهنگی ضد‌ زن وجود دارد و شاید این موضوع بعضا به‌صورت غیرعامدانه از طرف خانواده نیز منتشر شود. این نکته را نیز نباید از نظر دور بداریم که این مسئله پیشینه تاریخی درکشورمان دارد و متأسفانه به جای مبارزه با آن این مسئله را گسترش داده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید