• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 28 فروردین 1399
کد مطلب : 98408
+
-

تا میدان تره‌بار یا سبزی فروشی هم نروید

مزرعه سبز در خانه

مزرعه سبز در خانه

نیلوفر ذوالفقاری

قدیم‌ترها که خانه‌ها یکی‌ دو طبقه بود و حیاط داشت، باغچه کوچک سرسبز این فرصت را به اهل خانه می‌داد که جز گل و گیاه‌های تزیینی، بعضی سبزیجات مصرفی روزمره را هم خودشان بکارند. شاید به‌نظر برسد این کار در آپارتمان غیرممکن است و اصلا با این فضای محدود، مگر می‌شود در خانه سبزی کاشت؟ اما خبر خوب اینکه سبزی کاشتن در آپارتمان هم ممکن است. حالا که وقت بیشتری در خانه داریم زمان خوبی است که این کار را امتحان کنیم. به این ترتیب ناچار نیستیم برای رفتن به میدان میوه و تره‌بار یا سبزی‌فروشی هم از خانه خارج شویم. ضمن اینکه از دردسر شستن و ضدعفونی کردن وسواسی سبزیجات در این روزهای حساس هم خلاص می‌شویم. فوت‌وفن‌های کاشتن سبزیجات خوراکی در خانه را اینجا بخوانید.

   چه سبزی‌هایی بکاریم؟
بیشتر سبزیجات را می‌توان در خانه کاشت، مخصوصا سبزی خوردن. اما نوع کاشت و نگهداری هر کدام با دیگری فرق دارد. زمان رشدشان هم متفاوت است. مثلا گوجه‌فرنگی برای رسیدن به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد و اگر ما 2هفته یک‌بار به خیار کود می‌دهیم، باید هفته‌ای 2بار به گوجه‌فرنگی کود بدهیم و وقتی گوجه‌ها 4تا 5سانتی‌متر رشد کردند، باید به گلدان بزرگی منتقل شوند. چرا که ریشه آنها قوی می‌شود و هر چه گلدان بزرگ‌تر باشد، بیشتر هم میوه می‌دهد. کاشت فلفل‌ هم همین شرایط را دارد. ساده‌ترین سبزیجاتی که می‌توانید در خانه بکارید، سبزیجات برگی است که به‌عنوان سبزی خوردن استفاده می‌شوند. شاهی، ریحان، جعفری، گشنیز، خرفه، مرزه، تره، شوید و تربچه سبزی خوردن را، می‌توانید در خانه بکارید و از عطر و طعم تازه آنها شگفت‌زده شوید.

   چه وسایلی لازم داریم؟
حالا که خبری از باغچه نیست، شاید نگران محل مناسب برای کاشت سبزیجات باشید. اما این نگرانی بی‌مورد است. برای این کار می‌شود از جعبه‌های چوبی، سطل‌های پلاستیکی، گلدان‌های بزرگ و کوچک، انواع ظروف مایع ظرفشویی و حتی بطری‌های نوشابه خانواده استفاده کرد. مهم عمق گلدان، آبیاری به‌موقع و تنظیم برنامه کوددهی آنهاست. بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند که شما لازم دارید. نعناع و پونه، بذر ندارند و باید آنها را از سبزی‌فروشی بخرید و بعد از ریشه‌دار کردن در خاک بکارید. برای خریدن هیچ‌کدام از ملزومات سبزی کاشتن در آپارتمان، لازم نیست حتما از خانه بیرون بروید. خوشبختانه همه‌چیز را می‌توانید اینترنتی هم سفارش دهید و در خانه تحویل بگیرید.

   از کجا شروع کنیم؟
بعد از اینکه بذر مناسب تهیه کردیم، آنها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین 8ساعت تا 3روز در آب نگه می‌داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل 15سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا کاغذ منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود. گلدان را پر از خاک می‌کنیم و بذرها را روی آن قرار می‌دهیم. روی تمام بذرهایی که کاشته می‌شوند، باید فقط دوبرابر اندازه خودشان خاک ریخته شود. اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می‌شوند و نمی‌توانند رشد کنند. بهتراست خاک کمی نم داشته باشد ولی خیس نباشد. اگر دوست دارید خیلی دقیق و قدم به قدم با راهنما پیش بروید، ویدئوهای کاشت گیاهان را در فضای مجازی جست‌وجو کنید.


   چطور مراقبت کنیم؟
تا قبل از جوانه زدن بذرهای گلدانی که در خانه دارید احتیاجی به نور ندارد ولی بعد از جوانه زدن حتما باید نور را تامین کنید. هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان نداشتیم، می‌توانیم از لامپ‌های فلورسنت استفاده کنیم. بعد از گذشت حدود 2هفته به گیاه کود می‌دهیم و ترجیحا از کود طبیعی استفاده می‌کنیم. اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد می‌رویم. البته مقدار مورد نیاز روی بسته این کودها نوشته شده و جای نگرانی نیست. اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود 2هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید