• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 28 فروردین 1399
کد مطلب : 98373
+
-

جنگل‌کاری تهران سرعت گرفت

۶۵ هزار اصله درخت در محوطه جنگل‌کاری شهید توفیقی کاشته شد و جنگل مسگرآباد نیز به بوستان تبدیل شد

فضای سبز
جنگل‌کاری تهران سرعت گرفت

با نزدیک شدن به نیمه بهار، کاشت درخت در کمربند سبز تهران سرعت گرفته است. این در حالی است که عملیات تبدیل محدوده جنگل‌کاری مسگرآباد به بوستان جنگلی نیز آغاز شده و تا یک‌ماه دیگر اقدامات لازم برای این منظور به پایان می‌رسد. با این اوصاف کمربند پایتخت در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال، سبزتر خواهد شد و این چنین، ریه تنفسی تهران بیش از پیش به کمک محیط‌زیست شهر می‌آید.
براساس گزارش همشهری، این روزها جنگل‌کاری 100هکتاری شهید توفیقی واقع در شمال اتوبان بابایی با ۶۵هزار اصله درخت در حال انجام است. این محدوده جزیی از طرح بزرگ ساخت کمربند سبز پیرامون شهر تهران به مساحت 50هزار هکتار به‌حساب می‌آید. البته درصورت وجود اراضی بلامعارض و مناسب کاشت، افزایش میزان فضای سبز آن نیز صورت می‌گیرد.
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در همین ارتباط گفت: «جنگل‌کاری شهید توفیقی بخش کوچکی از طرح بزرگ احداث کمربند سبز پیرامون شهر تهران است که از سال 1366توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران آغاز شده و تاکنون بیش از 42هزار و ٨٠٠هکتار آن به اتمام رسیده است.» 
علی‌محمد مختاری اضافه کرد: «با توجه به ساختار گیاهی منطقه از گونه‌های گیاهی توت نرک، زبان گنجشک، ارغوان، اقاقیا، زالزالک و... که همگی از گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی محل محسوب می‌شوند، استفاده شده است.»
به گفته پدر فضای سبز تهران، براساس برنامه 5ساله سوم شهرداری، سالانه باید به میزان حداقل هزار هکتار به این فضا افزوده شود اما چنانچه اراضی بلامعارض وجود نداشته باشد و بتوان در آنها گونه‌های گیاهی مناسب کاشت، این میزان افزایش می‌یابد.

تبدیل عرصه جنگل‌کاری مسگرآباد به بوستان عمومی
 محدوده جنگلی 186هکتاری تپه‌های مسگرآباد نیز در جنوب شرق تهران با احداث 8چشمه سرویس بهداشتی و تأمین روشنایی به بوستان جنگلی تبدیل می‌شود. به گزارش همشهری، سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه 15در این رابطه گفت: برای ایجاد این بوستان جنگلی، تا پایان اردیبهشت،2دستگاه سرویس بهداشتی ساخته و 25پایه چراغ نصب خواهد شد. نادر لطفی با اشاره به اینکه این جنگل‌کاری‌ها به مساحت 186هکتار در شمال و شمال شرق این محله حدود 5سال پیش انجام شده، افزود: «نخستین بوستان این محله با نام شهدای محله مسگرآباد با هدف جبران عقب‌ماندگی سرانه فضای سبز، در زمینی به مساحت هزار و 500مترمربع در کنار بیمارستان بیماری‌های خاص به بهره‌برداری رسید.» 
منطقه 15با برخورداری از 132بوستان و سرانه فضای سبز 37/19مترمربعی، از مناطق سرآمد شهر تهران به‌شمار می‌رود و با ساخت این بوستان تمامی محله‌های این منطقه دارای بوستان خواهند بود. روستای مسگرآباد از سال 1394به محله‌های منطقه 15 اضافه شده و عملیات ساخت این بوستان که بین پایانه خاوران و اتوبان شهید شوشتری قرار دارد از سال 1397براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و دستورالعمل شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید