• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 28 فروردین 1399
کد مطلب : 98354
+
-

روزهای کرونایی و توجه به سالمندان

یادداشت
روزهای کرونایی و توجه به سالمندان

حسین نحوی‌نژاد‌- مدیرکل بهزیستی استان گیلان 

شیوع ویروس کرونا باعث خانه‌نشینی و دور ماندن افراد از یکدیگر شده است. این مسئله درخصوص سالمندان بیشتر قابل توجه است. سالمندانی که حالا ناچارند تا بیشتر در خانه تنها بمانند و فرزندانشان به‌دلیل ترس از ناقل بودن کمتر به آنها سرکشی می‌کنند.
درخصوص رابطه ویروس کرونا با سالمندان باید به چند نکته مهم توجه داشت: نخست اینکه هنوز اطلاعات پزشکی دنیا درخصوص این ویروس کامل نیست. از سوی دیگر اینکه گفته می‌شود ویروس بیشتر سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند را مبتلا می‌کند و کار را حساس کرده است. بیشتر آمار مرگ‌ومیرها درخصوص افراد مسن است که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، نارسایی قلبی و عروقی و کلیوی و... دارند.
موضوع دیگری که باید در این روزها به آن توجه کرد مسائل روانشناختی مرتبط با این بیماری است. بخشی از موضوع، ترس از این بیماری است. احساس ناامنی و اضطراب، نیستی ومرگ، از دست دادن و بی‌پناه ماندن ازجمله مسائلی است که سالمندان این روزها با آن دست به گریبان هستند. بسیاری از آنها تصور می‌کنند درصورت بیمار‌شدن و به‌علت تنها بودن در خانه دسترسی مناسبی به نظام بهداشت و درمان نخواهند داشت. 
مسئله دیگر موضوع رفاه این افراد است. بسیاری از سالمندان به‌رغم سن بالایی که دارند ناچارند مشغول به‌کار باشند تا بتوانند خرج زندگی‌شان را به‌دست بیاورند. اکنون و با وجود قرنطینه خانگی ممکن است برخی از این افراد نتوانند از پس مخارج زندگی و یا درمان بر بیایند. همین مسائل نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته به فکر سالمندان باشیم. اکنون که روزهای متمادی از انجام قرنطینه خانگی گذشته باید به افراد مسن خانواده بیش از گذشته توجه کنیم. چرا که افراد جوان‌تر در کنار همسر و فرزندان خود هستند و افراد سالمند خانواده تنها مانده‌اند. البته که گاهی اوقات و از روی محبت و به‌دلیل ترس از ناقل بودن به دیدار سالمندان نمی‌رویم اما احساسی که در سالمندان وجود دارد این است که اگر بیمار شوند چه‌کسی به دادشان می‌رسد و چه‌کسی می‌خواهد در این روزها از آنها پرستاری کند؟ همین حس تنهایی باعث بروز افسردگی در سالمندان می‌شود. مادری که همیشه با فرزندش مهربان بوده پرخاشگر می‌شود، از طرف دیگر فرزندی که همیشه به دیدار والدینش می‌رود این تصور را دارد که ممکن است در این ایامی که به دیدار والدینش نمی‌رود آنها را از دست بدهد و شاید با این قرنطینه خانگی در حق پدر و مادرش ظلم کرده است. همین افسردگی که به سراغ سالمندان در این روزهای تنهایی می‌رود، به روی سیستم ایمنی بدن آنها تأثیر گذاشته و به همراه استرس و اضطراب ناشی از تنهایی و ترس از بیمار شدن می‌تواند آسیب‌هایی را به آنها وارد کند. با وجود این این روزها می‌شود با رعایت تمام موازین بهداشتی به والدین سالمند خانواده سرکشی کرد و نیازهای آنها را برطرف کرد، نسبت به علایم بیماری که این افراد از خود نشان می‌دهند باید حساسیت زیادی داشت و مسائل درمانی آنها را با دقت بررسی کنیم. سرکشی به والدین بیمار در کنار تلفن زدن و تماس تصویری می‌تواند این روزهای سخت را برای سالمندان خانواده کمی قابل‌ تحمل‌تر کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید