• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9835
+
-

10جاذبه دیدنی

10جاذبه دیدنی

مراکش شهری است که تمام جذابیت‌های عجیب و غریب آفریقای شمالی را یک جا به شما نشان می‌دهد. اینکه نام این شهر با کشور یکسان است، خود گویای اهمیت این سرزمین در طول تاریخ است. به محض ورود به مدینه مراکش شما در میان انبوهی از جاذبه‌های باستانی و مدرن سرگردان خواهید شد. قرار گرفتن در اتمسفر تاریخی مراکش یکی از کارهایی است که باید انجام دهید؛ مارهایی که روی شانه‌های دستفروشان قرار دارند، پارچه‌های رنگارنگ و هرج و مرج دوست داشتنی مراکش شما را حیرت‌زده خواهد کرد.
 

مدینه

برای بسیاری از گردشگران «مدینه» ستاره شهر مراکش است. کوچه‌های باریک مملو از رنگ‌ها، عطرها و صداها شما را غافلگیر خواهد کرد. در گردش‌تان میان کوچه پس کوچه‌های باریک از گم شدن نهراسید. این بخشی از هیجانات کاوش‌تان خواهد بود. خودتان را در شلوغی رها کنید و اجازه دهید فروشندگان شما را دوره کنند. اگر اهل خرید هستید از چرم و پارچه‌های این منطقه غافل نشوید، ضمن اینکه انواع عطرها، ادویه‌، زیورآلات و دست‌سازهای چوبی هم در این منطقه بسیار است.
 

 ازدحام میدان هیجان‌انگیز

میدان جامع‌الفنا(Djemaa el Fna) درست در ورودی مدینه و در قلب مراکش واقع شده است. این میدان یک مرکز پر جنب و جوش و متشکل از هنرمندان و افرادی است که هر کدام به شکل‌ ویژه‌ای سعی دارند شما را غافلگیر کنند. نوازندگان، داستان‌پردازان، فالگیران و افسونگران مار هیچ وقت میدان را خالی نمی‌کنند. در اینجا زندگی مراکشی به شکل حقیقی خود به پیش می‌رود. اگر از سمجی فروشندگان و هنرمندان این میدان کلافه شدید، کافی است که سری به یکی از کافه‌های اطراف بزنید تا انرژی‌تان تجدید شود! 

 

 بزرگ‌ترین دانشگاه مراکش

مدرسه بن‌یوسف که یک مدرسه علمی اسلامی است، در سال 1565ساخته شده. این مدرسه بزرگ‌ترین کالج علمی در مراکش است. این مدرسه اتاق‌هایی به سبک معماری اسلامی در حیاط برای زندگی دانش‌آموزان داشت و حدود 900دانش‌آموز در آن اقامت داشتند. کاشی‌کاری‌های مدرسه بسیار زیباست و سقف مقرنس‌کاری شده آن حکایت از هنرهای سازندگان این مجموعه دارد. همچنین کتیبه‌های کوفی که به‌عنوان دکوراسیون در داخل حیاط قرار دارد این ساختمان را به یکی از زیباترین عمارت‌های مراکش تبدیل کرده است.

 

 مناره معروف

مسجد الکتبیه(Koutoubia Mosque) معروف‌ترین جاذبه مراکش بوده و مناره 70متری آن از هر نقطه شهر قابل مشاهده است. یک افسانه مراکشی در مورد این مسجد وجود دارد که می‌گوید نخستین موذن این مسجد کور شده است؛ زیرا به قدری مناره بلند بود که از آن بالا احتمال دیدن حرمسرای حاکم وجود داشت. این مسجد در سال 1162ساخته شد و به‌عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ معماری اسلامی شناخته می‌شود. امکان ورود غیر مسلمانان به این مسجد فراهم نیست.

مقبره سعدیون

قدمت مقبره سعدیون به قرن 16بر می‌گردد. این مقبره مدفن 66 تن از اعضای سلسله سعدیه است که بین سال‌های 1524تا 1668 حکمرانی این منطقه را بر‌عهده داشتند. این مقبره‌ها شامل قبر حاکم المنصور، جانشینان و اعضای خانواده اوست. این مقبره به همراه باغ اطراف آن جذابیت‌های زیادی برای علاقه‌مندان به هنر و تاریخ دارد. محراب قدیمی مقبره اصلی از جمله جاذبه‌های این منطقه است.

 

 شکوه عمارت وزیر اعظم

محل اقامت وزیر اعظم سلطان مولا الحسین یکم کاخی است که در قرن 19 ساخته شده است. کاخ باشکوه بو احمد دکوراسیون داخلی خیره‌کننده‌ای دارد و سقف‌های رنگی، کاشی‌کاری‌های شگفت‌انگیز و تزئینات آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. شکوه این عمارت نشان ‌دهنده زندگی باشکوه ساکنان آن است. حیاط سنگ مرمر و سالن‌های منطقه حرم دو جاذبه اصلی این کاخ است. در حیاط کاخ می‌توانید از بوی عطر مرکبات لذت ببرید و ساعت‌های آرامش‌بخشی را در یک شهر شلوغ تجربه کنید.

 

جواهرات ممتاز

«موزه دار سی سعید» که در کاخ قدیمی وزیر سی سعید واقع شده مجموعه‌ای منحصر به فرد از جواهرات قوم بربر را که به شکل‌ بسیار ظریفی نقره‌کاری شده برای‌تان نمایش می‌دهد. در این موزه می‌توانید آثار هنری دیگری مانند چراغ نفتی، آثار سفالی، چرم دوزی، سنگ مرمر و فرش‌های مراکشی را از نزدیک ببینید. اگر شما هم عاشق در و پنجره‌های سنتی مراکش شده‌اید در این موزه می‌توانید مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از آنها را از نزدیک ببینید. اگر به سیر تکامل هنر و صنایع‌دستی در شمال آفریقا علاقه‌مند باشید در این موزه ساعت‌های زیادی را سپری خواهید کرد. در نزدیکی این موزه عمارتی است با مجموعه‌ای شگفت‌انگیز و دیدنی از لباس‌ها، جواهرات، اسلحه، آلات موسیقی، پارچه و... که توسط یک تاریخدان هلندی به نام برت فلینت(Bert Flint) گردآوری شده ‌است.

 

 موزه مراکش

موزه مراکش مجموعه‌ای از هنرهای مربوط به قرآن را به همراه کارهای سرامیک محلی، منسوجات و سکه‌های قدیمی در معرض دیدتان قرار می‌دهد. علاوه بر این خود ساختمان موزه هم برای بازدیدکنندگان جذابیت بسیاری دارد. این عمارت در اوایل قرن 20 ساخته شد و زمانی به‌عنوان عمارت وزیر دولت مراکش مورد استفاده قرار می‌گرفت. معماری این عمارت ترکیب جالبی از معماری محلی شمال آفریقا به همراه عناصر معماری پرتغالی است.

 

آبی شاد آقای نقاش

«باغ ماژورل» جزو باغ‌های گرمسیری به شمار می‌رود و پر از گیاهانی چون: کاکتوس، نخل و سرخس است. این باغ توسط نقاشی به نام ژاک ماژورل(Jacques Majorelle) ساخته شده است. این نقاش اصالتا متعلق به شهر نانسی فرانسه بود‌ اما راهی مراکش شد و به‌زودی به واسطه آثار نقاشی خود در بین محلی‌ها شناخته شد. کار معروف او « این باغ و رنگ آبی شادی» است که هم‌اکنون به نام خودش‌؛ یعنی آبی ماژورل شهرت دارد.

  قدیمی‌ترین بنای تاریخی

 

«القبه المرابطیه» قدیمی‌ترین بنای تاریخی در مراکش است که در قرن 12و در زمان سلطنت علی بن یوسف ساخته شد. گرچه استفاده اصلی این بنا ناشناخته مانده‌ اما برخی از کارشناسان بر این نظرند که احتمالا این بنا متعلق به روحانی مسجدی بوده که در کنار عمارت قرار داشته ‌است. طراحی بیرونی عمارت ساده است‌ اما در داخل آن زیبایی شگفت‌انگیزی انتظارتان را می‌کشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید