• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 27 فروردین 1399
کد مطلب : 98283
+
-

زندانیان ایرانی زندان سلیمانیه عراق با شیوع کرونا در شرایط وخیمی به‌سرمی‌برند

اعتصاب غذا در غربت

اعتصاب غذا در غربت

زندانیان ایرانی زندان سلیمانیه عراق در اعتراض به شرایط سخت این زندان و خطر ابتلا به ویروس کرونا دست به اعتصاب غذا زده‌اند و در شرایط وخیمی به‌سرمی‌برند. آنطور که یکی از این زندانیان و خانواده دیگر افراد در بند به همشهری می‌گویند اگر فکری به حال این زندانیان نشود ممکن است آنها جان‌شان را از دست بدهند.

به گزارش همشهری، این روزها از اقصی نقاط جهان خبرهای تلخی درباره ویروس کرونا مخابره می‌شود که اغلب از ابتلای افراد بیشتری به این ویروس حکایت دارد. در این شرایط مراکز بهداشتی و درمانی برای درمان بیماران بسیج شده‌اند اما گزارش‌های رسیده از زندان معسکرسلام سلیمانیه که حدود 40ایرانی در آنجا نگهداری می‌شود حاکی از آن است که این زندانیان به‌دلیل شرایط وخیم زندان و بیم از ابتلا به ویروس کرونا دست به اعتصاب غذا زده‌اند و ادامه این شرایط ممکن است به یک فاجعه انسانی بینجامد.

15سال حبس، به‌خاطر قرص ترامادول
صدایش بی‌رمق است و نشان می‌دهد دیگر جانی برایش باقی نمانده است. از آن سوی خط طوری صحبت می‌کند که انگار آخرین امیدش به تأثیر همین جملاتش است. حسن، جوان 35ساله یکی از زندانیان زندان معسکرسلام سلیمانیه عراق است. او 2سال قبل همراه با 2نفر از دوستانش راهی عراق شدند اما چند روز بعد از ورود‌شان به خاک این کشور، پلیس آنها را به اتهام حمل قرص ترامادول بازداشت کرد. وقتی دادگاه رسیدگی به پرونده این 3جوان تشکیل شد قاضی یکی از آنها را تبرئه کرد، دومین نفر شرایط نامعلومی پیدا کرد و حسن به تحمل 15سال حبس محکوم شد. او می‌گوید:« اگر کار خلافی کرده بودم و من را زندانی می‌کردند دلم نمی‌سوخت. اما به‌خاطر چند قرص ترامادول من را زندانی کرده‌اند. حالا 2‌سال می‌گذرد و باید 13سال دیگر در این زندان بمانم.» 
او درباره شرایط زندان می‌گوید:«اینجا هیچ امکاناتی نیست. ما حدود 40ایرانی هستیم. حدود 34نفر به‌دلیل اینکه تست اعتیادشان مثبت بوده زندانی شده و به حبس از 3تا 6سال محکوم شده‌اند. بین آنها حتی پیرمردهای 70، 80ساله هم وجود دارد. چند نفر هم بیماری قلبی دارند اما هیچ‌کس به وضعیت‌شان توجهی نمی‌کند. ویروس کرونا هم که آمد و اوضاع بدتر شد.»
 جوان زندانی ادامه می‌دهد:« از مدتی قبل تلاش کردیم تا به ایران منتقل شویم. مسئولان زندان مدام وعده و وعید می‌دهند اما به حرف‌های‌شان عمل نمی‌کنند و معلوم نیست تا کی باید این وضعیت را تحمل کنیم. به همین دلیل من و 5نفر دیگر که به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌ایم تصمیم گرفتیم دست به اعتصاب غذا بزنیم. ما از اول هفته اعتصاب کرده‌ایم و معلوم نیست تا چند روز دیگر چه بلایی بر سرمان خواهد آمد. امیدمان به این است که شاید حرف‌های‌مان به گوش مسئولان خودمان برسد تا شاید برای‌مان کاری بکنند.»
برادر حسن که در ایران پیگیر وضعیت اوست به همشهری می‌گوید:« ما از طریق وزارت امور خارجه پیگر ماجرا هستیم. در اینجا دلسوزانه وضعیت برادرم و بقیه زندانیان پیگیری می‌شود اما مشکل از مسئولان عراقی است. می‌گویند در ایران بیشتر از 700زندانی آماده مبادله هستند اما مسئولان عراقی اصلا پیگیر ماجرا نیستند.» او ادامه می‌دهد:« برادرم تازه ازدواج کرده بود و در تهران زندگی می‌کرد اما وقتی دیگر برنگشت همسرش غیابی طلاق گرفت و زندگی‌اش نابود شد. حالا تنها امیدمان این است که او برگردد. آنطور که حسن می‌گوید زندان‌های ایران در برابر زندان سلیمانیه بهشت است.» 

از استرالیا تا زندان سلیمانیه
یکی دیگر از زندانیان زندان سلیمانیه سعید، جوان 32ساله‌ای است که از یک سال قبل زندانی شده است. او روز 24اسفند‌ماه سال97 از خانواده‌اش خداحافظی کرد و گفت به سلیمانیه عراق می‌رود اما تا 3‌ماه هیچ‌کس از سرنوشت او خبری نداشت. برادر کوچکترش که این روزها پیگیر وضعیت اوست به همشهری می‌گوید: «3‌ماه از برادرم خبر نداشتیم و نمی‌دانستیم اصلا زنده است یا مرده تا اینکه تماس گرفت و گفت پلیس عراق دستگیرش کرده و به 20سال حبس محکوم شده است.»
 او ادامه می‌دهد: «برادرم 10سال در استرالیا زندگی می‌کرد و وضعیت نسبتا خوبی داشت اما ظاهرا با دختر جوانی که اهل سلیمانیه عراق بود آشنا شد و به‌خاطر او از استرالیا به ایران آمد و بعد هم به عراق رفت اما در آنجا او را به‌دلیل اینکه قرص ترامادول همراهش بود دستگیر کردند و دختر جوان هم برادرم را رها کرد.» آنطور که اظهارات این زندانیان و خانواده‌های‌شان نشان می‌دهد دادگاه‌های عراق احکام سنگینی برای متهمان پرونده‌های مواد‌مخدر صادر می‌کنند. سعید هم ابتدا به تحمل 20سال حبس محکوم شده بود اما این حکم در ادامه کمتر شد. برادرش می‌گوید:« سعید تماس گرفت و گفت برایم وکیل بگیرید. ما هم یک وکیل در عراق پیدا کردیم و او دنبال کارهای برادرم بود. 
حدود 70میلیون تومان از ما گرفت و گفت حکم از 20سال به 15سال تبدیل شده اما باز هم این حکم سنگین است. از طرفی بارها اعلام کرده‌اند که این زندانیان را به ایران می‌فرستند اما تا به حال به وعده‌شان عمل نکرده‌اند و به همین دلیل برادرم و چند نفر دیگر از اول هفته دست به اعتصاب غذا زده‌اند. او می‌گوید چندین زندانی داعشی هم در آنجا هستند و مدام زندانیان ایرانی را تهدید می‌کنند و اگر به وضعیت‌شان رسیدگی نشود ممکن است جان‌شان را در زندان از دست دهند.»

دام تلگرامی
یکی دیگر از زندانیان زندان معسکرسلام، سالار، جوان 30ساله سنندجی است. او می‌گوید در تلگرام فریب فردی را خورده و از سر فقر و نداری مجبور شده 80گرم تریاک با خودش به عراق ببرد اما در آنجا گرفتار شده و حالا باید 15سال پشت میله‌های زندان بماند. او در تماسی تلفنی به همشهری می‌گوید: «من در سنندج راننده بیل مکانیکی بودم اما درآمد چندانی نداشتم و کاری پیدا نمی‌کردم. یک روز در تلگرام فرد ناشناسی برایم پیام داد و گفت در سلیمانیه عراق است. او با من طرح دوستی ریخت و گفت اگر کاری که گفته انجام دهم پول خوبی نصیبم می‌شود. او از من خواست 80گرم تریاک تهیه کنم و با خودم به سلیمانیه ببرم. من هم فریبش را خوردم و با 80گرم تریاک به عراق رفتم اما وقتی سر قرار رسیدم فهمیدم فردی که با او قرار داشتم مأمور است و به این ترتیب دستگیر شدم.» او درباره شرایط زندان می‌گوید:« اینجا هیچ‌کس به حرف‌مان گوش نمی‌دهد و شرایط سختی داریم. من را به 15سال زندان محکوم کرده‌اند و قرار بود برای ادامه دوران محکومیت‌مان به ایران فرستاده شویم اما مسئولان عراقی مدام امروز و فردا می‌کنند. از طرفی از مرگ با ویروس کرونا در زندان می‌ترسیم. به‌خاطر همین تصمیم گرفتیم اعتصاب غذا کنیم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید