• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98213
+
-

500 اتوبوس‌ جدید در راه افزوده شدن به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران هستند و مترو هم نیازمند حمایت‌های دولتی است

فاصله‌گذاری اجتماعی با تقویت ناوگان عمومی

دولت پس از سال‌ها به فکر حمایت از حمل‌ونقل عمومی پایتخت افتاده است، شاید این بار گشایشی برای مترو و اتوبوس‌های شهری حاصل شود

فاصله‌گذاری اجتماعی با تقویت ناوگان عمومی

سیدمحمد فخار- خبرنگار

حمل ونقل عمومی تهران از سال‌ها پیش تشنه کمک‌های دولتی مانده اما این روزها توجه و تمرکز بر آن برای ادامه زندگی شهری حیاتی است. شرایط به جایی رسیده که شخص اول اجرایی کشور خود دست به کار شده و از لزوم حمایت از اتوبوس و متروی پایتخت می‌گوید. تهران یک دهه از کمک‌های دولتی در عرصه اتوبوس به دور مانده و در بخش حمایت از مترو نیز هیچگاه سهم قانونی خود را دریافت نکرده است. بدهی‌های دولتی به حمل و نقل عمومی تهران تا آن حد افزایش یافته که هم اکنون بالغ بر 10هزار میلیارد تومان باید در این بخش از سوی دولت پرداخت شود. در عین حال از هر 8 ایرانی یک نفر در تهران تردد می‌کند و همه ارکان دولت نیز در پایتخت مستقر شده و هیچ هزینه ای از سوی این نهاد به تهران پرداخت نشده و نمی‌شود. حال باید دید وعده‌های اخیر رئیس‌جمهور برای تجهیز حمل و نقل عمومی تهران چقدر عملی خواهد شد؟

دولت چه کمکی می‌کند؟
در هفته اخیر پس از بازگشایی مجدد بسیاری ادارات و اصناف، دولت به صرافت کمک به اتوبوس و متروی پایتخت افتاده و برای حمایت از آن آستین بالا زده است. در مرحله اول آنگونه که حسن روحانی، رئیس جمهور وعده داده، قرار است وزارت راه اتوبوس‌های بین‌شهری را در اختیار تهران و کلانشهرها بگذارد. در مرحله دوم نیز برای تهران ۵۰۰دستگاه و استان‌های دیگر هم مجموعا ۱۵۰۰دستگاه نیاز است، که قرار است تا پایان ماه اردیبهشت تحویل داده می‌شود؛ بر این اساس قرار شد وزارت کشور این موارد را بررسی کند و اعلام کند تا اقدامات انجام شود.

قوانین جدید دولت برای تردد
   وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی تنها به تعداد صندلی می‌توانند مسافر سوار کنند
  مردم در تهران بیشتر از وسایل شخصی و تاکسی استفاده کنند
  هر وسیله نقلیه عمومی باید در آغاز و پایان کار ضدعفونی شود 
  رانندگان باید از ماسک و دستکش استفاده کنند
  استفاده از اتوبوس‌های بین شهری در داخل شهر و خرید اتوبوس از برنامه‌های دولت است
  500تا 1000میلیارد تومان از محل تبصره TOD به توسعه خطوط مترو می رسد

درخواست خرید 500 اتوبوس
وزارت کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری علاوه بر کمک مالی، برای خرید فوری 500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران درخواست داده است. در حوزه پشتیبانی از شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران، نیازهای اعتباری و تجهیزاتی آنها به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای هماهنگی‌های لازم اعلام شده ، با این حال با توجه به الزام رانندگان تاکسی و اتوبوس و راهوران مترو، تهیه و تحویل ماسک و ملزومات بهداشتی در اولویت برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در همین ارتباط گفته:‌ «دولت باید برای شهرداری تهران و سایر شهرها باتوجه به کاهش درآمدها و افزایش شدید هزینه ها بویژه برای پیشگیری از بیماری کرونا، کمک‌های مالی از ردیف‌های در نظر گرفته شده برای کرونا، اعتباراتی در نظر بگیرد.  در نامه‌ای به رئیس جمهوری درخواست کمک مالی به شهرداری‌ها کردیم که رقمی در آن نامه قید نشده بود، اما باتوجه به فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی، برای خرید فوری 500 دستگاه اتوبوس برای شهر تهران درخواست داده‌ایم.» شهرداری‌های کشور به‌ویژه کلانشهرها از جمله تهران به دلیل تمرکز جمعیت و به تبع آن تعداد مبتلایان شرایط خاصی دارند و بیشتر در کانون توجه و برنامه‌ریزی در زمینه کنترل و پیشگیری ویروس کرونا قرار گرفته اند.در این چارچوب، گندزدایی از سوی تیم‌های اجرایی و عملیاتی متشکل از نیروهای داوطلب و خدمات شهری شهرداری و با استفاده از مواد و یا محلول گندزدایی محیطی به صورت متوالی و منظم انجام می شود. بر مبنای تصمیمات و سیاست‌ها، نیاز به گندزدایی سطح معابر و خیابان‌ها نبوده و محل‌های خاصی در شهرها با اولویت بندی ضدعفونی می‌شوند. از طرف دیگر اما؛ وسایل حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری به صورت نوبتی و منظم ضدعفونی و آماده ارائه خدمات به شهروندان می شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید