• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98208
+
-

آمارهای ویروسی

سینما در سال 98چه وضعیتی داشت؟

آمارهای ویروسی

زهرا رستگار مقدم- روزنامه‌نگار

با بررسی شاخص‌های فرهنگی و ارائه آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد فیلم‌های اکران شده و وضعیت سینماها، سال98 به استثنای 2‌ماه آخر، وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته است. با توجه به شاخص‌های اعلام شده 84 عنوان فیلم ایرانی و خارجی در 371 سالن فعال سینما اکران شده است. این وزارتخانه تعداد عناوین فیلم‌های تولید شده را در بخش‌های داستانی، مستند و انیمیشن 187 فیلم اعلام کرده است. البته با وجود شرایط اسفند ماه و تعطیلی سالن‌های سینما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا آمار بهمن‌ماه اعلام نشده و اسفندماه سینماها بدون فروش بوده‌اند. با این حال فروش 10ماه سال98 عددی معادل 279میلیارد و 19میلیون و 437هزار تومان بود. درحالی‌که کل فروش 12‌ماه سینما در سال97 عددی معادل 250میلیارد تومان بود. برای جلوگیری از اشتباه، 6ماه نخست 2 سال97 و 98 را بررسی کردیم. در سال۹۸ فروش 6‌ماه نخست سال۱۷۸میلیارد و ۳۶۸میلیون و ۶۴۷هزار تومان بود و در این مدت ۱۵ میلیون و ۵۹۰‌هزار و ‌نفر فیلم‌های اکران شده را تماشا کردند. اما در سال ۹۷ معادل ۱۴۴ میلیارد و ۹۶۳میلیون و ۶۳هزار تومان در 6‌ماه فروش داشتند و تعداد تماشاگران ۱۶‌میلیون و ۶۴۵هزار و ۱۳۶نفر تماشاگر بودند. با توجه به آمار ارائه شده توسط سایت سینما تیکت و معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی، سینما در سال98 از اقبال بیشتری برخوردار بوده است. گرچه در 6 ماه نخست سال98 محدودیت‌هایی در اکران سینماها به خاطر ‌ماه محرم و دهه ابتدایی این‌ ماه حکم‌فرما بود.

سینما صنعت بی‌بحران
 احد طالبی‌نژاد؛ منتقد سینما:  وضعیت سینما و همه فعالیت‌های فرهنگی جدا از شرایط اجتماعی و سیاسی در سال آینده نیست. متأسفانه جهان درگیر بحران همه‌گیری شده که برنامه‌ریزی‌های کشورها را دستخوش تغییرات کرده است. به همین‌خاطر نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی درباره این کرد که چه پیش خواهد آمد. فقط باید گفت اگر این بلا دست از دامن مردم جهان بکشد و دوباره زندگی به وضعیت عادی بازگردد، مردم نیازمند تفریح و نشاط خواهند بود. 
در چنین شرایطی فیلم‌های طنز از اقبال بیشتری برخوردار خواهند شد. اما قضاوت قطعی ممکن نیست. هیچ‌کس در ابتدای سال 98 گمان نمی‌کرد وضعیت جهان در پایان سال چنین باشد. نه‌تنها صنعت سینما که امروز دیگر صنایع هم متضررند. طبیعی است که مردم با این کام تلخ رغبتی به تماشای فیلم‌های گزنده و تلخ نداشته باشند. این مسئله تاریخی را نباید از نظر دور کرد که سینمای نئورئالیسم ایتالیا چند سال بیشتر عمر نکرد، دلیل عمده از بین رفتن این سینما هم این بود که فیلم‌های این سینما مربوط به مصایب پیش و پس از جنگ اروپا و خصوصا ایتالیا بود و مردم پس از گذر از این جریان علاقه‌ای نداشتند این مشکلات را روی پرده هم تماشا کنند. آنها دنبال فضای مفرح‌تری می‌گشتند. با اینکه سینما صنعت بی‌بحرانی است، اقبال مردم آن را زنده نگه می‌دارد و باعث می‌شود هیچ‌گاه ورشکسته نشود. باید منتظر ماند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید