• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98200
+
-

نبض تجارت کرونا در دستان کدام کشورها می‌زند؟

افشای نام برندگان بازار کرونا در جهان

اقتصاد جهان
افشای نام برندگان بازار کرونا در جهان

سازمان تجارت جهانی در گزارشی از وضع تجارت کالاهای پزشکی مرتبط با درمان ویروس کرونا در جهان منتشر و حجم کل تجارت این کالاها در سال2019 را 597میلیارد دلار برآورد کرد. به گزارش همشهری، سازمان تجارت جهانی می‌گوید: 10اقتصاد بزرگ تأمین‌کننده کالاهای پزشکی سه‌چهارم کل صادرات جهانی محصولات پزشکی و 10خریدار بزرگ این محصولات، تقریبا دوسوم از کل واردات جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند.

اتاق تهران، با پردازش اطلاعات منتشر شده سازمان تجارت جهانی نوشته است: کشورهای آلمان، سوئیس و آمریکا تأمین‌کننده 35درصد از محصولات پزشکی جهان هستند و کشورهای چین، آلمان و آمریکا 40درصد از محصولات حفاظت فردی پزشکی را صادر می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد ارزش واردات و صادرات محصولات پزشکی جهان 2تریلیون دلار است که این رقم شامل تجارت درون منطقه‌ای اتحادیه اروپا هم می‌شود و 5درصد کل تجارت کالاهایی جهان در سال2019 را تشکیل می‌دهد، تجارت محصولات پزشکی که در اوضاع فعلی با کمبود شدید به علت  بروز بحران شیوع ویروس کرونا کووید-19مواجه است، 597میلیارد دلار یا 1.7درصد از کل تجارت کالایی جهانی در سال2019 برآورد می‌شود.

دیوار تعرفه‌ها در برابر سلامت
سازمان تجارت جهانی در گزارش خود فاش می‌سازد میانگین ساده تعرفه برخی محصولات پزشکی بسیار بالاست، به‌عنوان‌مثال، متوسط تعرفه اعمال‌شده برای صابون دست، 17درصد بوده و حتی برخی اعضای سازمان تجارت جهانی تعرفه‌هایی تا 65درصد هم برای واردات برخی از این محصولات، اعمال می‌کنند درحالی‌که محصولات حفاظت فردی مورداستفاده در مبارزه با ویروس کرونا، دارای نرخ میانگین ساده تعرفه حدود 11.5درصدی بوده که در بعضی کشورها این رقم به 27درصد هم می‌رسد.

نبض تجارت کالای پزشکی
 این گزارش نشان می‌دهد محصولات پزشکی 5درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد که بیش از نیمی از واردات محصولات پزشکی متعلق به واردات داروها است. به‌نحوی‌که کل واردات جهانی محصولات پزشکی در سال2019 میلادی 1011میلیارد دلار ارزیابی‌شده که نسبت به سال قبل از آن رشدی 5درصدی را نشان می‌دهد، مجموع تجارت محصولات پزشکی در سال2019 میلادی به رقم 2هزار میلیارد دلار رسید که 5درصد از کل تجارت دنیا را به‌خود اختصاص داد. از کل این حجم تجارت، 56درصد مربوط به تجارت دارو، 17درصد تجارت لوازم پزشکی، 14درصد تجهیزات پزشکی و 13درصد هم تجهیزات حفاظت فردی بوده است.

واردکنندگان برتر
به گزارش همشهری، آمریکا، آلمان و چین 34درصد از کل واردات کالاهای پزشکی جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند به‌نحوی‌که در 3سال گذشته آمریکا، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات پزشکی بوده که 19درصد از کل واردات جهان در سال2019 را به‌خود اختصاص داده است. همچنین آلمان سهم 9درصدی و پس‌ازآن چین و بلژیک با سهم 6درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند و سایر واردکنندگان برتر در میان 10واردکننده عمده محصولات پزشکی شامل هلند، ژاپن، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و سوئیس هستند. البته ازنظر سهم واردات کالاهای پزشکی نسبت به‌کل واردات هر کشور، واردات کالاهای پزشکی بلژیک و سوئیس حدود 13درصد از کل واردات آنها را تشکیل می‌دهد. 
در میان 10واردکننده برتر، این سهم برای چین کمترین میزان است که کالاهای پزشکی 3درصد از کل واردات آن را تشکیل می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید آمریکا و آلمان بزرگ‌ترین شرکای تجاری دوجانبه برای محصولات پزشکی هستند و این 2کشور تأمین‌کننده اصلی کالاهای پزشکی وارداتی چین به‌شمار می‌روند و به‌این‌ترتیب آمریکا، آلمان و چین به‌طور پیوسته 3 واردکننده برتر کالاهای پزشکی طی سال‌های 2017 تا 2019 هستند که و رتبه آنها در 3سال گذشته تغییر نکرده و یک‌سوم واردات جهان در سال2019 را به‌خود اختصاص داده‌اند.

صادرکنندگان برتر
این گزارش می‌افزاید: آلمان، آمریکا و سوئیس 35درصد از کل کالاهای پزشکی را در جهان تأمین می‌کنند و 10صادرکننده برتر تقریبا سه‌چهارم صادرات جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند، درحالی‌که 10واردکننده برتر محصولات پزشکی 65درصد بازار را به‌خود اختصاص می‌دهند. به‌نحوی‌که ایرلند با وجود اینکه جزو 10واردکننده برتر جهان درزمینه کالاهای پزشکی نبوده، ولی ششمین صادرکننده برتر محصولات پزشکی با سهم 7درصدی در صادرات جهان است. صادرات محصولات پزشکی ایرلند و سوئیس به‌ترتیب با سهم 38درصد و 29درصد از کل کالاهای صادراتی آنها بوده است.
براساس اعلام سازمان تجارت جهانی، چین بزرگ‌ترین صادرکننده ماسک‌صورت با سهم صادرات 25درصد است. این کشور به‌همراه آلمان و ایالات متحده آمریکا نیمی از عرضه ماسک‌صورت در جهان را در اختیار دارند. همچنین سنگاپور، ایالات‌متحده، هلند و چین بیش از نیمی از دستگاه‌های تنفس  مصنوعی را در جهان صادر می‌کنند تا جایی که سهم سنگاپور در صادرات این دستگاه‌ها، 18درصد بوده و پس‌ازآن آمریکا با سهم 16درصدی در جایگاه دوم و هلند و چین هر دو با سهم 10درصدی، رتبه‌های بعدی در عرضه‌کنندگان اصلی این محصول را در اختیار دارند.


 آلمان، سوئیس و آمریکا تأمین‌کننده 35درصد از محصولات پزشکی جهان هستند، چین، آلمان و آمریکا هم 40درصد از محصولات حفاظت فردی پزشکی را صادر می‌کنند

 چین بزرگ‌ترین صادرکننده ماسک صورت با سهم 25درصدی در بازارهای صادراتی است

 چین، آلمان و آمریکا نیمی از عرضه ماسک صورت را در جهان در اختیار دارند

 سنگاپور، ایالات‌متحده، هلند و چین نیمی از دستگاه‌های تنفسی مصنوعی را در جهان صادر می‌کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید