• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98050
+
-

دیپلمات ها و علما در نامه‌هایی به مقامات بین‌المللی خواستار مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران در ایام کرونا شدند

کرونا در نامه‌ها

کرونا در نامه‌ها

کرونا که از دی‌ماه در جهان شروع شد از اسفند در ایران شیوع گسترده پیدا کرد. وزارت خارجه در یک‌ماه اخیر متولی تدارک اقلام دارویی و بهداشتی بوده اما با سدی به نام تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شده است. مقامات رسمی و غیررسمی ایرانی از رئیس‌جمهور تا سفرا و علما با نامه‌نگاری با مقامات بین‌المللی مقابله با تحریم‌ها را دنبال کرده‌اند. مضمون همه این نامه‌ها این بود که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا سدی برای ایران در مقابله با ویروس کرونا شده است. آنها از مقامات بین‌المللی و همتایان خود خواسته‌اند در مقابل تحریم‌های آمریکا ساکت ننشینند. در آخرین نمونه از این نامه‌ها پاپ فرانسیس در پاسخ به نامه آیت‌الله محقق‌داماد، ضمن اعلام مراتب همدردی معنوی خود با مردم ایران و تمام مردم درگیر کرونا در سراسر جهان، تأکید کرد که این مصیبت مبین آن است که بنی‌آدم اعضای خانواده یگانه بشریت هستند و باید ناسازگاری و تنفر را کنار بگذارند. در این گزارش مروری بر این نامه‌نگاری‌ها داشته‌ایم: 

محمدجواد ظریف خطاب به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل 
22 اسفند98
      

دولت ایالات متحده باید به سرعت به کارزار تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران خاتمه دهد و فورا تمامی تحریم‌هایی را که به‌صورت غیرقانونی علیه کشور من در تناقض آشکار با قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده، لغو کند. به همین منظور، لازم است که سازمان ملل و اعضای آن به این خواسته مردم ایران در توقف سیاست شرورانه و بدون ثمر دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران توجه کافی مبذول دارند.

حسن روحانی خطاب به روسای جمهور کشورهای دیگر
24 اسفند 98

   
تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تن دادن به رعایت آنها توسط سایر کشورها نه‌تنها غیرقانونی و خلاف قطعنامه شورای امنیت است، ‌بلکه غیراخلاقی و غیرانسانی هم هست و ابعاد غیرانسانی آن امروز دیگر فقط شامل مردم ایران نیست، بلکه مردم منطقه و سایر کشورها را نیز در برمی‌گیرد؛ این نه یک مجازات دسته‌جمعی مردم ایران، که مجازات دسته‌جمعی علیه کلِ بشریت است.

نامه آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد
25 اسفند 98

   
پاسخ پاپ به نامه آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد، رئیس بخش مطالعات اسلامی فرهنگستان:  دفتر پاپ با سفیر کلی کرافت 
(Kelly Craft)، نماینده دائمی ایالات متحده در سازمان ملل متحد، تماس گرفتند و مراتب نگرانی مقامات ایران را اعلام کردند و خواستار توجه به این موضوع شدند. متقابلا این دفتر اعتقاد دارد که مقامات ایرانی و جنابعالی از هیچ تلاش عملی برای برقراری صلح و وفاق دریغ نخواهید کرد و از انجام هر عملی که موجب افزایش تنش و همزیستی مسالمت‌آمیز می‌شود، پرهیز خواهید کرد.

نامه بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس به مقامات فرانسوی 
27اسفند 98

      
 ایران، این سرزمین بزرگ و تاریخی با فرهنگی غنی، سال‌هاست تحت تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی ایالات متحده آمریکا و به‌خصوص ترامپ قرار گرفته است و این مسئله باعث شده امکان صادرات اقلام پزشکی، بهداشتی، دارو و تجهیزات درمانی و هرگونه نقل و انتقال مالی با ایران توسط بسیاری از کشورهای جهان متوقف شود.


نامه غلامحسین دهقانی  به «جوزپ بورل» مسئول عالی سیاست خارجی و امنیتی و نایب‌رئیس کمیسیون اروپا 
16 فروردین99

    
تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا که در قالب کارزار فشار حداکثری به ایران تحمیل شده است، ظرفیت‌های ایران برای مبارزه مؤثر درازمدت با این ویروس را بدون حمایت بین‌المللی، تضعیف می‌کند.


نامه سفیر ایران در نیویورک به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل
19 فروردین 99

    
سفیر ایران در سازمان ملل خواستار برداشتن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا برای مبارزه مؤثر با کرونا شد. مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به تیجانی محمد بنده رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت تصویب قطعنامه این سازمان تحت عنوان «همبستگی جهانی در مبارزه با کرونا»، تأکید کرد: در زمانه سخت کنونی که آتش کرونا همه مناطق و کشورها را درنوردیده است، همبستگی و همکاری بین‌المللی ضروری است؛ چون همه کشورها در مبارزه با این بیماری فراگیر در یک جبهه قرار دارند. وی با اشاره به درخواست‌های فزاینده جهانی برای لغو تحریم‌های یکجانبه که از سوی دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، رهبران جهان و نهادهای غیردولتی و جامعه مدنی هم مطرح شده است، اظهار کرد: آمریکا در عوض اجابت این درخواست‌ها، نه‌تنها نسبت به لغو تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی خود عمل نکرد، بلکه در مواردی این تحریم‌ها را تشدید کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید