• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97794
+
-

اجرای برشی یکساله از برنامه 5ساله سوم مدیریت شهری

بلاتکلیف نیستیم

بلاتکلیف نیستیم

سیدحسن رسولی _ نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر

برنامه سوم شهرداری تهران، در هر سه ماموریت شش‌گانه، اهداف و نقشه راه رسیدن به آنها را ترسیم کرده است. این هدفگذاری‌ها البته برشی یکساله است که با بودجه سال99 تبلور عینی پیدا خواهد کرد، بسته به اینکه حال و روز کشور در سال پیش‌رو به لحاظ اقتصادی در چه شرایطی باشد. اکنون وضعیت بحرانی است، امیدواریم با غلبه بر بحران و عادی‌سازی شرایط اقتصادی و اجتماعی پایتخت به این اهداف برسیم. بنابراین این اهداف در بازه زمانی مشخص‌شده‌ای، برش یکساله از برنامه 5ساله سوم حوزه مدیریت شهری است و با بلاتکلیفی مواجه نیست. باید منتظر بود و دید که سال99 از نظر اقتصادی که مدیریت شهری نیز متاثر از آن است، با چه وضعیتی روبه‌رو خواهد بود. امید است هرچه سریع‌تر با مهار این ویروس تلاش کنیم هرچه زودتر شاهد عادی‌سازی فرایند امور باشیم.

در این راستا در حوزه پسماند که از مقولات مهم شهری است و در وضعیت موجود پرمشکل و مسئله است، بنا شده طرح مطالعه جامع پسماند از مبدا تا انتهای فرایند مدیریت صحیح پسماند حداقل در 3 یا 4منطقه شهرداری تهران به مرحله اجرا درآید. در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نیز اولویت نخست مدیریت شهری است. بالاترین سهم سال99 در بودجه شورای اسلامی شهر تهران، برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو در بخش‌های مختلف و اتوبوسرانی درنظر گرفته شده و بنا به برنامه تنظیم‌شده هر‌ماه یک ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد. نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز به همین شکل مدیریت خواهد شد. در حوزه شهرسازی و معماری نیز 2هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال99 برای اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی درنظر گرفته شده و طرح نیلوفری که منطقه17 و 18 را دربرمی‌گیرد اجرایی خواهد شد. در حوزه عمرانی نیز پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام رسیده و در حوزه فرهنگی و اجتماعی 5راسته برای شهر تهران تعیین شده که با اجرای طرح‌های موضعی در این بخش هم پروژه‌های موجود به اتمام خواهد رسید. هوشمندسازی شهر نیز از دیگر اولویت‌های سال99 است.

بودجه شهرداری برای سال۹۹ مطابق با لایحه ارسالی ۳۰هزار و ۲۱۰میلیارد تومان بود که پس از بررسی در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق رقم بودجه به ۳۱هزار ۳۳۲میلیارد تومان افزایش یافت. در این بودجه ۱۰هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۰۴پروژه اولویت‌دار محور تحقق‌پذیر شهرداری در سال‌های آینده در بودجه۹۹ لحاظ شده است. در اجرای راهبرد‌ شورای پنجم با هدف کاهش بودجه هزینه‌ و افزایش بودجه سرمایه‌، سهم بودجه سرمایه‌ به ۴۷درصد افزایش و سهم بودجه هزینه‌ به ۲۴درصد کاهش یافته است. ۸۰۰میلیارد تومان کمک به حوزه منابع انسانی در بخش هزینه‌ در سال۹۹ درنظر گرفته شده که با این رقم امکان خارج‌شدن حدود ۳هزار نفر از کارکنان شهرداری از طریق بازنشستگی در موعد مقرر، بازنشستگی پیش از موعد و تشویقی فراهم می‌شود.

در حوزه معماری و شهرسازی با مصوبه شورا و تمرکز بر پروژه‌های تحقق‌پذیر اولویت‌محور 150میلیارد تومان برای دو پروژه ساماندهی محله کن و فرحزاد و طرح نیلوفری اختصاص یافته تا اعتبار این سرفصل بودجه به 373میلیارد تومان افزایش یابد. بیش از 5هزار میلیارد تومان بودجه سال99 برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، زیرساخت ناوگان عمومی و بهره‌برداری از آن تخصیص یافته است. همچنین 2هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس توسعه محلی درنظر گرفته شده. از مجموع بودجه مصوب 47درصد سهم بخش تملک و دارایی‌ها و پروژه‌های عمرانی و 37درصد سهم هزینه‌های جاری و پرداخت دیون می‌شود.

مدیریت شهری
باید منتظر بود و دید که سال99 از نظر اقتصادی که مدیریت شهری نیز متاثر از آن است، با چه وضعیتی روبه‌رو خواهد بود. امید است هرچه سریع‌تر با مهار این ویروس تلاش کنیم هرچه زودتر شاهد عادی‌سازی فرایند امور باشیم

این خبر را به اشتراک بگذارید