• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97791
+
-

اجرای طرح کاپ؛ اولویت99

اجرای طرح کاپ؛ اولویت99

زهرا صدراعظم نوری _ رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران

 اولویت‌های سال99 را برنامه پنجساله شهرداری تعیین می‌کند که به تصویب شورای شهر رسیده و بالطبع کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هم تلاش می‌کند که احکام برنامه را پی‌ریزی کند که عملیاتی شود. دلیل چنین اولویت‌هایی هم این است که شهرداری در مقابل برنامه‌های متعددی که دارد، منابع کافی برای اجرا در اختیار ندارد. از همین رو مهم‌ترین اولویت کمیسیون در بحث خدمات شهری در سال آینده طرح جامع پسماند و طرح کاپ (طرح کاهش پسماند) با هدف تولید کاهش پسماند و تفکیک پسماندهای خشک از‌تر است. در واقع با اجرای این برنامه می‌توان از پسماندهایی که قابل استحصال است، به شکل بهینه بهره برد. امیدواریم با پیگیری‌هایی که کمیسیون در این راستا انجام خواهد داد بتوانیم اجرای این برنامه را به نتیجه برسانیم.

همچنین در راستای توسعه فضای سبز 2برنامه در مقیاس خرد و کلان در سال99 مصوب شده است. پروژه بزرگ مقیاس در برنامه99 قرار است پادگان «06» ارتش که یک پادگان نظامی آموزشی است تبدیل به یک تفرجگاه و فضای سبز برای عموم تبدیل خواهد شد و اجرای این پروژه برای مردم به‌ویژه شهروندان منطقه پاسداران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
بوستان ولایت هم به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ مقیاس و اولویت‌دار در کمیسیون قرار است ساماندهی شود و بیشتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد. بوستان ایرانیان با 22هکتار در منطقه19 نیز در سال آینده مورد توجه ما خواهد بود و قرار است به بهره‌برداری برسد. فاز اول بوستان چهارباغ نیز عملیاتی شد و به بهره‌برداری خواهد رسید.

در ارتباط با پروژه‌های کوچک مقیاس باید بگویم که هزار پروژه تعریف شده در سطح 352گانه محلات درنظر گرفته‌ایم که حدود 2هزار میلیارد تومان براساس نیاز محلات درنظر گرفته شده است. در محلاتی که سرانه فضای سبز پایین است برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه فضای سبز با تملک اراضی و یا باغات شخصی خواهیم داشت که کار در برخی مناطق 7، 8و 11پلاک برای این فضاسازی‌ها تملک شده.
در حوزه سلامت نیز، توجه به سلامت روان در اولویت کاری ماست که سعی داریم در سراهای سلامت بتوانیم سازوکارهایی را فراهم کنیم که به این موضوع پرداخته شود. سرویس‌های بهداشتی در سطح محلات باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند نیاز فضاهای عمومی را تامین کند که جزو اولویت‌ها قرار دارد. چرا که هم‌اکنون بیشتر سرویس‌های بهداشتی در داخل پارک قرار دارد و نیاز است که در معابر عمومی جانمایی شود که در سال 99 به‌صورت جدی‌تری به آن خواهیم پرداخت.
در زمینه زیست‌محیطی هم بحث رود دره‌ها را خواهیم داشت و از اجرای پروژه‌هایی که در راستای حفاظت از سرمایه‌های طبیعی است دریغ نخواهیم کرد. باید رود دره فرحزاد و کن احیا شوند و مدیریت در این قسمت‌ها متمرکز شود.

در حوزه خدمات‌رسانی افزایش و توسعه میادین میوه و تره‌بار در برنامه قرار دارد که تعدادی بازار و میدان افزایش پیدا کند و محلات همه بتوانند به این مراکز دسترسی آسان‌تری داشته باشند و مایحتاج خود را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند. تجهیز سازمان آتش‌نشانی و ایمنی شهر تهران نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارد که به‌دنبال تجهیز این سازمان در سال97و98 این پروژه در سال99 نیز دنبال و تکمیل خواهد شد. همینطور تعدادی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی بهسازی و چند ایستگاه جدید هم احداث می‌شود که بتواند خدمات‌رسانی را با سرعت بیشتر انجام دهد تا خسارات ناشی از حوادث را کاهش دهد.

ساماندهی گورستان‌های منطقه14 را هم در برنامه داریم که مربوط به ارامنه و اقلیت‌هاست و از طریق اجرای پروژه‌های ما فضای این مکان بیشتر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. مطالعاتی هم برای مکان‌یابی آرامستان‌های جدید انجام گرفته که بعد از تصویب کمیسیون برای اقدامات اجرایی دنبال خواهد شد.


سلامت روان
 توجه به سلامت روان در اولویت کاری ماست که سعی داریم در سراهای سلامت بتوانیم سازوکارهایی را فراهم کنیم که به این موضوع پرداخته شود. سرویس‌های بهداشتی در سطح محلات باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند نیاز فضاهای عمومی را تامین کند که جزو اولویت‌ها قرار دارد. چرا که هم‌اکنون بیشتر سرویس‌های بهداشتی در داخل پارک قرار دارد و نیاز است که در معابر عمومی جانمایی شود که در سال 99 به‌صورت جدی‌تری به آن خواهیم پرداخت

این خبر را به اشتراک بگذارید