• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97784
+
-

سقوط آزاد نرخ مرغ

نرخ هر کیلوگرم مرغ تازه در میادین به 8هزار و 800تومان رسید

سقوط آزاد نرخ مرغ

 کاهش شدید مصرف مواد پروتئینی به‌دلیل قرنطینه خانگی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب سقوط قیمت مرغ شد. توأم شدن رشد جوجه‌ریزی و تولید در مرغداری‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته، برای تامین نیاز بازار شب عید و فروکش کردن تب خرید، موجب پیشی گرفتن عرضه مرغ از تقاضای بازار و افت قیمت آن به کمتر از نرخ مصوب شده است. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد که این روزها در بازار خرده‌فروشی در سطح شهر تهران، تحت‌تأثیر کاهش تقاضا، قیمت هر کیلوگرم گوشت تازه مرغ در میادین میوه‌وتره‌بار به  8هزار و 800تومان کاهش یافته و سیر نزولی قیمت مرغ در برخی استان‌های دیگر نیز آغاز شده است. این شرایط زمینه ضرر و زیان و گلایه و شکایت مرغداران را فراهم کرده و در نهایت ستاد تنظیم بازار را مجاب کرد تا پیشنهاد کاهش تعرفه صادرات هر کیلوگرم مرغ از 5هزار به 1500تومان را ارائه کند. نرخ مصوب فروش هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه 12هزارو900تومان در خرده‌فروشی و 12هزارو200تومان در عمده فروشی است.

به‌گزارش همشهری، در ماه‌های پایانی سال گذشته که نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ تا مرز 15هزار تومان افزایش یافت عرضه مرغ منجمد از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام نتوانست به تعدیل قیمت‌ها در بازار مصرف منجر شود حالا اما با کاهش شدید تقاضا در بازار مصرف مرغ، ناشی از شیوع ویروس کرونا، شرکت پشتیبانی امور دام به خرید و ذخیره‌سازی‌ مرغ مازاد نیاز بازار برای جلوگیری از تحمیل ضرر و زیان بیشتر به مرغداران موظف است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به کاهش شدید قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی گفت: شنبه هفته جاری، قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح خرده‌فروشی به 8هزارو500تومان و نرخ اعلامی اتحادیه به 9هزارو700تومان کاهش یافته است. مهدی یوسف‌خانی، افزود: قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در کشتارگاه و تحویل به خرده‌فروشی‌ها تا محدوده 8هزار تومان کاهش یافته است. همچنین نرخ اعلام شده هر کیلوگرم ران مرغ در اتحادیه 9هزارو700تومان و سینه مرغ بی‌استخوان 18هزار تومان است. او افزایش تولید، کاهش مصرف و توقف صادرات را عامل افت شدید قیمت مرغ دانست و افزود: در این شرایط تولید‌کنندگان با ضررو زیان زیادی مواجه شده‌اند. همچنین تعطیل شدن رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی تأثیر زیادی در کاهش مصرف صرفه‌جویی استفاده از مرغ در کشور داشته است زیرا 30درصد از مرغ‌هایی که در رستوران‌ها و تالارهایی پذیرایی استفاده می‌شود حیف و میل و دور ریز داشت و مرغی که سر میز می‌آمد درصورت مصرف نشدن دور ریخته می‌شد اما در منازل به اندازه نیاز پخته و درصورت باقی‌ماندن بعدا دوباره مصرف می‌شود. 

ریزش قیمت مرغ در استان‌ها
کاهش قیمت مرغ محدود به تهران نبوده و در اغلب استان‌های کشور سیر نزولی قیمت این محصول همچنان ادامه دارد. به‌نحوی که اتحادیه مرغداران استان کرمانشاه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد کشتارگاه‌های مرغ متعهد شدند که مرغ زنده را با قیمت هر کیلو 7هزارو500تومان خریداری کنند و در غیراین صورت متخلف شناخته خواهند شد. قیمت مرغ در بازار قزوین نیز به‌علت شیوع کرونا و رشد عرضه همچنان با روند کاهشی مواجه است. رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی استان قزوین اعلام کرد: قیمت گوشت مرغ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی مرتبط از قبیل چلوکبابی‌ها، بروستدها، بریانی‌ها، هتل‌ها و مراسم عروسی و عزا در روزهای اخیر روند کاهشی داشته است. اکبر آقاجانی افزود: قیمت مرغ زنده در مرغداری‌ها به ۶هزار و۱۰۰تومان، تحویل به مصرف‌کننده در کشتارگاه به 8هزار و۶۰۰تومان و در فروشگاه‌ها به ۹هزار و۵۵۰ تومان رسیده است. 

انتقاد مرغداران از دستگاه‌های دولتی 
سیر نزولی قیمت خرده‌فروشی مرغ در حالی است که هفته گذشته نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور اعلام کرده بود تولید‌کنندگان علیه وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت اعلام جرم می‌کنند، این شکایت‌ برای جبران خسارت مرغداران صورت می‌گیرد زیرا ما پیش‌تر درباره نتایج تصمیمات غلط دستگاه‌های مذکور هشدار داده بودیم و آنها نسبت به آن بی‌توجهی کرده‌اند. حبیب اسدالله‌نژاد با بیان اینکه اکنون مرغداران هر کیلوگرم مرغ را با ۳هزار تومان زیان می‌فروشند، افزود: قیمت خرید مرغ از مرغداران ۶هزارو۲۰۰ تا ۶هزارو۱۰۰تومان است درحالی‌که هزینه تمام‌شده آن بیش از ۹هزارو۵۰۰ تا ۱۰هزار تومان است. او دلیل سقوط قیمت مرغ و زیان سنگین مرغداران را نامتناسب بودن عرضه و تقاضا و کشش نداشتن بازار دانست و افزود: پیش‌بینی نادرست از آینده موجب ۲۰میلیون جوجه‌ریزی مازاد بر نیاز در ‌ماه جاری شده درحالی‌که برای تامین مرغ مورد نیاز ایام نوروز ۱۲۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی کفایت می‌کرد، اما با پیش‌بینی نادرست وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت برای ‌ماه جاری ۱۴۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفت. علاوه بر برنامه‌ریزی غلط شورای ‌برنامه‌ریزی و سیاستگذاری تولید، عواملی مانند حذف دیرهنگام گله‌های مادری  و نگهداری آنها تا ۷۰هفتگی بر افزایش تعداد جوجه‌ریزی مؤثر بوده است.

کاهش تعرفه صادرات مرغ 
این شرایط موجب شد دبیر ستاد تنظیم بازار از کاهش تعرفه صادرات مرغ با ارائه درخواست این ستاد خبر دهد. عباس قبادی در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران، افزود: به درخواست ستاد تنظیم بازار و با هدف حمایت از مرغداران، مقرر شده وزارت جهادکشاورزی عوارض صادرات مرغ را که پیش از این به‌ازای هر کیلو ۵هزار تومان بود، به ۱۵۰۰تومان کاهش دهد. او با بیان اینکه در موضوع صادرات مرغ به‌دنبال درآمد ارزی هستیم، گفت: مرغداری‌ها، صنایع بسیار آسیب‌پذیری هستند پس انتظار داریم وزارت جهادکشاورزی برای کوتاه‌مدت با کاهش عوارض صادرات مرغ و رسیدن آن به ۱۵۰۰تومان موافقت کند. دبیر ستاد تنظیم بازار، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن رستوران‌ها و برگزار نشدن مراسم‌ مختلف نظیر مجالس عروسی و ختم، مصرف مرغ در کشور به پایین‌ترین سطح رسیده و این مسئله باعث کاهش قیمت این محصول در بازار شده است. قبادی افزود: برای حمایت از مرغداری‌ها و کاهش ضرر و زیان آنها مقرر شده است تا علاوه بر تسهیل صادرات این محصول، شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز به جمع‌آوری و خرید گوشت مرغ مازاد در بازار اقدام کند. او با بیان اینکه در شرایط فعلی، مرغ با قیمت حداقلی در بازار عرضه می‌شود گفت:برای حفظ ثبات قیمت در بازار و جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران در تلاش هستیم تا نهاد‌ه‌های دامی را با قیمت مناسب‌تری در اختیار مرغداران قرار دهیم و همچنین موضوع کمک‌های دولت به این تولیدکنندگان نیز در دستور کار است.

   گلایه و شکایت مرغداران، موجب ارائه پیشنهاد کاهش تعرفه صادرات مرغ از 5هزار به 1500تومان شده است
   تعطیل شدن رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی تأثیر زیادی در کاهش مصرف مرغ در کشور داشته است

این خبر را به اشتراک بگذارید